Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Περί Γραφής: Τα Όνειρα στη Λογοτεχνική Αφήγηση Διάφορες χρήσεις των ονείρων στη φανταστική και στη συμβατική λογοτεχνία
Τα όνειρα είναι ένα στοιχείο που χρησιμεύει σε πολλές λογοτεχνικές αφηγήσεις. Και δεν αναφέρομαι, φυσικά, στα όνειρα που μπορεί να έχουν εμπνεύσει τον συγγραφέα αλλά στα όνειρα των χαρακτήρων του έργου. Ορισμένοι θεωρούν τα όνειρα «φτηνό κόλπο», όμως αυτό μπορεί να ισχύει για οτιδήποτε μέσα σε μια ιστορία· εξαρτάται από το πώς το χρησιμοποιείς, όπως και όλα τα πράγματα.
Τα όνειρα μπορεί να χρησιμοποιηθούν είτε για καθαρά αισθητικούς λόγους είτε για λόγους που έχουν άμεση σχέση με την πλοκή. Και δεν είναι υποχρεωτικό να γράφεις φανταστική λογοτεχνία για να συμπεριλαμβάνεις όνειρα στην αφήγηση· σε αρκετά έργα συμβατικής λογοτεχνίας οι χαρακτήρες ονειρεύονται και, μάλιστα, έντονα. Πολλές, όμως, από τις χρήσεις των ονείρων που θα αναφέρω παρακάτω είναι για φανταστική λογοτεχνία ή μαγικό ρεαλισμό.
Το αισθητικό όνειρο. Αυτού του είδους το όνειρο το βάζεις σε μια ιστορία, κυρίως, για αισθητικούς λόγους. Μπορεί, πχ, να περιγράψεις μια πεταλούδα την οποία ονειρεύεται συχνά η ηρωίδα σου, ή μπορεί να περιγράψεις έναν εφιάλτη που βλέπει κάποιος ο οποίος είναι κλεισμένος σένα κελί. Το αισθητικό όνειρο, συνήθως, θα συνδέεται με κάποια ψυχική κατάσταση του χαρακτήρα: αν κάποιος είναι φοβισμένος, βλέπει εφιάλτες· αν είναι χαρούμενος, ονειρεύεται ένα παλάτι με πολύχρωμα πουλιά· και διάφορα παρόμοια. Δεν είναι, βέβαια, αυτό απαραίτητο· μπορεί ένα όνειρο ή ένας εφιάλτης να έρχεται από κάποια σκοτεινή γωνία του μυαλού του χαρακτήρα που δεν είναι άμεσα φανερή ούτε σεκείνον ούτε στον αναγνώστη. Όπως και νάχει, το αισθητικό όνειρο είναι εκεί για αισθητικούς λόγους· δεν έχει άμεση σχέση με την πλοκή. Το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να δώσει μια πιο χρωματιστή αίσθηση στον χαρακτήρα και στην ιστορία, ή ίσως να αποτελέσει σύντομη, αλληγορική ανάλυση του ψυχισμού του χαρακτήρα. Όταν, όμως, ο συγγραφέας το παρακάνει με τέτοιου είδους όνειρα, αρχίζουν να γίνονται μπανάλ· οπότε, προσοχή στην κατάχρηση.
Το προειδοποιητικό όνειρο. Ίσως ο λογοτεχνικός χαρακτήρας να μην καταλαβαίνει το προειδοποιητικό όνειρο αλλά ο αναγνώστης πρέπει, πάνω-κάτω, να καταλαβαίνει ότι κάτι συμβαίνει, κάτι σημαντικό θα ακολουθήσει. Για παράδειγμα, μπορεί ο ειδικός ερευνητής που ασχολείται με μια υπόθεση φόνου να ονειρευτεί μια γυναίκα με παλτό, η οποία ανοίγει το παλτό της και αίμα κυλά από μέσα. Όταν ο ερευνητής ξυπνά, συνειδητοποιεί ότι αυτή ήταν μία από τις πιθανές υπόπτους για τον φόνο. Είναι σαν κάπως το υποσυνείδητό του να προσπαθούσε να τον προειδοποιήσει. Αλλά είναι η γυναίκα
όντως φόνισσα, ή κάτι άλλο συμβαίνει;
Τα προειδοποιητικά όνειρα μπορούν, αναλόγως το ύφος και το είδος της ιστορίας που γράφεις, να είναι μαγικής ή υπερφυσικής φύσης (για παράδειγμα, σταλμένα από κάποιο δαιμονικό πνεύμα), ή μπορεί απλά να είναι αποτελέσματα του υποσυνείδητου του χαρακτήρα ο οποίος είδε κάτι, το ξέχασε, αλλά μετά το θυμήθηκε (περίπου, αινιγματικά) στον ύπνο του.
