Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Περί Γραφής: Αναδρομή στο Παρελθόν Γράφοντας ιστορίες παράλληλες
Σε ένα παλιότερο άρθρο είχα γράψει για τη σημαντικότητα του παρελθόντος των λογοτεχνικών χαρακτήρων. Ακόμα κι όταν δεν γίνονται άμεσες αναφορές στο παρελθόν ενός χαρακτήρα, είχα γράψει σ’εκείνο το άρθρο, είναι καλύτερα όταν εσύ, ως συγγραφέας, ξέρεις το παρελθόν του, γιατί αναπόφευκτα αυτό προσδίδει μια αληθοφάνεια στην αφήγηση.
Εδώ δεν θα αναφερθώ στο ίδιο πράγμα. Θα αναφερθώ στο πώς μπορείς να χρησιμοποιήσεις το παρελθόν ενός χαρακτήρα ενεργά μέσα στην αφήγηση. Και λέω «ενεργά» για να το διαχωρίσω από το «παθητικά». Το παθητικό είναι κάτι που μπορεί μεν να υπάρχει και να παίζει ρόλο – ακόμα και σημαντικό ρόλο, ίσως – αλλά χωρίς να δρα τώρα. Το ενεργό δρα τώρα. Παρότι είναι παρελθόν, είναι σχεδόν σαν να είναι παρόν. Και έχει την ίδια βαρύτητα. Μάλιστα, σε τέτοιου είδους αφηγήσεις, μπορεί τα γεγονότα του παρελθόντος να θεωρηθούν ακόμα και πιο σημαντικά από αυτά του παρόντος.
Ένα πολύ γνωστό παράδειγμα τέτοιας χρήσης του παρελθόντος των χαρακτήρων δεν είναι από τη λογοτεχνία, αλλά από την τηλεοπτική σειρά Lost, όπου σε κάθε επεισόδιο, εκτός από τα γεγονότα του παρόντος, παρουσιάζονται και κάποια γεγονότα από το παρελθόν ενός χαρακτήρα. Και τα παρελθοντικά γεγονότα, συχνά, μοιάζουν πολύ σημαντικότερα από τα παροντικά.
Στο θέαμα δεν υπάρχουν και πολλοί τρόποι για να δείξεις τα γεγονότα του παρελθόντος (ή ίσως εγώ να μη μπορώ να σκεφτώ πολλούς επειδή δεν είμαι σκηνοθέτης)· απλά τα δείχνεις στην οθόνη και αυτό είναι. Τι άλλο να κάνεις;
Στη λογοτεχνία δεν ισχύει το ίδιο. Υπάρχουν πολλές μέθοδοι για να παρουσιάσεις γεγονότα από το παρελθόν των χαρακτήρων έτσι ώστε το παρελθόν να δημιουργεί από μόνο του μια αφήγηση που είναι παράλληλη ως προς την παροντική.
Για παράδειγμα, γράφεις ένα βιβλίο που διαδραματίζεται σε μια αυτοκρατορία η οποία βρίσκεται στα όρια της διάλυσης (ναι, αρκετά κλισέ πλέον, το ξέρω). Ο χαρακτήρας σου, οπότε, είναι ένας ευγενής που οδηγεί έναν στρατό στα σύνορα της αυτοκρατορίας για να αντιμετωπίσει μια εισβολή σε περιοχές που είναι τελείως κατεστραμμένες. Αυτή είναι η παροντική αφήγηση. Αλλά, συγχρόνως, περιλαμβάνεις και μια άλλη, παράπλευρη αφήγηση που είναι από το παρελθόν του εν λόγω ευγενή και μας δείχνει πώς γνώρισε τη σύζυγό του και πώς ήταν η αυτοκρατορία πριν από μερικά χρόνια – πριν από την αρχή της αποσύνθεσης. Αυτή η παράπλευρη αφήγηση δεν γίνεται με απλές αναφορές, αλλά ακριβώς όπως η παροντική αφήγηση, και έχει την ίδια βαρύτητα μέσα στην ιστορία.
