Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Συνωμοσιολογώντας Μια σύντομη έρευνα για τη λέξη συνωμοσιολογία
Τον τελευταίο καιρό, και ειδικά με την όλη κατάσταση σχετικά με τον κορονοϊό, γίνεται λόγος για συνωμοσιολόγους και συνωμοσιολογία. Τόσος πολύς λόγος, μάλιστα, που αυτές οι λέξεις κινδυνεύουν να χάσουν το νόημά τους. Σε κάποια στιγμή έπιασα τον εαυτό μου να αναρωτιέται: Γαμώτο, τι εννοούν λέγοντας «συνωμοσιολογία»;
Τι σημαίνει η λέξη συνωμοσιολογία, τελικά; Αυτό, νομίζω, έχει αρκετό ενδιαφέρον από μόνο του.
Σύμφωνα με το πώς χρησιμοποιείται η συγκεκριμένη λέξη τελευταίως από τα ΜΜΕ και τα «επίσημα» κέντρα, θα πίστευε κανείς ότι συνωμοσιολογία είναι η οποιαδήποτε θεώρηση της πραγματικότητας που αντίκειται στο κοινό (mainstream) αφήγημα, ανεξαρτήτως αποδείξεων, λογικής, ή οτιδήποτε άλλο. Με τέτοια νοοτροπία, αν η κυβέρνηση και τα ΜΜΕ λένε πως οι μπανάνες είναι κόκκινες, οποιοσδήποτε τραβήξει μια φωτογραφία που δείχνει κάτι μαϊμούδες να τρώνε κίτρινες μπανάνες είναι συνωμοσιολόγος!
Προφανώς, αυτή δεν μπορεί να είναι η πραγματική έννοια της λέξης συνωμοσιολογία.
Αλλά ποια είναι η πραγματική έννοιά της;
Προ κορονοϊού, ακούγαμε αρκετές φορές για «συνωμοσιολογικά σενάρια» από πολιτικούς όταν μιλούσαν εναντίον πολιτικών αντιπάλων τους – και σ’αυτές τις περιπτώσεις συνωμοσιολογία σήμαινε πάλι «η αντίθετη άποψη» ουσιαστικά, ή ο λόγος ότι κάτι κρυφό συμβαίνει.
Αυτή, όμως, δεν ήταν η μόνη χρήση της λέξης συνωμοσιολογία. Τη χρησιμοποιούσαμε και για να χαρακτηρίσουμε διάφορες παράξενες θεωρίες, όπως για την Κούφια Γη ή για τα ΑΤΙΑ και τους εξωγήινους. Τη χρησιμοποιούσαμε, επίσης, για θεωρίες περί κρυφών οργανώσεων που ελέγχουν ή έλεγχαν παλιότερα τον κόσμο. Τη χρησιμοποιούσαμε ακόμα και για κείμενα σχετικά με μαγικές παραδόσεις, αποκρυφισμό, και τα λοιπά. Ορισμένοι τελείως αδαείς μπορεί να χρησιμοποιούσαν αυτή τη λέξη ακόμα και για να χαρακτηρίσουν βιβλία φανταστικής λογοτεχνίας! Τα οποία, φυσικά, ουδεμία σχέση έχουν με οποιαδήποτε «συνωμοσιολογία» σε οποιαδήποτε περίπτωση.
Νομίζω πως και προ κορονοϊού γινόταν μια κάποια κατάχρηση της λέξης συνωμοσιολογία· απλώς τώρα, τον τελευταίο καιρό, αυτή η κατάχρηση επιδεινώθηκε.
Συνωμοσιολογία, βάσει ετυμολογίας καθαρά, σημαίνει λόγος περί συνωμοσίας.
Τι σημαίνει, όμως, συνωμοσία;
Σύμφωνα με το Μείζον Ελληνικό Λεξικό Τεγόπουλου-Φυτράκη, συνωμοσία είναι: μυστική συνένωση και ένορκη συμφωνία πολλών ατόμων για εκτέλεση εγκληματικής πράξης· ή: συνεννοημένη εχθρική ενέργεια πολλών εναντίον άλλου ή άλλων.
Σύμφωνα με το λεξικό του Μπαμπινιώτη: συνεννοήσεις και ενέργειες που χαρακτηρίζονται από μυστικότητα και στοχεύουν στην τέλεση παράνομων πράξεων, κυρίως σχετικών µε την ανατροπή καθεστώτος· ή: κάθε είδους ενέργεια που στρέφεται εναντίον ενός, λίγων ή πολλών ατόµων και συντελείται σε συνθήκες µυστικότητας.