Τα προειδοποιητικά όνειρα μπορούν να αποτελέσουν σημαντικό κομμάτι της πλοκής, δίνοντας στοιχεία στους χαρακτήρες ή στρέφοντάς τους προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις. Δεν είναι απλά για αισθητικούς λόγους, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν πρέπει να έχουν καμια αισθητική αξία μέσα στην αφήγηση. Χρειάζεται κι εδώ προσοχή, όμως, για να μην αποτελούν αυτά τα όνειρα από μηχανής θεό. Αν κάθε φορά που ο ειδικός ερευνητής μας βρίσκεται σε αδιέξοδο βλέπει κι ένα προειδοποιητικό όνειρο, τότε κάτι δεν πάει καλά· η ιστορία θαρχίσει να φαίνεται στημένη. (Εκτός, φυσικά, αν κάποια δαιμονική οντότητα προσπαθεί να ξεγελάσει τον χαρακτήρα μας και να τον οδηγήσει σε λάθος δρόμο οπότε μιλάμε για μια τελείως διαφορετική ιστορία, καθόλου συμβατική.)
Το προφητικό όνειρο. Το προφητικό όνειρο δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι υπερφυσικό στοιχείο. Δεν είναι μια απλή προειδοποίηση από το υποσυνείδητο· είναι ένα όραμα που προμηνύει τα μελλούμενα. Για παράδειγμα: ένας βασιλιάς, ενώ κοιμάται, ονειρεύεται ότι ένα αρχαίο άγαλμα του δράκου Ναρασκράφροκ ζωντανεύει στα βουνά Τιρ και πετά προς το βασίλειό του καίγοντας χωριά και πόλεις. Ο βασιλιάς, μετά, βλέπει ότι βρίσκεται μέσα στο ναό της τοπικής θεάς κι ακούει τη φωνή της να του ζητά να βρει ένα αρχέγονο βιβλίο για να σταματήσει το κακό που συμβαίνει. Κι εκεί το όνειρο τελειώνει, και την άλλη μέρα ο βασιλιάς μαθαίνει για επιδρομείς που έρχονται από τα βουνά Τιρ καίγοντας και λεηλατώντας. Αρχίζει οπότε να ψάχνει αναφορές για το αρχέγονο βιβλίο.
Τα προφητικά όνειρα λειτουργούν με τέτοιο τρόπο που είναι βασικά στοιχεία για την πλοκή. Δεν είναι κάτι για να σηκωθούν οι τρίχες του αναγνώστη, κάτι που προειδοποιεί για το τέρας που κυνηγά τη συμπαθέστατη μάγισσα της ιστορίας μας χωρίς εκείνη να το έχει ακόμα καταλάβει. Πολλές φορές, αν ένα προφητικό όνειρο δεν υπήρχε, δεν θα είχαμε αυτή την ιστορία αλλά κάποια άλλη.
Μερικά προφητικά όνειρα ίσως να γίνονται, μάλιστα, κατά παραγγελία. Κάποιος χαρακτήρας της ιστορίας, με κάποιο τρόπο, πέφτει σε ύπνο που φέρνει προφητικά όνειρα προκειμένου να «δει» το μέλλον και ναποφύγει πιθανές παγίδες ή κακοτοπιές.
Και στα προφητικά όνειρα, όμως, αν γίνεται κατάχρηση, η υπόθεση καταντά αστεία. Δεν έχει ενδιαφέρον να διαβάζεις μια ιστορία όπου ο βασικός χαρακτήρας προβλέπει και ξεπερνά εύκολα όλες τις κακοτοπιές· είναι βαρετό και άσκοπο. Επίσης, καλό είναι να έχεις στο μυαλό σου πώς υποτίθεται ότι είναι τα προφητικά όνειρα στον πραγματικό κόσμο. Ποτέ δεν είναι συγκεκριμένα· πάντα είναι αινιγματικά, σαν τις προφητείες της Πυθίας. Γιαυτό κιόλας είναι προφητικά όνειρα. Αν δεν ήταν έτσι, απλά θα ήταν σαν να μπαίνεις σένα είδος ονειρικού διαδικτύου για να πάρεις πληροφορίες. Στις προφητείες δεν υπάρχει η λογική «πατάω το κουμπάκι για να πάρω δεδομένα»· υπάρχει η λογική «προσπαθώ να αποκωδικοποιήσω παράξενα, αμφιλεγόμενα, διφορούμενα σημάδια και ποτέ δεν μπορώ να είμαι απόλυτα σίγουρος τι ακριβώς συμβαίνει».
