Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Φανταστικοί Αναχρονισμοί Είναι δυνατόν κάποια στοιχεία να θεωρηθούν «αναχρονιστικά» σε φανταστικούς κόσμους;
Διαβάζω το Majipoor του Robert Silverberg (έχω ήδη διαβάσει το Lord Valentine’s Castle και, καθώς γράφω αυτό το άρθρο, είμαι προς το τέλος του Majipoor Chronicles) και έχω παρατηρήσει κάποια πράγματα που σήμερα θα τα ονομάζαμε «παραδοξότητες» ή, μάλλον, «αναχρονιστικά στοιχεία» για μια ιστορία (επιστημονικής) φαντασίας. Τα βιβλία αυτά παρουσιάζουν έναν κόσμο που, από τη μια, μοιάζει να είναι εμπνευσμένος από μύθους σαν του Βασιλιά Αρθρούρου αλλά, από την άλλη, είναι ένας κόσμος επιστημονικής φαντασίας, ένας άλλος πλανήτης. Η ανθρωπότητα έφυγε από τη Γη και πήγε εκεί «για να ζήσει καλύτερα». Οπότε, είναι δεδομένο πως έχουμε έναν πολιτισμό που ταξίδεψε στο διάστημα. Στον κόσμο αυτό, όμως, δεν υπάρχει ούτε ένα αεροσκάφος – ναι, ούτε καν ελικόπτερο. Και δεν έχουν τηλεπικοινωνίες – ούτε καν μέσα στις πόλεις. Παρ’όλ’ αυτά, έχουν «floaters» – αιωρούμενα αυτοκίνητα, υποθέτω. Έχουν «energy-throwers», όπλα που πετάνε ενέργεια – αλλά συγχρόνως μπορείς να τους δεις να μάχονται και με τσεκούρια και ρόπαλα. Επίσης, έχουν έρθει σ’αυτό τον κόσμο εξωκοσμικοί (αποφεύγω να χρησιμοποιήσω τον όρο εξωγήινοι, αφού δεν υπάρχει Γη εδώ), αλλά δεν ξέρουμε πώς. Με διαστημόπλοια; Κι αν ναι, πώς είναι δυνατόν να μην υπάρχουν αεροσκάφη; Πώς είναι δυνατόν να έχεις «floaters» αλλά όχι τηλέφωνα; Πώς είναι δυνατόν το πολίτευμα να είναι ακόμα η βασιλεία σ’έναν τέτοιο πολιτισμό του διαστήματος;
Πρόκειται για πράγματα που σήμερα θα τα θεωρούσαμε «παράδοξα» ή «αναχρονιστικά». Αλλά σ’αυτό τον κόσμο παρουσιάζονται ως δεδομένα, όπως και σε παλιότερα βιβλία φαντασίας, κυρίως του είδους sword-and-planet αλλά και ακόμα και σε space opera μερικές φορές. Όλα τα βιβλία του Edgar Rice Burroughs (που διαδραματίζονται σ’έναν φανταστικό Άρη, και άλλους φανταστικούς πλανήτες) είναι έτσι: από τη μια έχουν πλοία που πετάνε στον αέρα, κι από την άλλη οι ήρωες ξιφομαχούν αλλά χρησιμοποιούν και ενεργοβόλα όπλα. Στην τριλογία Skaith της Leigh Brackett συναντάμε παρόμοιες «παραδοξότητες». Και σε πολλά άλλα παλιότερα βιβλία συμβαίνει το ίδιο.
Δε φαινόταν να τους ενδιαφέρει καθόλου που έγραφαν για πολιτισμούς του διαστήματος· κατά τα άλλα, τα πάντα ήταν σχεδόν σαν μεσαίωνας με ορισμένες διαφορές και παραδοξότητες!
Κι αν νομίζετε ότι αυτό το είδος έχει εξαφανιστεί, κάνετε λάθος. Δείτε το Pearl Saga του Eric Van Lustbader. Η τεχνολογία εκεί είναι πολύ παράξενη· δεν ισχύουν τα πράγματα που έχουμε συνηθίσει να θεωρούμε δεδομένα ή λογικά. Ισχύει απλά αυτό που ισχύει μέσα στον συγκεκριμένο φανταστικό κόσμο, και κανείς δεν φαντάζεται κάτι άλλο – όπως τηλέφωνα.
Ορισμένους αυτό τούς ενοχλεί στη φανταστική λογοτεχνία και στην επιστημονική φαντασία. Μάλιστα, ίσως να θεωρούν πως η συγκεκριμένη επιστημονική φαντασία δεν είναι τέτοια, επειδή δεν είναι αρκετά... επιστημονική. (Και εδώ ίσως να έχουν κάποιο δίκιο: αλλά για άλλους λόγους.) Επικρατεί μια αντίληψη σήμερα ότι τα πράγματα πρέπει να είναι πιο συγκεκριμένα, πιο διαχωρισμένα. Όταν γράφεις μια ιστορία σε ένα αρχαϊκό, ή μεσαιωνικό, σκηνικό, δεν μπορείς να έχεις τηλεπικοινωνίες, σωστά; Είναι... αναχρονιστικό! Ούτε μπορείς να έχεις βασιλιάδες σ’ένα σκηνικό με πολιτισμούς στο διάστημα γιατί τόσο εξελιγμένοι πολιτισμοί θα τα έχουν «ξεπεράσει» αυτά... σωστά; Αν το κάνεις, είναι πάλι αναχρονιστικό.