Το ερώτημα είναι πώς μπορείς να γράψεις μια παράπλευρη παρελθοντική αφήγηση. Οι τρόποι που αναφέρω παρακάτω προφανώς δεν είναι εξαντλητικοί· μπορεί κάποιος να σκεφτεί και κάτι άλλο, ή μια παραλλαγή τους. Αυτό εννοείται. Ποτέ μην περιορίζεις τη φαντασία ή τη δημιουργικότητά σου από όσα σού λένε. Αυτά που αναφέρω παρακάτω, λοιπόν, μπορείς να τα δεις είτε ως τεχνικές είτε ως εναύσματα για να φτιάξεις τα δικά σου μοντέλα. Πολλά, μάλιστα, μπορείς να τα συνδυάσεις και αναμεταξύ τους με διάφορους τρόπους. Πάντα να πειραματίζεσαι. Ποτέ μην αφήνεις τη λογοτεχνία να γίνεται κάτι το διαδικαστικό και το βαρετό.
*
Άλλο Κεφάλαιο: Σύμφωνα με αυτή την απλή τεχνική, η παρελθοντική αφήγηση παρουσιάζεται πάντα σε άλλο κεφάλαιο, ποτέ στο ίδιο κεφάλαιο με την παροντική. Και συνήθως τα κεφάλαια πάνε εναλλάξ: κεφάλαιο ένα, παροντική αφήγηση· κεφάλαιο δύο, παρελθοντική αφήγηση· κεφάλαιο τρία, παροντική αφήγηση· κ.ο.κ. Αυτό, όμως, δεν είναι απαραίτητο: μπορεί να γίνεται και οτιδήποτε άλλο. Μπορεί να έχεις ένα κεφάλαιο παρελθοντικής αφήγησης ανά τρία κεφάλαια παροντικής, ή ακόμα και το αντίστροφο – δηλαδή, τα κεφάλαια της παρελθοντικής αφήγησης να είναι περισσότερα από αυτά της παροντικής. Εκείνο που πρέπει να έχεις υπόψη είναι ότι κάπως πρέπει να διαχωρίζεις τα μεν από τα δε, ώστε ο αναγνώστης να ξέρει αμέσως πότε η αφήγηση είναι παροντική ή παρελθοντική (εκτός αν εσκεμμένα θες να είσαι ασαφής για κάποιο καλλιτεχνικό λόγο). Αυτός ο διαχωρισμός μπορεί να επιτευχθεί, κατά πρώτον, με μια χρονολογία στην αρχή κάθε κεφαλαίο. Πχ, αν τα μισά κεφάλαια έχουν χρονολογία «Μήνας της Αλεπούς, 2007» και τα άλλα μισά έχουν χρονολογία «Μήνας του Αετού, 2005», τότε αμέσως καταλαβαίνουμε ότι αυτά του 2005 είναι τα παρελθοντικά. Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο μόνος τρόπος για να κάνεις τον διαχωρισμό. Διάβασε παρακάτω και κάνε συνδυασμούς με τις μεθόδους που αναφέρονται για να δεις πόσοι άλλοι πιθανοί τρόποι διαχωρισμού μπορεί να υπάρξουν (πχ, αλλαγή προσώπου, αλλαγή χρόνου, οπτικά σημάδια).
