Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Παράξενα και Θαυμαστά Θηρία Πλάθοντας πλάσματα σε κόσμους φανταστικούς
Ένα από τα πιο υπέροχα πράγματα όταν γράφεις φανταστική λογοτεχνία είναι ότι μπορείς να φτιάξεις οτιδήποτε μπορείς να διανοηθείς. Και το να φτιάχνεις μορφές ζωής που δεν υπάρχουν στον κόσμο μας είναι ψυχαγωγικό και προκλητικό συγχρόνως.
Τα όσα αναφέρω παρακάτω μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε για ιστορίες φαντασίας είτε για ιστορίες επιστημονικής φαντασίας. Άλλωστε, προσωπικά δεν νομίζω ότι υπάρχει καμιά πολύ μεγάλη διαφορά ανάμεσα σε αυτά τα δύο είδη – ουσιαστικά, είναι ένα είδος. Απλώς, αν γράφεις επιστημονική φαντασία, πρέπει να προσέξεις λίγο περισσότερο τα επιστημονικά δεδομένα στα οποία βασίζεις τις μορφές ζωής που θέλεις να φτιάξεις... αν και η αλήθεια είναι ότι πολλές φορές έχουμε δει κάτι τελείως εξωφρενικά πλάσματα σε ιστορίες επιστημονικής φαντασίας.
Αν γράφεις ιστορίες φαντασίας, δεν είναι ανάγκη τα όντα που φτιάχνεις να βασίζονται σε πολύ σκληρά επιστημονικά δεδομένα· πρέπει όμως να ακολουθούν μια κάποια λογική. Πρέπει να βγάζουν νόημα με κάποιο τρόπο.
Και αυτό είναι το πρώτο βασικό πράγμα που οφείλει κανείς να έχει στο μυαλό του όταν σκοπεύει να συμπεριλάβει στις ιστορίες του κάποια μορφή ζωής που δεν υπάρχει στον δικό μας κόσμο. Αυτή η οντότητα πρέπει ή να δένει άμεσα με την αφήγηση – να έχει λόγο ύπαρξης καθαρά αφηγηματικό – ή να δένει άμεσα με τον φανταστικό κόσμο της αφήγησης – να έχει, δηλαδή, λόγο ύπαρξης οντολογικό.
Στην πρώτη περίπτωση, μπορείς να έχεις πλάσματα που εμφανίζονται μία και μόνο φορά – για τη συγκεκριμένη ιστορία αποκλειστικά, καθώς είναι άμεσα συνδεδεμένα μαζί της. Για παράδειγμα, ένα εξωγήινο τέρας όπως στο The Thing (την ταινία του Carpenter η οποία είναι βασισμένη στη νουβέλα Who Goes There του Campbell): δεν είναι κάτι που υποτίθεται πως κυκλοφορεί γενικά στον κόσμο· είναι κάτι που κάνει «ειδική εμφάνιση» τώρα, για αυτή την αφήγηση.
Στη δεύτερη περίπτωση, εντάσσονται όντα που μπορεί να έχουν περιφερειακή επαφή με την αφήγηση αλλά άμεση με το φανταστικό σκηνικό, όπως θηρία που συναντούν οι χαρακτήρες στα ταξίδια τους. Για παράδειγμα, στις ιστορίες sword-and-planet του Edgar Rice Burroughs συναντάμε συνέχεια διάφορα φανταστικά ζώα που κατοικούν σ’αυτούς τους πλανήτες.
Σε οποιαδήποτε περίπτωση, το φανταστικό πλάσμα που φτιάχνεις πρέπει να έχει μια κάποια στοιχειώδη λογική βάση. Αν πρόκειται για παραλλαγή πραγματικού ζώου, ή για κάτι που μοιάζει ή σχετίζεται με πραγματικό ζώο, θα ήταν καλό, κατά πρώτον, να ρίξεις μια ματιά στο διαδίκτυο για να δεις πώς ζει και συμπεριφέρεται το ζώο αυτό – ακόμα κι αν σκοπεύεις να αλλάξεις τα δεδομένα για το πλάσμα που εσύ έχεις κατά νου να φτιάξεις. Όπως λένε: μπορείς να παραβείς καλύτερα τους κανόνες όταν πρώτα τους γνωρίζεις. Και διαφορετικά παραβαίνει τους κανόνες κάποιος που τους ξέρει από κάποιον που δεν τους ξέρει.