Είναι, όμως, πραγματικά αναχρονιστικά όλα αυτά; Πώς ορίζεις το αναχρονιστικό σε έναν κόσμο που είναι φανταστικός; Πώς είσαι τόσο σίγουρος ότι ο τρόπος που εξελίχτηκε η δική μας κοινωνία είναι ο μοναδικός τρόπος που θα μπορούσε να εξελιχτεί η οποιαδήποτε κοινωνία;
Δε μου φαίνεται και τόσο σωστό αυτό. Μου φαίνεται λιγάκι δογματικό. Αν, για παράδειγμα, είχαν βρει έναν τρόπο να έχουν τηλεπικοινωνίες στον Μεσαίωνα, δεν θα τις είχαν; Νομίζω πως θα τις είχαν. Κι αν ποτέ δεν είχαν διαμορφωθεί κάποιες πιο φιλελεύθερες γνώμες και αντιλήψεις, δεν θα ήταν εφικτό ένας πολιτισμός να φτάσει στο διάστημα ενώ έχει βασιλεία; Δεν μπορείς να το αποκλείσεις.
Έχω διαβάσει να γράφουν κάποιοι ότι το Dune είναι αναχρονιστικό, οπισθοδρομικό, ή παράλογο επειδή υπάρχουν δούκες, βαρόνοι, και αυτοκράτορες σ’έναν κόσμο όπου οι πάντες ταξιδεύουν στο διάστημα. Και απορώ με τέτοιες απόψεις.Γιατί σας παραξενεύει το να συμβαίνει κάτι τέτοιο; Επειδή έχουμε συνηθίσει μια κοινωνική πραγματικότητα – μια πραγματικότητα γενικά – ως δεδομένη, αυτό δεν σημαίνει ούτε ότι είναι η καλύτερη δυνατή ούτε η μοναδική που θα μπορούσε να υπάρξει.
Στο Dune, επίσης, μάχονται με σπαθιά παρότι είναι πολιτισμός του διαστήματος, αλλά γι’αυτό δίνεται μια καλή αιτιολογία: υπάρχουν ενεργειακές ασπίδες που σταματάνε τα ενεργοβόλα όπλα, οπότε ο μόνος τρόπος να χτυπήσεις τον αντίπαλο είναι με τα παλιά, καλά αγχέμαχα όπλα. Επομένως, δεν θεωρώ ότι αυτό εμπίπτει σε περιπτώσεις «παραλογισμού» όπως στο Skaith ή στις ιστορίες του Burroughs. Το ερώτημα είναι αν κι αυτές οι περιπτώσεις είναι όντως παράλογες. Για εμένα, δεν είναι όλες παράλογες.
Η τριλογία Skaith δεν μου άρεσε και τόσο: εκεί μού φάνηκαν κάποια πράγματα λιγάκι παράλογα. Οι ιστορίες του Burroughs, όμως, δεν μου μοιάζουν παράλογες ακριβώς, για τα δεδομένα του κόσμου που παρουσιάζουν. Το ίδιο, φυσικά, και το Pearl Saga του Lustbader, το οποίο μου άρεσε πολύ. Δεν μπορείς να κρίνεις αυτούς τους κόσμους με τα δικά μας δεδομένα. Το παράλογο είναι να προσπαθείς να τους κρίνεις έτσι. (Και θα επιστρέψω σ’αυτό παρακάτω.)
Σήμερα, έχουμε μάθει να διαχωρίζουμε τα πάντα με πολύ συγκεκριμένους (και, δυστυχώς, στερεοτυπικούς) τρόπους. Έτσι, όταν γράφεις επική ή ηρωική φαντασία, φυσικά δεν μπορείς να έχεις τηλεπικοινωνίες ή άλλα «εξελιγμένα» πράγματα: όλα πρέπει να είναι μεσαιωνικά και βαρβαρικά. Και όταν γράφεις επιστημονική φαντασία δεν μπορείς να έχεις βασιλιάδες, ούτε μπορείς να βάζεις ανθρώπους να μάχονται με σπαθιά ή να έχουν «ξεπερασμένες» αντιλήψεις και λογικές: όλα πρέπει να είναι σύγχρονα – πιο σύγχρονα από σύγχρονα: υπερεξελιγμένα. Σιγά μην καβαλά ο άλλος άλογο, δηλαδή...