Το μαγικό όνειρο. Εδώ αφήνουμε τη συμβατική λογοτεχνία τελείως πίσω μας αλλά και μεγάλο μέρος του μαγικού ρεαλισμού. Το μαγικό όνειρο είναι μια μορφή μαγείας που γίνεται μέσα από τα όνειρα. Διάφορα παραδείγματα: Κάποιος μάγος που επικοινωνεί μάλλους μάγους όταν όλοι κοιμούνται, και οι φωνές τους έρχονται κανονικά όπως στο τηλέφωνο. Κάποιος δαίμονας που εμφανίζεται στον ύπνο του ήρωά μας και προσπαθεί να τον τρελάνει μέσα από τα όνειρά του. Μια μαγγανεία που μπορεί να υφανθεί μόνο μέσα από τα όνειρα προκειμένου η κατάρα να φύγει και τα σπαρτά στους κάμπους να ανθίσουν. Ή ένα φυλαχτό που μπορείς να ενεργοποιήσεις τις δυνάμεις του μόνο όταν κοιμάσαι και, ενώ το κρατάς επάνω στο στήθος σου, ονειρεύεσαι συγκεκριμένα όνειρα.
Οι περιπτώσεις που τα μαγικά όνειρα μπορούν να χρησιμοποιηθούν είναι, προφανώς, άπειρες. Δεν υπάρχουν κανόνες· δεν γίνεται καν να υπάρξουν υποδείξεις ή προτάσεις. Όλα εξαρτώνται από τον κόσμο που έχει σκεφτεί ο συγγραφέας και πώς τον έχει δομήσει. Το μόνο που πρέπει να προσέξει είναι ο κόσμος αυτός να είναι συνεπής. Αν, για παράδειγμα, έχεις ορίσει ότι κάτι συγκεκριμένο (πχ, επικοινωνία) μπορεί να συμβεί μέσα από τα όνειρα, τότε πρέπει πάντα να το έχεις υπόψη σου· δεν μπορείς να το θυμάσαι όποτε σε βολεύει μέσα στην ιστορία ενώ τις άλλες φορές να το ξεχνάς. Αυτό είναι ένα παλιό λάθος που γίνεται σε πολλές φανταστικές ιστορίες: όταν βολεύει την πλοκή να χρησιμοποιηθεί κάποιο μαγικό, το μαγικό χρησιμοποιείται· όταν δεν βολεύει, δεν χρησιμοποιείται.
Μην γράφεις τέτοιου είδους «βολικές» ιστορίες. Όταν κάποιος έχει ένα όπλο μαζί του, θα το χρησιμοποιήσει, δεν θα το αγνοήσει, εκτός αν υπάρχει συγκεκριμένος λόγος γιαυτό.
Το όνειρο-πύλη. Αυτό μπορείς να πεις ότι είναι μια παραλλαγή του μαγικού ονείρου. Ουσιαστικά, είναι ένα ζωντανό όνειρο. Ο χαρακτήρας, ενώ κοιμάται, ταξιδεύει σέναν άλλο κόσμο που είναι εξίσου πραγματικός όσο ο «κανονικός» κόσμος. Αυτός ο ονειρικός κόσμος μπορεί να πάρει διάφορες μορφές: Μπορεί να είναι απλά ένας άλλος κόσμος που ο ύπνος αποτελεί πύλη προς αυτόν, ή μπορεί να είναι ένας παράλληλος κόσμος όπου μάγοι και διάφορα περίεργα πλάσματα συναντιούνται και μάχονται (ένα τέτοιο παράδειγμα παράλληλου ονειρικού κόσμου υπάρχει στα βιβλία της σειράς
Wheel of Time, του Robert Jordan). Ο ονειρικός κόσμος μπορεί να είναι από τελείως ακίνδυνος έως
πολύ επικίνδυνος. Μπορεί αν σκοτωθείς εκεί, απλά να ξυπνάς, ή μπορεί το σώμα σου να πεθαίνει και στον υλικό κόσμο. Ή ίσως, αν σκοτωθείς στον ονειρικό κόσμο, να χάνεις κάτι από την ψυχή σου ή από τις μαγικές σου δυνάμεις. Ή κάποιο πνεύμα μπορεί να έρχεται από τον ονειρικό κόσμο και να καταλαμβάνει το σώμα σου, κινώντας το μετά σαν μαριονέτα ενώ εσύ είσαι απλός παρατηρητής μέσα από τα ίδια σου τα μάτια.
