Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Η Υπευθυνότητα της Γραφής Ποια η υπευθυνότητα του συγγραφέα γι’αυτά που γράφει; Και ποια του αναγνώστη γι’αυτά που διαβάζει;
Στις τηλεοπτικές παιδικές σειρές δεν υπάρχει πραγματική βία. Ακόμα κι αν δείχνουν πολεμιστές που μάχονται τέρατα, δεν φαίνεται αίμα, δεν φαίνονται τραυματισμοί. Μπορεί να δεις μόνο κάποιον να βάζει τρικλοποδιά σε κάποιον άλλο με ένα μαστίγιο, ή να τον σπρώχνει και να τον ρίχνει σ’έναν γκρεμό, ή κάτι παρόμοιο. Ακόμα και τα γρονθοκοπήματα και οι κλοτσιές αποφεύγονται, ή παρουσιάζονται με τρόπο που είναι καταφανώς εξωφρενικός ή παραμυθένιος (όπως στο Masters of the Universe με τον He-Man).
Είχα διαβάσει κάπου, μάλιστα, σ’ένα παλιό, ρετρό περιοδικό, ότι στις παιδικές σειρές είχαν εντολή οι δημιουργοί να μη δείχνουν βίαια πράγματα που ένα παιδί θα μπορούσε να αντιγράψει. Δεν επιτρεπόταν, για παράδειγμα, να δείξουν κάποιον που βάζει τρικλοποδιά σε έναν εχθρό, γιατί υπάρχει πιθανότητα ένα παιδί να το κάνει αυτό στην αδελφή του. Αλλά επιτρεπόταν να δείξουν ένα τέρας να σηκώνει έναν πελώριο βράχο και να τον εκτοξεύει, γιατί αυτό δεν μπορεί ένα παιδί να το αντιγράψει και να το κάνει!
Μοιάζει λιγάκι αστείο, έτσι;
Από τη μια, μπορείς να πεις ότι έχει κάποια βάση αυτή η διάθεση για προφύλαξη των ανηλίκων. Από την άλλη, μπορείς να πεις ότι υποθέτουμε πως τα παιδιά μας είναι ανόητα, ή πως δεν μπορούν να ξεχωρίσουν την πραγματικότητα από τη φαντασία. Όταν συνέχεια κρύβεις τα άσχημα από κάποιον, πώς αυτός θα αποκτήσει ποτέ δική του κρίση και υπευθυνότητα; Σε όλες αυτές τις σειρές, ένας μαχητής με σπαθί το έχει το σπαθί σαν μπαστούνι· ποτέ δεν το χρησιμοποιεί σαν κοπτικό εργαλείο εναντίον αντιπάλων. Πάντα βρίσκει κάποια άλλη χρήση γι’αυτό. Τα παιδιά κινδυνεύουν να νομίσουν ότι το σπαθί δεν μπορεί να σε κόψει και να αιμορραγήσεις. Είναι αυτό σωστό; Ίσως ώς ένα σημείο να έχει κάποια βάση, όπως είπα και πριν, αλλά δεν είμαι και τόσο σίγουρος ότι είναι σωστό.
Το θέμα είναι πως απαιτείται υπευθυνότητα από τους δημιουργούς των παιδικών τηλεοπτικών σειρών ώστε να αποκρύπτουν κάποια «επικίνδυνα» πράγματα από τα παιδιά.
Το ίδιο, πολλές φορές, «απαιτείται» (όχι τυχαία εντός εισαγωγικών) και από τους συγγραφείς γενικά, όχι μόνο των παιδικών βιβλίων. Στα παιδικά βιβλία, το απαιτείται δεν θα έπρεπε να είναι μέσα σε εισαγωγικά. Εκεί απαιτείται κανονικά. Βίαιο ή ερωτικό περιεχόμενο, προφανώς, δεν επιτρέπεται σε παιδικά βιβλία.