Επίσης, αναφέρει δύο φράσεις σχετικές με συνωμοσία. Η μία είναι η συνωμοσία σιωπής, που σημαίνει: συμφωνημένη, συστηµατική αποφυγή κάθε αναφοράς, σχολιασµού, µνείας για κάτι που δηµοσιεύεται, εκδίδεται ή, γενικότερα, για τη δράση προσώπου ή για κάποιο γεγονός· η συνεννοηµένη αγνόηση. Η άλλη είναι η θεωρία της συνωµοσίας, που σημαίνει: αντίληψη σύµφωνα µε την οποία οτιδήποτε άσχηµο, ειδικά όταν πρόκειται για την πολιτική κατάσταση µιας χώρας ή τη σχέση της µε άλλα κράτη, οφείλεται σε µυστικές εχθρικές ενέργειες, που κατευθύνονται από «διεθνή κέντρα ανωµαλίας».
(Αν μη τι άλλο, θα έλεγα πως όλα τα σχετικά με τον κορονοϊό αποτελούν συνωμοσία σιωπής· αλλά δεν είναι ο σκοπός του συγκεκριμένου άρθρου να το σχολιάσω αυτό.)
Από τους παραπάνω ορισμούς, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι, σε γενικές γραμμές, συνωμοσία είναι η οποιαδήποτε κρυφά συμφωνημένη δραστηριότητα που στρέφεται εναντίον ενός ή πολλών.
Δηλαδή, αν κάποιοι θέλουν να διώξουν έναν άνθρωπο απ’τη δουλειά του και, συστηματικά και συμφωνημένα, του βάζουν τρικλοποδιές, αυτό είναι συνωμοσία. Αλλά συνωμοσία είναι και η συμφωνημένη, κρυφή δράση από μια κοινωνική οργάνωση για να ρίξει την κυβέρνηση. Επίσης, συνωμοσία είναι η οργανωμένη, κρυφή δράση από εξωγήινα όντα για να αφανίσουν όλους τους πληθυσμούς της Γης. (Ναι, το τελευταίο είναι ακραίο, αλλά επίτηδες το γράφω.)
Ο Μπαμπινιώτης δίνει έναν αρκετά καλό ορισμό για τις θεωρίες συνωμοσίας (συνωμοσιολογίες, ουσιαστικά), αλλά είναι αρκετά περιορισμένος, σχετικός μόνο με τη διεθνή πολιτική. Ωστόσο, πραγματικά πολλές θεωρίες συνωμοσίας είναι ακριβώς έτσι, ειδικά αυτές σχετικά με τους Ιλλουμινάτι, τη CIA, την KGB, και τα λοιπά.
Αν πρέπει να δώσουμε, τελικά, έναν ορισμό για τη λέξη συνωμοσιολογία είναι, νομίζω, ο λόγος σχετικά με οτιδήποτε περιλαμβάνει συνωμοσία κάποιου είδους. Δηλαδή, είναι λογικό να χαρακτηρίζουμε συνωμοσιολογία τις «θεωρίες συνωμοσίας» που ανέφερα παραπάνω, όπως επίσης είναι λογικό να χαρακτηρίζουμε συνωμοσιολογία τον λόγο σχετικά με την κρυφή δράση της αντιπολίτευσης για να ρίξει την κυβέρνηση. Είναι λογικό να χαρακτηρίσουμε ως συνωμοσιολογία ακόμα και τις υποθέσεις περί μιας εξωγήινης φυλής που σκευωρεί προκειμένου να εξαφανίσει την ανθρωπότητα.
Όμως είναι, έκδηλα, κατάχρηση της λέξης συνωμοσιολογία ο χαρακτηρισμός πραγμάτων όπως απλές παράξενες θεωρίες (Κούφια Γη και τα λοιπά), έστω κι αν περιλαμβάνουν κάποια σχόλια για συνωμοσία. Επιπλέον, κατάχρηση είναι το να ονομάζουμε συνωμοσιολογία διάφορα κείμενα σχετικά με μυστικισμό, αποκρυφισμό, μαγικές παραδόσεις, εναλλακτικές θρησκείες, εναλλακτική θεώρηση της πραγματικότητα, και τα λοιπά. Λάθος είναι να χαρακτηρίζονται, επίσης, ορισμένα έντυπα ως «συνωμοσιολογικά» αν δεν περιλαμβάνουν μόνο, ή κυρίως, θεωρίες συνωμοσίας. Για παράδειγμα, ένα περιοδικό που ερευνά ασυνήθιστα θέματα, ή γράφει για εναλλακτικούς τρόπους ζωής, δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται συνωμοσιολογικό· δεν είναι σωστό· είναι παραπλανητικό για το περιεχόμενό του.