Διακοπή: Η τεχνική της Διακοπής δεν απαιτεί αλλαγή κεφαλαίου· απαιτεί απλώς να αφήσεις κενό ανάμεσα στις παραγράφους (είτε βάζοντας έναν αστερίσκο εκεί είτε όχι, αναλόγως το γούστο σου). Πρέπει, όμως, να έχεις μια καλή μέθοδο διαχωρισμού της παροντικής αφήγησης από την παρελθοντική, αλλιώς οι πιθανότητες να προκληθεί σύγχυση είναι μεγαλύτερες από όταν αλλάζεις κεφάλαιο, όπου το χώρισμα είναι πιο έντονο. Μπορείς κι εδώ να χρησιμοποιήσεις μια χρονολογία, φυσικά, ή μια από τις άλλες τεχνικές που αναφέρονται παρακάτω, αναλόγως την περίπτωση. Το πλεονέκτημα τού να βάζεις την παρελθοντική αφήγηση μέσα στην παροντική, σε αντίθεση με το να αλλάζεις κεφάλαιο για την καθεμία, είναι ότι δεν σπας τη ροή της ιστορίας και ότι μπορείς πιθανώς να κάνεις και ορισμένα αφηγηματικά κόλπα παράπλευρης σύγκρισης της παρελθοντικής αφήγησης με την παροντική καθώς και οι δύο διαδραματίζονται τώρα. Για παράδειγμα, στο παρελθόν κάποιος χαρακτήρας μαθαίνει τι σημαίνει ένα παράξενο σύμβολο και μετά, μέσα στο ίδιο κεφάλαιο, ύστερα από το κενό ανάμεσα στις παραγράφους, ο χαρακτήρας συναντά πάλι το ίδιο σύμβολο στο παρόν. Και μπορείς να συνεχίσεις να κάνεις τέτοιους παραλληλισμούς μέχρι να τελειώσει το κεφάλαιο. (Είναι, ουσιαστικά, αυτό που γίνεται και στο Lost σε πολλές περιπτώσεις.)
Χωρίς Διακοπή: Γράφεις την παρελθοντική αφήγηση χωρίς να διακόπτεις την παροντική, χωρίς δηλαδή να αφήνεις κενό ανάμεσα στις παραγράφους ή να αλλάζεις κεφάλαιο. Μα, αυτό δεν θα είναι τρομερά μπερδεμένο; Όχι απαραίτητα. Εξαρτάται από το πώς διαχωρίζεις την παροντική από την παρελθοντική αφήγηση. Ο πιο συνηθισμένος τρόπος για να το επιτύχεις, στη συγκεκριμένη περίπτωση, είναι αλλάζοντας τον αφηγηματικό χρόνο – πχ, από Ενεστώτα σε Αόριστο. Αλλά αναφέρομαι σε αυτό, και σε άλλα, παρακάτω. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις διάφορες τεχνικές για να κάνεις τον αναγνώστη να καταλαβαίνει ότι τώρα γράφουμε την ιστορία από το παρελθόν, και τώρα πάλι γράφουμε την παροντική αφήγηση.
Οπτικά Σημάδια: Η αλλαγή ανάμεσα σε παροντική και παρελθοντική αφήγηση γίνεται φανερή από κάποιο οπτικό σημάδι. Ένα παράδειγμα είναι ότι μπορεί να αλλάζει το περιθώριο της σελίδας από τ’αριστερά. Ένα άλλο παράδειγμα είναι ότι η παρελθοντική αφήγηση μπορεί να είναι γραμμένη εξολοκλήρου με πλάγια γράμματα. Επίσης, μπορείς να χρησιμοποιήσεις παρενθέσεις, για τις οποίες έγραψα ένα άρθρο πρόσφατα. Μπορεί η παρελθοντική αφήγηση να κλείνεται μέσα σε παρενθέσεις. Ακόμα και τη γραμματοσειρά μπορείς να αλλάζεις, ή το χρώμα των γραμμάτων – αν και αυτό το τελευταίο πραγματικά δεν θα το πρότεινα. Προσωπικά, οτιδήποτε άλλο από μαύρα γράμματα επάνω σε ανοιχτόχρωμο φόντο τυχαίνει να με ενοχλεί αφάνταστα στη λογοτεχνία και να μου μοιάζει άσκοπα φιγουρατζίδικο.