Ακόμα όμως και στα βιβλία που δεν είναι παιδικά, συχνά λέμε ότι ο συγγραφέας πρέπει να έχει μια υπευθυνότητα γι’αυτά που γράφει. Δηλαδή, πρέπει να σκέφτεται τι αντίκτυπο μπορεί αυτά να έχουν στον αναγνώστη του και στην κοινωνία. Αν ο συγγραφέας γράφει ερωτικές σκηνές μεταξύ τριών ατόμων, μήπως έτσι ωθεί τους αναγνώστες του στην ασέλγεια; Αν γράφει πολύ βίαιες σκηνές, μήπως έτσι τους ωθεί προς τη βία, ή τους κάνει να θεωρούν τη βία κάτι το συνηθισμένο; Αν γράφει για έναν ήρωα που του αρέσει να σκοτώνει ανθρώπους και αυτός ο ήρωας είναι ο πρωταγωνιστής του και βγαίνει κερδισμένος στο τέλος, τι αντίκτυπο έχει κάτι τέτοιο; Δεν είναι σαν να μας λέει ότι είναι εντάξει να μας αρέσει η βία και να κάνουμε βίαια πράγματα; Ή, αν ο συγγραφέας παρουσιάζει τους ομοφυλόφιλους με πολύ άσχημο τρόπο μέσα στο βιβλίο του, αυτό μήπως δημιουργεί μια εχθρική τάση μέσα στην κοινωνία προς τους ΛΟΑΤΚΙ (όπως είναι της μόδας να τους λένε σήμερα);
Όλα αυτά – και πολύ περισσότερα ακόμα – θα πρέπει ο συγγραφέας να τα έχει υπόψη του; Θα πρέπει να σκέφτεται κάτι προτού το γράψει; Κι όταν λέω «να σκέφτεται», το εννοώ πάντα σε σχέση με το πώς θα μπορούσε να επηρεάσει την κοινωνία.
Είναι πολλοί που πιστεύουν ότι οι συγγραφείς (λογοτεχνίας, μάλιστα) μπορούν να επηρεάσουν την κοινωνία υποσυνείδητα, γι’αυτό κιόλας ορισμένοι συγγραφείς έχουν υποστηριχθεί ακόμα και από πολιτικές ομάδες ή μυστικές υπηρεσίες. Για παράδειγμα, πριν από μερικά χρόνια είχα βγει στα φόρα ότι, ανάμεσα σε άλλους συγγραφείς, η CIA υποστήριζε και τον Hemingway επειδή, με τα γραφόμενά του, εξυπηρετούσε τα συμφέροντά τους κάπως. (Ψάξτε το στις Επιλογές μου· το είχα συμπεριλάβει παλιά και ίσως το link να λειτουργεί ακόμα.)
Όπως είπα και για τις τηλεοπτικές σειρές, ίσως αυτό να έχει κάποια βάση. Ίσως, ώς ένα βαθμό, οι συγγραφείς λογοτεχνίας να επηρεάζουν την κοινωνία.
Αλλά πόσο μεγάλος είναι αυτός ο βαθμός; αναρωτιέμαι.
Πραγματικά δεν νομίζω ότι είναι και πολύ μεγάλος, ειδικά στις μέρες μας που υπάρχουν τόσα οπτικοακουστικά μέσα για να σε επηρεάσουν πολύ περισσότερο.
Ωστόσο, ακόμα και σήμερα μιλάμε συχνά για υπευθυνότητα του συγγραφέα σχετικά με όσα γράφει. Και αυτό μπορεί να φτάσει μέχρι και στα όρια του αστείου, όπως: Γράφεις τέτοια ξετσίπωτα πράγματα; Ντροπή σου! Τι θα έλεγε η μάνα σου; Ή σε υπερβολές όπως: Ωθούν τους νέους προς τον σατανισμό και μακριά από τη θρησκεία!