Για παράδειγμα, αν σκέφτεσαι να φτιάξεις ένα θηρίο που μοιάζει με ερπετό, ή εντάσσεται στην κατηγορία των ερπετών, τότε θα έπρεπε να ρίξεις μια ματιά στα ερπετά. Θα έπρεπε, επίσης, να προσέξεις ποιες είναι οι διαφορές ανάμεσα στα ερπετά και στα αμφίβια. Κάποιοι νομίζουν ότι ο βάτραχος ή η σαλαμάνδρα είναι ερπετά – αλλά δεν είναι.
Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι χρειάζεται ολόκληρη ζωολογική μελέτη, αλλά καλό είναι να ξέρεις πέντε βασικά πράγματα.
Το πλάσμα που φτιάχνεις, όμως, μπορεί να μη μοιάζει με κάποιο υπαρκτό ζώο· αλλά, ακόμα κι αν μοιάζει, οφείλεις να σκεφτείς ορισμένα πράγματα παραπάνω πέρα από όσα μπορείς να βρεις με μια γρήγορη μελέτη. Άλλωστε, θέλεις να φτιάξεις ένα δικό σου πλάσμα, έτσι; Δε θέλεις να αντιγράψεις κάτι από αυτή την πραγματικότητα.
Για να έχει μια λογική βάση, το ον που φτιάχνεις πρέπει, κατά πρώτον, να αναρωτηθείς πώς υπάρχει εκεί όπου υπάρχει. Και το πιο βασικό είναι το πώς τρέφεται. Αν βάλεις ένα πελώριο θηρίο επάνω σ’ένα μικρό, ξερό νησί, πώς θα μπορούσε ποτέ ένα τέτοιο θηρίο να υπάρξει εκεί; Τι τρώει; Αν οι χαρακτήρες της ιστορίας σου το συναντήσουν και αμέσως τους επιτεθεί για να τους φάει, αυτό τι σημαίνει; ότι είναι σαρκοβόρο; Μα, αν είναι σαρκοβόρο, πού βρίσκει τροφή σε ένα μικρό ξερονήσι για να συντηρήσει ένα πελώριο σώμα; Θα μπορούσε τώρα να πει κανείς ότι, δεδομένου πως αυτό μοιάζει παράλογο, καλύτερα να μη βάλεις ένα τέτοιο θηρίο εκεί. Ωστόσο, με αρκετή φαντασία, ίσως μπορούσες να εκλογικέψεις την ύπαρξή του σε ένα μικρό ξερονήσι. Το θηρίο πιθανώς να αντέχει πολύ καιρό χωρίς τροφή (όπως μια καμήλα, για παράδειγμα) και να έτυχε να βρεθεί στο ξερονήσι αφού ένα πλοίο που το μετέφερε (για κάποιο τσίρκο;) ναυάγησε. Αυτό δεν είναι το μόνο πιθανό σενάριο· απλώς είναι κάτι που σκέφτηκα τώρα, επιτόπου. Μπορεί να σκεφτείς οτιδήποτε άλλο για να αιτιολογήσεις την παρουσία του θηρίου στο ξερονήσι· αλλά πρέπει να σκεφτείς κάτι. Ακόμα κι αν αυτό δεν παρουσιάζεται άμεσα μέσα στην ιστορία που γράφεις, καλό είναι να το έχεις υπόψη. Οι χαρακτήρες της ιστορίας θα μπορούσαν να το υποθέσουν μιλώντας αναμεταξύ τους, ή κάνοντας σκέψεις.