Πέρα από αυτά, έχουμε συνηθίσει να θεωρούμε κακόσημες τις λέξεις συνωμοσιολογία και συνωμοσιολόγος. Τις χρησιμοποιούμε ως αρνητικούς χαρακτηρισμούς για κάποιον ή για κάτι, αν όχι ως βρισιές σχεδόν. Υπονοείται πως ο συνωμοσιολόγος είναι παράφρων, οριακά παράφρων, σχετικά παρανοϊκός, παραπλανημένος, ή βλαξ. Σύμφωνα με την ψυχιατρική, πολλοί από αυτούς που πιστεύουν σε συνωμοσιολογίες πάσχουν από «σχιζοειδείς διαταραχές» και άλλα τέτοια ωραία.
Έχουμε αποκλείσει την πιθανότητα ο συνωμοσιολόγος να έχει δίκιο. Έχουμε αποκλείσει την πιθανότητα η συνωμοσιολογία να κάνει λόγο για αυτό που υποτίθεται πως πρέπει να κάνει λόγο: για μια πραγματική συνωμοσία. Θεωρούμε – τουλάχιστον αυτή είναι η κοινή, η mainstream θεώρηση – ότι η συνωμοσιολογία αναφέρεται πάντα σε κάτι το παρατραβηγμένο ή και το τελείως φανταστικό, αν όχι το «ψυχωτικό».
Αν ήθελες να κρύψεις μια συνωμοσία, ή γενικά κάτι το κακό που συμβαίνει εκεί όπου μπορούν όλοι να το δουν, ο καλύτερος τρόπος θα ήταν να το βαφτίσεις «συνωμοσιολογία». Κανείς δεν θα πίστευε πια ότι υπάρχει. Και όποιος έκανε λόγο για αυτό θα θεωρείτο τρελός – συνωμοσιολόγος.
Νομίζω πως είναι ολοφάνερο ότι αυτή είναι μια καθαρά εσφαλμένη αντίληψη για τη συνωμοσιολογία. Είναι η νοοτροπία που πρέπει να έχεις όταν δεν θέλεις να δεις καμία συνωμοσία ακόμα κι όταν συμβαίνει μπροστά στα μάτια σου! Είναι σαν να κάνεις μόνος σου λοβοτομή στον εαυτό σου.
Σημαίνει αυτό πως όλες οι θεωρίες συνωμοσίας είναι και σωστές; Φυσικά και όχι! Ορισμένες μπορεί να είναι, όντως, παρατραβηγμένες. Ορισμένες μπορεί, όντως, να προέρχονται από σφαλερή αντίληψη της «πραγματικότητας», ή ακόμα και από «ψυχωτικά επεισόδια». Τίποτα δεν αποκλείεται.
Αλλά δεν μπορούμε, επίσης, να αποκλείσουμε και το γεγονός ότι κάποιες από αυτές τις θεωρίες ίσως να ισχύουν, αν όχι πλήρως, τότε εν μέρει.
Ούτε μπορούμε λογικά να πούμε ότι οποιοσδήποτε κάνει λόγο περί συνωμοσίας έχει κατευθείαν άδικο, διότι έτσι είναι σαν να θέλουμε να καλύπτουμε κάθε πιθανή συνωμοσία.
Το να συνωμοσιολογείς μπορεί, μερικές φορές, να αποτελεί άσκοπη νοητική δραστηριότητα· αλλά άλλες φορές μπορεί και να αποτελεί προειδοποίηση προς τρίτους, είτε πρόκειται για μερικά άτομα είτε για ολόκληρη την ανθρωπότητα.
Πολλές από τις συνωμοσιολογίες που κυκλοφορούν είναι ανόητες ή αβάσιμες· όμως αυτό ισχύει και για διάφορα άλλα πράγματα που γράφονται ή ακούγονται. Ακόμα και για πράγματα που χαρακτηρίζονται «επιστημονικά». Δεν μπορούμε να δίνουμε αρνητική σημασία σε οποιαδήποτε συνωμοσιολογία επειδή ένα μέρος αυτών μοιάζουν άκυρες ή παραπλανητικές.
Και συνωμοσιολογία είναι, σίγουρα, κάτι το οποίο κάνει λόγο για συνωμοσία συγκεκριμένα. Δεν είναι μια οποιαδήποτε άποψη που δεν ακολουθεί το κοινό αφήγημα της κοινωνίας, των ΜΜΕ, της κυβέρνησης, της «επίσημης» επιστημονικής κοινότητας, ή μιας μεγάλης οργάνωσης ή εταιρείας. Αυτό είναι απλώς μια αντίθετη γνώμη.