Εκείνο που συνήθως αγνοούν είναι ότι, τουλάχιστον στους ενήλικες, το θέμα με την υπευθυνότητα δεν είναι μονομερές. Είναι διμερές. Δεν έχει υπευθυνότητα μόνο αυτός που παρουσιάζει κάτι, αλλά έχεις υπευθυνότητα κι εσύ που το λαμβάνεις. Αν διαβάσεις για έναν δολοφόνο σ’ένα μυθιστόρημα και μετά πας και σκοτώσεις άνθρωπο, μάλλον εσύ φταις, όχι ο μυθιστοριογράφος. Αν διαβάσεις για μια ηρωίδα που, παρότι παντρεμένη, αλλάζει συνέχεια εραστές και προσπαθήσεις να το κάνεις κι εσύ, πάλι η υπευθυνότητα είναι δική σου, όχι του συγγραφέα. Ο συγγραφέας απλώς γράφει για ένα φανταστικό πρόσωπο· δεν σου δίνει οδηγίες για το πώς να ζήσεις τη ζωή σου.
Ακόμα και αυτά που λέγονται για τις κοινωνικές ομάδες μού φαίνονται αρκετά υπερβολικά. Ότι αν, για παράδειγμα, γράψεις ένα βιβλίο με κακούς μαύρους, ή αν τους αποκαλείς «μαύρους διάβολους» μες στο βιβλίο, όπως έκανε ο R. E. Howard μερικές φορές, αυτό σημαίνει υποχρεωτικά ότι προσπαθείς να δημιουργήσεις ρατσισμό, ή να τον ενισχύσεις. Ίσως και να είναι έτσι. Ίσως. Αλλά μπορεί και να μην είναι. Μπορεί απλά να γράφεις μια ιστορία.
Και δεν θα μπορούσες να γράψεις μια άλλη ιστορία; Ίσως και να μπορούσες. Γιατί, όμως, κάποιες ιστορίες να αποκλείονται; Γιατί να «απαγορεύονται»; Δεν είναι αυτό χαζό; Δεν είναι ανώμαλο;
Πολλές φορές, τα «απαγορευμένα» θέματα έχουν περισσότερο ενδιαφέρον από τα μη «απαγορευμένα» θέμα. Κι αυτό ισχύει επειδή συνήθως, όταν γράφουμε φανταστικές ιστορίες, γράφουμε για καταστάσεις έκρυθμες. Γράφουμε για καταστάσεις που είναι πολύ έντονες, το λιγότερο. Δεν γράφουμε για συνηθισμένα πράγματα. Οι φανταστικές ιστορίες πρέπει να έχουν κάποιο ενδιαφέρον, κάτι που να μας κεντρίζει, και ως συγγραφείς και ως αναγνώστες.
Αν αρχίσεις ως συγγραφέας να σκέφτεσαι πώς μπορεί να επηρεάσουν τον αναγνώστη αυτά που γράφεις, τότε θ’αρχίσεις να αποκλείεις τη μια ιδέα μετά την άλλη. Γιατί, αν το καλοσκεφτείς, τα πάντα είναι επικίνδυνα ώς ένα βαθμό. Αν πεις ότι πρέπει να γράψεις μια ιστορία που δεν μπορεί να ωθήσει κάποιον στη βία, ούτε στην ασέλγεια, ούτε στον «σατανισμό» (ό,τι κι αν είν’ αυτό, τέλος πάντων), ούτε μπορεί να τον στρέψει εναντίον κάποιων ομάδων, ούτε μπορεί να τον κάνει να μη σέβεται το περιβάλλον, ούτε, ούτε, ούτε... Τότε, στο τέλος, θα γράψεις ένα πελώριο Ούτε, και αυτό θα είναι. Game Over. Book Over.
Δεν έχει πλάκα να σκέφτεσαι έτσι ως συγγραφέας. Είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να σκοτώσεις όλη σου τη δημιουργικότητα.