Πέρα από την τροφή, είναι κι άλλα πράγματα που πρέπει κανείς να σκεφτεί για ένα φανταστικό πλάσμα τα οποία σχετίζονται με το περιβάλλον του. Πώς, δηλαδή, μπορεί και επιβιώνει στο περιβάλλον όπου βρίσκεται. Τι τρόπους έχει για να αποφεύγει ή να υπερνικά τους φυσικούς του εχθρούς; Ποιοι είναι οι φυσικοί του εχθροί; Το ενοχλεί το κρύο; Το ενοχλεί η ζέστη; Τι κάνει όταν έχει πολλή ζέστη ή πολύ κρύο; Τι είδους καιρό προτιμά;
Υπάρχουν, για παράδειγμα, σαύρες που βγαίνουν και κάθονται στον ήλιο σαν λουόμενοι σε παραλία· αλλά άλλα ερπετά κρύβονται κάτω από πέτρες για να τον αποφύγουν. Υπάρχουν ζώα που κυνηγάνε μες στο χιόνι, και υπάρχουν και ζώα που πέφτουν σε χειμέρια νάρκη ώς την άνοιξη. Δεν μπορείς να τοποθετήσεις ένα φιλήσυχο ζώο μέσα σε μια άγρια ζούγκλα – όχι χωρίς να του δώσεις κάποιο τρόπο να επιβιώνει, όπως καμουφλάζ ή κάτι παρόμοιο για να αποφεύγει τους εχθρούς του· αλλιώς θα είχε ήδη αφανιστεί.
Επίσης, αν υπάρχουν ιδιαίτερες συνθήκες στον φανταστικό κόσμο (όπως δύο ήλιοι, πολλά φεγγάρια, πράσινο χιόνι, μαγικές καταιγίδες, ή οτιδήποτε άλλο), πρέπει κι αυτές να τις λάβεις υπόψη σου, γιατί σίγουρα θα επηρεάζουν κάπως τις διάφορες μορφές ζωής εκεί.
Ένα ακόμα πολύ βασικό θέμα είναι η αναπαραγωγή, το πώς το πλάσμα που φτιάχνεις αναπαράγεται. Θα μπορούσε, για παράδειγμα, εκείνο το πελώριο θηρίο να υπάρχει μόνο του στο μικρό ξερονήσι χωρίς κανένα άλλο του είδους του; Μάλλον όχι, γι’αυτό και υπέθεσα ότι κατέληξε εκεί από ναυάγιο. Ή θα μπορούσες να υποθέσεις ότι κατέληξε εκεί με κάποιον άλλο τρόπο, ακόμα και υπερφυσικό. Πάντως, δεν μοιάζει λογικό να είναι γηγενές. Αν οι χαρακτήρες της ιστορίας το δουν και είναι κάτι το τελείως άγνωστο γι’αυτούς, θα είναι παράλογο – εκτός αν πρόκειται για κάποιο θηρίο από πολύ, πολύ μακριά, ή έχει καταλήξει εκεί από άλλη πραγματικότητα, ή κάτι παρόμοια ακραίο.
Τα πλάσματα, ακόμα και τα φανταστικά, δεν ξεπηδάνε από το πουθενά. Κάπως γεννιούνται, κι αυτό είναι κάτι που οφείλεις να το έχεις στο μυαλό σου, γιατί πολλές φορές μπορεί ο συγγραφέας να παρασυρθεί και να παρουσιάσει ένα παράξενο θηρίο που δεν φαίνεται λογικό να μπορούσε να υπάρχει. (Σε αυτό υφίστανται και εξαιρέσεις, φυσικά, στις οποίες αναφέρομαι παρακάτω.)
Οι πιο συνηθισμένοι τρόποι αναπαραγωγής είναι η κυοφορία (θηλαστικά) και τα αβγά (ερπετά, πτηνά, κτλ). Πέρα από αυτά, υπάρχουν και τα πρωτόζωα που αναπαράγονται με διχοτόμηση· αλλά είναι ιδιαίτερη περίπτωση. Σε ένα φανταστικό κόσμο, όμως, μπορείς να έχεις και ακόμα πιο παράξενες εξηγήσεις για το πώς αναπαράγονται ή δημιουργούνται κάποια όντα. Ίσως ένα είδος δαιμονικής οντότητας να δημιουργείται μέσα από το μίσος των ανθρώπων (χωρίς να μιλάμε μεταφορικά), έτσι όταν γίνονται πόλεμοι εμφανίζονται ολοένα και περισσότερες τέτοιες δαιμονικές οντότητες. Ή, μπορεί ένα είδος πουλιού να κελαηδά κοντά σε ένα είδος πέτρας και, ύστερα από ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που συμβαίνει τακτικά αυτό, από τις πέτρες να βγαίνουν περισσότερα τέτοια πουλιά.