Αλλαγή Προσώπου: Αλλάζεις το πρόσωπο – για παράδειγμα από τρίτο πρόσωπο σε πρώτο, ή αντιστρόφως. Μπορεί η παροντική αφήγηση να είναι γραμμένη στο τρίτο πρόσωπο αλλά τα κομμάτια με την παρελθοντική αφήγηση να είναι γραμμένα στο πρώτο πρόσωπο, από την οπτική γωνία ενός συγκεκριμένου χαρακτήρα και σαν ημερολόγιο, ή σαν να διαδραματίζονται εκείνη τη στιγμή. Επίσης, έχω γράψει ένα παλιό άρθρο για την οπτική γωνία το οποίο πιθανώς να φανεί χρήσιμο εδώ, γιατί οι περιπτώσεις είναι πάρα πολλές. Μπορείς ακόμα και παραλλαγές του τρίτου προσώπου να χρησιμοποιείς για να διαχωρίζεις την παροντική αφήγηση από την παρελθοντική· ή παραλλαγές του πρώτου προσώπου: για παράδειγμα, η παροντική αφήγηση να είναι γραμμένη σε πρώτο πρόσωπο σαν να τα γεγονότα να διαδραματίζονται τώρα, άμεσα, ενώ η παρελθοντική αφήγηση να είναι γραμμένη σε ημερολογιακή μορφή.
Άλλος Χρόνος: Αλλάζεις τον χρόνο της αφήγησης. Για παράδειγμα, η παροντική αφήγηση μπορεί να είναι γραμμένη στον Αόριστο (όπως συνηθίζεται να είναι γραμμένα τα περισσότερα βιβλία) ενώ η παρελθοντική να είναι γραμμένη στον Ενεστώτα. Παρότι αυτό πιθανώς να μοιάζει ανάποδο (κανονικά, το παρόν δεν είναι στον Ενεστώτα;), στη λογοτεχνία βγάζει νόημα, γιατί ο Ενεστώτας δίνει πολλές φορές μια «άχρονη» αίσθηση σαν όνειρο που μπορεί να σχετιστεί με το παρελθόν. Ο Υπερσυντέλικος επίσης είναι πολύ χρήσιμος για να διαχωρίζεις μια παρελθοντική αφήγηση από μια παροντική γραμμένη στον Αόριστο χωρίς να κάνεις διακοπή ανάμεσα στις παραγράφους ή να αλλάζεις κεφάλαιο.
Παράδειγμα:
Ο Νικόλαος έβλεπε τους Γκρίζους Καταστροφείς να διασχίζουν το ορεινό πέρασμα. Στεκόταν επάνω στην πλαγιά μαζί με τον Τζακ, τον Νόρλοκ, τη Μαρ, και άλλους συντρόφους του. Παρατηρούσαν.
«Δεν μπορούμε να τους προλάβουμε,» είπε ο Τζακ. «Δες πόσο γρήγορα κινούνται μ’αυτούς τροχούς! Αποκλείεται ποτέ να φτάσουμε στη Ζιρίνθια πρώτοι.»
«Τίποτα δεν αποκλείεται,» αποκρίθηκε ο Νικόλαος.
«Πώς προτείνεις να τους προλάβουμε;» είπε η Μαρ.
«Πετώντας.»
Όταν ήταν πιτσιρικάς, ο Νικόλαος είχε την τάση να σκαρφαλώνει σε τούτα τα μέρη των βουνών. Και μια νύχτα είχε δει ένα φως επάνω σε μια κορφή. Του είχε κινήσει το ενδιαφέρον και το είχε βάλει στο μυαλό του να φτάσει εκεί. Τα χέρια και τα γυμνά πόδια του ήταν συνηθισμένα να πιάνονται στις πέτρες. Δεν είχε αργήσει και πολύ να καταλήξει στον προορισμό του. Τότε ήταν που είχε αντικρίσει τον μελανόπτερο να τον κοιτάζει με τα γυαλιστερά του μάτια, μοιάζοντας κατά τα άλλα ένα με τη νύχτα. Το φως προερχόταν από τον κρύσταλλο πίσω του.