Αλλά και ως αναγνώστης τι θέλεις να διαβάζεις; (Και το λέω αυτό ως αναγνώστης κι εγώ, όχι ως συγγραφέας.) Τα ίδια και τα ίδια βαρετά, «επιτρεπόμενα» πράγματα; Θα αυτοκτονήσεις από την ανία. Δε θέλεις, κάθε φορά που διαβάζεις, να βλέπεις μια καινούργια ιστορία, κάτι διαφορετικό και περίεργο; Κάτι που σε κεντρίζει και σε μαγνητίζει και σε μαγεύει; Δεν έχει σημασία αν το θεωρείς καλό· σημασία έχει αν πιστεύεις ότι έχει μια κάποια αισθητική αξία που σε ευχαριστεί ψυχικά. Ή, απλά, που έχει πλάκα.
Πολλά από αυτά που διαβάζουμε (ή βλέπουμε σε ταινίες και τα λοιπά) δεν είναι ανάγκη να τα θεωρούμε σωστά ή να τα ασπαζόμαστε προσωπικά για να μας αρέσουν αισθητικά.
Το ίδιο ισχύει και για τους συγγραφείς. Δεν είναι ανάγκη να γράφεις για κάτι που θεωρείς σωστό για να σου αρέσει αισθητικά ή απλά να σε διασκεδάζει.
Εκείνο που νομίζω – όταν μιλάμε για κοινό που είναι ενήλικες, τουλάχιστον – είναι ότι κάποιοι δεν μπορούν να κάνουν τον διαχωρισμό ανάμεσα στην αισθητική αξία που έχει κάτι και στην πολιτικοκοινωνική αξία που μπορεί δυνητικά να έχει. Μπορεί να διαβάσουν μια ιστορία του R. E. Howard με τον Conan και να πουν: Βιαιότητες· ένας κόσμος όπου μόνο με το σπαθί υπερισχύει ο δυνατότερος. Αίσχος! Απάνθρωπο και αντικοινωνικό... Και χάνουν έτσι όλη τη μαγεία της περιπετειώδους αφήγησης, σε έναν κόσμο που, ναι, είναι βάρβαρος, είναι άγριος, αλλά αυτό έχει μια αισθητική αξία από μόνο του, ειδικά αν είναι γραμμένο με το σωστό ύφος. Σε ταξιδεύει και σε σαγηνεύει. Δεν το διαβάζεις για το πώς να ζήσεις τη ζωή σου.
Δε νομίζω ότι οι συγγραφείς πρέπει να περιορίζονται από την «υπευθυνότητα», ειδικά όταν απευθύνονται σε ενήλικες. Γιατί, αν περιορίζονται έτσι, στο τέλος καταλήγουμε να διαβάζουμε ιστορίες χωρίς κανένα ενδιαφέρον, καμία έμπνευση, καμία μαγεία. Ιστορίες που θυμίζουν φυλλάδιο κοινωνικών φρονημάτων.
Ακόμα και στις περιπτώσεις που το βιβλίο, ή και η τηλεοπτική σειρά, απευθύνεται σε μικρές ηλικίες, προσωπικά θα ήμουν διστακτικός να βάλω τόσους πολλούς περιορισμούς. Ναι μεν τα παιδιά είναι πιο ευάλωτα και δεν μπορεί να ειπωθεί ότι πρέπει εκείνα να έχουν απόλυτη υπευθυνότητα· όμως, από την άλλη, και η υπερβολική προφύλαξη ίσως να κάνει κακό. Δηλαδή, δεν πρέπει να ξέρει ένα παιδί ότι αν χτυπήσεις κάποιον με μια λεπίδα θα τον τραυματίσεις; Αν ξέρει ότι θα τον τραυματίσεις, και ότι αυτό είναι πολύ σοβαρό, θα πάει να το κάνει στον αδελφό του; Δεν το πιστεύω.
Για τους ενήλικες, πάντως, η υπευθυνότητα σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να επιβαρύνει τον συγγραφέα. Δεν γράφεται έτσι η καλή λογοτεχνία. Σκεφτείτε μόνο πόσα καλά βιβλία έχουν γραφτεί από ανθρώπους που ήταν περίεργοι και ακραίοι και παρουσίαζαν ιδέες που δεν θεωρούνταν «πρέπουσες».