Σε έναν φανταστικό κόσμο, οι πιθανές εξηγήσεις είναι άπειρες αν αφήσεις το μυαλό σου ελεύθερο. Το μόνο που χρειάζεται είναι να υπάρχει μια κάποια λογική συνέπεια και να μην εμφανίζονται πράγματα αντικρουόμενα που το ένα μοιάζει να αναιρεί το άλλο (εκτός αν θες εσκεμμένα να γράφεις τελείως αλλοπρόσαλλες ιστορίες).
Στην επιστημονική φαντασία, ωστόσο, ίσως να ήθελες να έχεις κάποιες πιο επιστημονικές εξηγήσεις φυσικά. Για παράδειγμα, πουλιά που γεννιούνται μέσα από πέτρες μάλλον δεν ταιριάζουν σε ιστορίες επιστημονικής φαντασίας. Αλλά πουλιά που γεννιούνται από ερπετά, ύστερα από συνεύρεση του συγκεκριμένου πτηνού με το συγκεκριμένο ερπετό, ίσως να ταίριαζαν σε μια ιστορία επιστημονικής φαντασίας παρότι λίγο τραβηγμένο ως ιδέα.
*
Σε πολλά από τα παραπάνω που αναφέρω μπορούν να υπάρξουν εξαιρέσεις. Πάρε για παράδειγμα πάλι το τέρας στο The Thing. Αλλά όχι μόνο. Οι οντότητες στις ιστορίες του H. P. Lovecraft συχνά μοιάζουν τελείως παράλογες, καθώς είναι «πέρα από την ανθρώπινη κατανόηση»· κάποιες φορές, δε, είναι «αδύνατον να περιγραφούν». Το ίδιο ισχύει και για πολλά όντα από τις ιστορίες του Clark Ashton Smith (αν και ο Smith έχει γράψει και για κάποια θηρία που βγάζουν νόημα, δεν είναι τελείως ανεξήγητα).
Μπορείς να αποκλείσεις τέτοια όντα από τις φανταστικές ιστορίες; Φυσικά και όχι. Μάλιστα, είναι απαραίτητα για κάποιες ιστορίες. Χρειάζεται να παρουσιάσεις κάτι που είναι τρελό, που δεν φαίνεται πως θα μπορούσε να υπάρξει ούτε καν στον φανταστικό κόσμο της ιστορίας, κάτι πέρα από οποιαδήποτε δεδομένη πραγματικότητα και λογική.
Αλλά πρέπει να μπορείς να κάνεις τη διάκριση πότε η ιστορία που γράφεις έχει ανάγκη από τέτοια όντα και πότε όχι. Εξαρτάται, πολλές φορές, από την ατμόσφαιρα που θες να δημιουργήσεις· και συνήθως ταιριάζει στις ιστορίες τρόμου, χωρίς όμως να αποκλείονται και οι άλλες μορφές φανταστικής λογοτεχνίας. Για παράδειγμα, νομίζω πως στο Amber του Zelazny εμφανίζονται κάποια πλάσματα που μοιάζουν τελείως παράλογα, αλλά είναι η φύση και η δομή της ιστορίας τέτοια που δέχεσαι την παράλογη ύπαρξή τους ως δεδομένη.
Και αυτός ίσως να είναι και ο πιο μεγάλος και βασικός διαχωρισμός των πλασματικών όντων στη φανταστική λογοτεχνία: τα όντα που εξηγούνται λογικά (έστω για τα δεδομένα του κόσμου τους) και τα όντα που δεν εξηγούνται λογικά (ακόμα και για τα δεδομένα του κόσμου τους).
Και τα δύο είδη έχουν τη θέση τους· και τα δύο είδη είναι τρομερά ψυχαγωγικό και συναρπαστικό να τα διανοείσαι, να τα δημιουργείς, και να τα τοποθετείς μέσα σε μια αφήγηση.
Κλείνοντας, θέλω να αναφέρω την τριλογία Helliconia του Brian Aldiss, όπου παρουσιάζονται κάποιες καταπληκτικές μορφές ζωής, πολύ ευφάνταστες, πολύ ταιριαστές με τον φανταστικό κόσμο τους.
(Όλες οι εικόνες βρέθηκαν τυχαία στο διαδίκτυο και τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στους δημιουργούς τους.)