Προφανώς, τα όνειρα-πύλες, αν υπάρχουν μέσα σε μια ιστορία, θα είναι αρκετά βασικά για την πλοκή. Ο ονειρόκοσμος είναι μια παράλληλη διάσταση, μια εναλλακτική πραγματικότητα. Βλέπε, για παράδειγμα,
The Dream-Quest of Unknown Kadath, του H.P. Lovecraft, για έναν τέτοιο ονειρόκοσμο. Μπορείς να θεωρείς τον ονειρόκοσμο ως έναν άλλο πλανήτη ή μια άλλη χώρα όπου κανείς ταξιδεύει μόνο όταν πέσει για ύπνο.
*
Δύο βασικοί τρόποι υπάρχουν για να περιγράφεις τα όνειρα: σαν να ήταν πραγματικότητα, ή δηλώνοντας εξαρχής ότι πρόκειται για όνειρο. (Και εδώ δεν αναφέρομαι σε ονειρόκοσμους που αποτελούν εναλλακτικές πραγματικότητες, ούτε τόσο πολύ σε μαγικά όνειρα, αλλά κυρίως σε όλα τα άλλα είδη: αισθητικά, προειδοποιητικά, προφητικά.)
Σαν να ήταν πραγματικότητα: Αρχίζεις να γράφεις ένα κομμάτι όπως θα έγραφες μια οποιαδήποτε άλλη αφήγηση (ίσως με μια επιπλέον δόση υπερβολής ή σουρεαλισμού) αλλά, σε κάποιο σημείο, επιστρέφεις τον αναγνώστη ξαφνικά στην υλική πραγματικότητα του ονειρευόμενου χαρακτήρα. Πχ, μπορεί να γράφεις ότι ο Γιώργος βάδιζε στην Ερμού κοιτάζοντας γύρω-γύρω τα καταστήματα, ψάχνοντας ναγοράσει ένα δώρο για την αρραβωνιαστικιά του, όταν ξαφνικά μια ιπτάμενη γάτα ήρθε από δίπλα και, φτερουγίζοντας μπροστά του, του είπε: «Τι ψάχνεις εκεί, ανόητε; Μόνο στα
Tooties-Mooties θα βρεις τις πιο γαμηστερές κάλτσες, χε-χε-χε-χε!» Και μετά η γάτα εξαφανίζεται, και ο Γιώργος ξυπνά στο κρεβάτι του σαστισμένος.
Το πιο «περίεργο» λογοτεχνικό κόλπο, όμως, δεν είναι όταν αρχίζεις από το όνειρο και μεταβαίνεις στην υλική πραγματικότητα, αλλά όταν αρχίζεις από την υλική πραγματικότητα και μεταβαίνεις στο όνειρο χωρίς να πεις ότι ο χαρακτήρας ονειρεύεται. Παράδειγμα: Η Ρίτα κάθεται, εξαντλημένη, στην πολυθρόνα του διαμερίσματός της στην κορυφή του Όγδοου Πύργου της Ψηλής Πόλης. Χασμουριέται κι αισθάνεται τα μάτια της να βαραίνουν. Πάνω που την παίρνει ο ύπνος, το τηλέφωνο χτυπά. Κουρασμένα, η Ρίτα σηκώνεται και πάει να το πιάσει. «Ποιος είναι;» ρωτά βάζοντας το ακουστικό στο αφτί της· και μια μεταλλική φωνή τής απαντά: «Κυρία, έχετε δέμα!» και κλείνει. Η Ρίτα νομίζει ότι είναι φάρσα αλλά, αμέσως μετά, κάποιος χτυπά την εξώπορτα του διαμερίσματος. Η Ρίτα πηγαίνει νανοίξει και βρίσκει ένα δέμα στο κατώφλι της. Σκύβει, το παίρνει στην αγκαλιά της, σκίζει το περιτύλιγμα, και ανοίγει το κουτί. Μέσα είναι ένα κομμένο κεφάλι. Το δικό της κομμένο κεφάλι Η Ρίτα ξυπνά ουρλιάζοντας επάνω στην πολυθρόνα όπου την είχε πάρει ο ύπνος.