Αυτή η νοοτροπία έχει και κάποια θετικά – μας κάνει να ξέρουμε τι είναι τι, και να προσέχουμε πιο πολύ τις «παραδοξότητες». Αλλά νομίζω πως τα αρνητικά είναι περισσότερα από τα θετικά. Τα σκηνικά γίνονται στερεοτυπικά: τα βλέπεις και είναι πάλι... μια από τα ίδια. Δεν συναντάς τίποτα καινούργιο. Η δημιουργικότητα πνίγεται κάπου ανάμεσα στο «σωστό» και στο «λάθος» για το «είδος» στο οποίο γράφεις (ή, ακόμα χειρότερα, για την «αγορά» στην οποία γράφεις).
Δεν πρέπει να είναι έτσι. Πρέπει περισσότεροι να ακολουθούν το παράδειγμα του Pearl Saga παρά του Α Song of Ice and Fire. Όχι πως δεν μου αρέσει και το Α Song of Ice and Fire. Μου αρέσει. Αλλά δεν μπορεί όλοι οι επικοί κόσμοι να ανταποκρίνονται σε κάποια στερεοτυπικά δεδομένα του «μεσαίωνα» (εντός εισαγωγικών, γιατί δεν είναι και ακριβώς μεσαίωνας εδώ που τα λέμε). Δε θα μπορούσες να έχεις δράκους μαζί με ελικόπτερα; (Χωρίς να είναι κάτι σαν από ταινία τύπου Godzilla!) Γιατί όχι;
Θα ήταν αναχρονιστικό, έτσι;
Ε, πείτε μου, τότε, πότε ήταν ακριβώς η εποχή των δράκων, για να δούμε αν είναι «εντός χρόνου» ένας φανταστικός κόσμος!
Προφανώς δεν υπάρχει απάντηση σ’αυτό. Τίποτα δεν είναι «εντός χρόνου» σ’έναν φανταστικό κόσμο. Είναι φανταστικός κόσμος. Δεν υπήρχε ποτέ. Η έννοια του αναχρονιστικού δεν μπορεί να υφίσταται εκεί βάσει των δικών μας δεδομένων.
Και επιστρέφω έτσι σ’αυτό που υποσχέθηκα πιο πριν ότι θα επιστρέψω:
Στα δεδομένα.
Έχουμε μπλέξει τα δεδομένα – του δικού μας κόσμου με αυτά ενός οποιοδήποτε άλλου πιθανού (ή απίθανου) κόσμου.
Το ερώτημα που πρέπει να κάνεις δεν είναι αν κάποια πράγματα θα μπορούσαν να ισχύουν στον κόσμο μας βάσει της κοινωνικής και τεχνολογικής εξέλιξής του, αλλά αν θα μπορούσαν να ισχύουν στον πλασματικό κόσμο που παρουσιάζεται στο βιβλίο. Δηλαδή, μπορεί να ισχύει οτιδήποτε αρκεί να στηρίζεται σε κάποιου είδους λογική (χωρίς απαραίτητα ο συγγραφέας να κάθεται να μας κάνει ανάλυση για το θέμα).
Για παράδειγμα, εγώ δεν αισθάνθηκα να ενοχλούμαι που στο Dune έχουν δούκες και βαρόνους, γιατί απλά έτσι φαίνεται να λειτουργεί η κοινωνία τους εκεί. Είναι καθαρά θέμα νοοτροπίας των κατοίκων αυτού του φανταστικού κόσμου. Ούτε αισθάνθηκα να με ενοχλεί που στα βιβλία του Burroughs μάχονται με σπαθιά και με ενεργοβόλα συγχρόνως: παρουσιάζεται με έναν τρόπο που το παίρνεις ως δεδομένο, κάτι που ισχύει. Στην τριλογία Skaith, όμως, αισθάνθηκα να με ενοχλούν κάποια πράγματα γιατί δεν μου φαινόταν να κολλάνε βάσει της ίδιας της λογικής που παρουσιάζεται στον φανταστικό κόσμο.
Και αυτό κάνω και στα δικά μου βιβλία: Μπορεί να εμφανίσω οτιδήποτε αλλά πρέπει να δένει με τα υπόλοιπα στοιχεία του σκηνικού.
Νομίζω πως παλιότερα ακολουθούσαν πιο σωστό δρόμο με την τότε νοοτροπία που είχαν. Η λογική που ακολουθείται τώρα αποτελεί τροχοπέδη στην εξέλιξη και στη δημιουργικότητα. Πώς θα φτάσεις σε καινούργια και συναρπαστικά πράγματα αν συνεχώς αναμασάς τα ίδια; Η εξέλιξη προέρχεται από τη διαφορετικότητα, όχι από την ομοιομορφία.
Αν κάτι πρέπει να διορθώσουμε από την παλιά νοοτροπία είναι ότι τα στοιχεία που παρουσιάζουμε πρέπει να δένουν καλύτερα αναμεταξύ τους και να εξηγούνται από την εσωτερική λογική του ίδιου του φανταστικού κόσμου – πράγματα που, εκείνες τις μέρες, δεν έπαιρναν και τόσο σοβαρά, νομίζω.