[και συνεχίζεις έτσι, στον Υπερσυντέλικο, με την παρελθοντική σκηνή, και μετά όταν θέλεις να επιστρέψεις στην παροντική σκηνή το γυρίζεις πάλι στον Αόριστο]
Αλλαγή Ύφους: Αυτό είναι ίσως και το πιο δύσκολο απ’όλα όσα έχω αναφέρει ώς τώρα. Προϋποθέτει ότι δεν αλλάζεις χρόνο, δεν αλλάζεις πρόσωπο, δεν αλλάζεις οπτική γωνία, δεν χρησιμοποιείς οπτικά σημάδια. Αλλάζεις ύφος. Το «ύφος» είναι αδύνατον να οριστεί γιατί είναι, κατά βάση, θέμα ιδιοσυγκρασίας. Επίσης, συνήθως είναι δύσκολο για έναν συγγραφέα να γράψει σε τελείως διαφορετικό ύφος, γιατί το ύφος σου είναι εν μέρει κομμάτι του εαυτού σου. Μπορείς να το αλλοιώσεις, αλλά πολύ δύσκολα μπορείς να το αλλάξεις τελείως, ειδικά κατά βούληση. Και εννοώ, πάντα, να το κάνεις με έναν τρόπο που είναι φυσικός, όχι προσποιητός, όχι αντιγράφοντας το ύφος κάποιου άλλου συγγραφέα που έχεις παρατηρήσει, αλλά δημιουργώντας ένα δικό σου άλλο ύφος. Δεν είναι εύκολο να αναφέρω παράδειγμα εδώ, όπως είναι ευνόητο, όμως ένα πολύ απλό παράδειγμα θα μπορούσε να ήταν το εξής: Γράφεις την παροντική αφήγηση σε ένα ξεκάθαρο, συγκεκριμένο, πεζό ύφος, αλλά την παρελθοντική αφήγηση τη γράφεις σε ένα πιο παραμυθένιο ύφος, σαν κάτι που θα μπορούσε να έχει βγει από φολκλορική αφήγηση ή αρθούριο μύθο.
(ΣημείωσηΣημείωση για τα Περί Γραφής
Αν είσαι φυσιολογικός αναγνώστης δε χρειάζεται να
διαβάσεις αυτό το κομμάτι. Αν είσαι από εκείνους που θα σκεφτούν
«Και ποιος νομίζει ότι είναι αυτός που θα μιλήσει για τη συγγραφή;»,
ή «Πολύ σπουδαίος δεν την έχει δει για να μας λέει πώς θα
γράφουμε;», ή κάτι παρόμοια κολακευτικό για το άτομό μου, τότε είσαι
το Πράσινο Ανθρωπάκι, και μπορείς να συνεχίσεις να διαβάζεις.
Αγαπητό Πράσινο Ανθρωπάκι,
Στα Περί Γραφής
μιλάω για ορισμένες από τις συγγραφικές μου εμπειρίες, και δίνω
κάποιες συμβουλές ή κατευθυντήριες γραμμές για νέους (όχι,
απαραιτήτως, ηλικιακά) συγγραφείς. Δεν είναι τίποτα περισσότερο από
αυτό: εμπειρίες, σκέψεις, συμπεράσματα. Το διαβάζεις, κι αν
πιστεύεις ότι σου λέει κάτι ενδιαφέρον, έχει καλώς· αν πιστεύεις ότι
δε σ'ενδιαφέρει, ή αν διαφωνείς κάθετα, το αγνοείς. Τουλάχιστον,
αυτό κάνω εγώ όταν διαβάζω παρόμοια άρθρα: αν θεωρώ ότι λέει κάτι
ενδιαφέρον, το διαβάζω με ευχαρίστηση· αν θεωρώ ότι δεν με
ενδιαφέρει, το αγνοώ.
Να το έχεις αυτό υπόψη σου όταν διαβάζεις τα
Περί Γραφής. Δεν είναι δεσμευτικά, ούτε κανένας νόμος· είναι,
απλώς, μερικές σκέψεις, γνώμες, και εμπειρίες μου.
για τα Περί Γραφής.)