Στο παραπάνω κομμάτι η μετάβαση από την υλική πραγματικότητα στο όνειρο έγινε κάπου ανάμεσα στο «αισθάνεται τα μάτια της να βαραίνουν» και στο «Πάνω που την παίρνει ο ύπνος, το τηλέφωνο χτυπά».
Από τις δύο τεχνικές, νομίζω ότι αυτή προκαλεί την πιο αποπροσανατολιστική αίσθηση.
Δηλώνοντας εξαρχής ότι είναι όνειρο: Αυτό δεν είναι και πολύ δύσκολο. Λες ότι ο χαρακτήρας πέφτει για ύπνο και ονειρεύεται, και περιγράφεις το όνειρο. Ή γράφεις ότι ο τάδε ονειρευόταν, περιγράφεις το όνειρο, και περιγράφεις και πώς ξυπνά τελικά. Η περιγραφή εδώ μπορεί να είναι πολύ λεπτομερής, όπως όταν το όνειρο είναι σαν πραγματικότητα, αλλά μπορεί να είναι και εξαιρετικά λιτή. Μπορείς να γράψεις, για παράδειγμα:
Κουρασμένη, η Ρίτα βούλιαξε στο μαλακό στρώμα και το μυαλό της ταξίδεψε σέναν κήπο γεμάτο γαλανά άνθη: ένα από αυτά είχε επάνω του πιασμένο ένα χαρτάκι που έγραφε ΠΡΟΣΕΧΕ ΤΟΥΣ ΣΚΟΡΠΙΟΥΣ. Όταν η Ρίτα ξύπνησε, αναρωτήθηκε αν η Συντεχνία των Μαύρων Σκορπιών μπορεί να ετοίμαζε κάποια απάτη, ή αν απλά πάλι η φαντασία της έκανε... γαλανά άνθη.
*
Αποκλείεται να έχω καλύψει τα πάντα που μπορεί να πει κανείς για τα όνειρα στη λογοτεχνία, αλλά αυτά, νομίζω, είναι αρκετά. Η υπόλοιπη εξερεύνηση είναι δική σας.
(ΣημείωσηΣημείωση για τα Περί ΓραφήςΑν είσαι φυσιολογικός αναγνώστης δε χρειάζεται να διαβάσεις αυτό το κομμάτι. Αν είσαι από εκείνους που θα σκεφτούν «Και ποιος νομίζει ότι είναι αυτός που θα μιλήσει για τη συγγραφή;», ή «Πολύ σπουδαίος δεν την έχει δει για να μας λέει πώς θα γράφουμε;», ή κάτι παρόμοια κολακευτικό για το άτομό μου, τότε είσαι το Πράσινο Ανθρωπάκι, και μπορείς να συνεχίσεις να διαβάζεις. Αγαπητό Πράσινο Ανθρωπάκι, Στα Περί Γραφής μιλάω για ορισμένες από τις συγγραφικές μου εμπειρίες, και δίνω κάποιες συμβουλές ή κατευθυντήριες γραμμές για νέους (όχι, απαραιτήτως, ηλικιακά) συγγραφείς. Δεν είναι τίποτα περισσότερο από αυτό: εμπειρίες, σκέψεις, συμπεράσματα. Το διαβάζεις, κι αν πιστεύεις ότι σου λέει κάτι ενδιαφέρον, έχει καλώς· αν πιστεύεις ότι δε σ'ενδιαφέρει, ή αν διαφωνείς κάθετα, το αγνοείς. Τουλάχιστον, αυτό κάνω εγώ όταν διαβάζω παρόμοια άρθρα: αν θεωρώ ότι λέει κάτι ενδιαφέρον, το διαβάζω με ευχαρίστηση· αν θεωρώ ότι δεν με ενδιαφέρει, το αγνοώ. Να το έχεις αυτό υπόψη σου όταν διαβάζεις τα Περί Γραφής. Δεν είναι δεσμευτικά, ούτε κανένας νόμος· είναι, απλώς, μερικές σκέψεις, γνώμες, και εμπειρίες μου. για τα Περί Γραφής.)