Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Το Dark Tower (ή Μαύρος
Πύργος, όπως έχει μεταφραστεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις
Bell) είναι από τα λίγα έργα αμιγούς φανταστικής λογοτεχνίας που
έχει γράψει ο King. Ασφαλώς, και όπως ήταν αναμενόμενο, περιέχει
και πολλά στοιχεία από τη λογοτεχνία τρόμου, αλλά αυτά ποτέ δεν
παραγκωνίζουν τον καθαρά φανταστικό χαρακτήρα της ιστορίας.
Πρόκειται για έναν συνδυασμό Φαρ Ουέστ και
Άρχοντα των Δαχτυλιδιών. Ο κεντρικός ήρωας, που ονομάζεται
Ρόλαντ, ανήκει σε μια πεθαμένη πλέον βασιλική γενιά, και είναι
πιστολέρο όπως αυτούς της Άγριας Δύσης. Θυμίζει, συγχρόνως, Άραγκον
και Τζον Γουέιν. Είναι ένας μοναχικός περιπλανητής μέσα σ'έναν
κατεστραμμένο κόσμο: έναν κόσμο που, όσο ο χρόνος περνά, βυθίζεται
ολοένα και περισσότερο στην άβυσσο. Και ο Ρόλαντ αναζητά τον Μαύρο
Πύργο --ο οποίος φημολογείται πως βρίσκεται στο κέντρο του κόσμου,
στο κέντρο κάθε πραγματικότητας-- για να τον θεραπεύσει.
Αυτή είναι η κεντρική ιδέα, σε γενικές
γραμμές. Και φαίνεται να κινείται σ'ένα αρκετά πρωτότυπο πλαίσιο,
αποφεύγοντας τα στερεότυπα του είδους. Δεν συναντάμε ξωτικά,
μάγους, δράκους, και νάνους στον Μαύρο Πύργο. Η σειρά
αποτελείται από εφτά βιβλία, τα οποία ο King έγραψε σε διάφορες
περιόδους της ζωής του, από πολύ μικρός μέχρι πολύ μεγάλος.
Το πρώτο βιβλίο, The Gunslinger,
ήταν αρκετό για να μου κινήσει την περιέργεια, και μόνο με την
ασυνήθιστη θεματολογία του. Διαβάζοντάς το, φαίνεται πως ο King το
έγραψε σε σχετικά μικρή ηλικία, αλλά εξακολουθεί να είναι ένα άκρως
ψυχαγωγικό ανάγνωσμα, που σε φέρνει κοντά στον πρωταγωνιστή του.
Στο
The Gunslinger, δε μαθαίνουμε πολλά για τον Ρόλαντ·
βλέπουμε μόνο ορισμένες αναμνήσεις από το παρελθόν του: αρκετές
σκηνές για να μας τραβήξουν το ενδιαφέρον και να μας εξάψουν την
περιέργεια. Ακριβώς ό,τι μου αρέσει σε μια ιστορία. Το τέλος του
βιβλίου είναι επίσης αινιγματικό, πράγμα, τολμώ να πω, καλό όταν
ξέρεις ότι ακολουθούν άλλα έξι βιβλία.
Στο δεύτερο βιβλίο, The Drawing of the
Three, ο Ρόλαντ ψάχνει να βρει τους ανθρώπους που θα τον
συντροφεύσουν στην αποστολή του, και τους βρίσκει μέσα από μαγικές
πόρτες, που οδηγούν σε διάφορες χρονικές περιόδους του δικού μας
κόσμου. Έτσι, ο Ρόλαντ καταλήγει να φέρει στο πλευρό του ένα
πρεζόνι, μια μαύρη γυναίκα χωρίς πόδια και με διπλή προσωπικότητα,
και ένα νεκρό αγόρι. Η ιστορία εξακολουθεί να κρατά το ενδιαφέρον
και να δημιουργεί πολλά ερωτηματικά. Η γραφή του King εδώ είναι
καλύτερη, πιο ώριμη, και ικανοποιητική στην ανάγνωση. Οι διάλογοι,
επίσης, δεν υστερούν στο ελάχιστο.
Και πηγαίνουμε στο τρίτο βιβλίο, The Waste
Lands, για να δούμε την αρχή, ουσιαστικά, της αναζήτησης για
τον
Μαύρο Πύργο. Το βιβλίο αυτό μοιάζει να είναι
μεταβατικό, δηλαδή να αποτελεί γέφυρα από ένα σημείο της ιστορίας
σε ένα άλλο, καθώς ο Ρόλαντ και οι σύντροφοί του διασχίζουν
αφιλόξενες περιοχές, για να φτάσουν, τελικά, σε μια κατεστραμμένη
πόλη που μοιάζει με τη Νέα Υόρκη (αλλά δεν είναι) και να μπουν
σ'ένα στοιχειωμένο τρένο που μιλάει. Εκεί το βιβλίο τελειώνει, όταν
ο Ρόλαντ δέχεται να αντιμετωπίσει το τρένο σε έναν διαγωνισμό
γρίφων, προκειμένου αυτό να μη σκοτώσει εκείνον και τους συντρόφους
του. Ένα αληθινά απότομο και ξεκρέμαστο τέλος --ίσως ένα από τα πιο
ξεκρέμαστα τέλη που έχω διαβάσει--, αλλά, για κάποιο λόγο, δε με
ενόχλησε καθόλου· πιθανώς επειδή ήξερα ότι έχω κοντά μου και τα
υπόλοιπα βιβλία του
Μαύρου Πύργου, έτοιμα να τα διαβάσω.
Ωστόσο, ορισμένα σημεία στο The Waste
Land μού φάνηκαν κουραστικά. Υπήρχαν στιγμές
που σκέφτηκα ότι, πραγματικά, τίποτα δεν γίνεται και πλοκή δεν
υπάρχει· αλλά, συνολικά, δεν με απογοήτευσε. Εξάλλου, όπως είπα, το
βιβλίο έδειχνε να είναι μεταβατικό, μια γέφυρα που θα μας οδηγήσει
παραπέρα στην ιστορία, εκεί όπου η πλοκή, αναμφίβολα, θα πυκνώσει
και ορισμένα από τα μυστήρια που έχουν, ώς τώρα, παρουσιαστεί θα
αρχίσουν να λύνονται.
Και στο τέταρτο βιβλίο, Wizard and
Glass, πράγματι η πλοκή πυκνώνει. Το περιστατικό με το τρένο
και τους γρίφους δεν αργεί να τελειώσει, και το μεγαλύτερο μέρος
του μυθιστορήματος καταλαμβάνει μια αναδρομή γεγονότων από τον ίδιο
τον Ρόλαντ. Δεν είναι, όμως, γραμμένο σε πρώτο πρόσωπο· απλά,
μεταφερόμαστε σε μια παλιότερη, πιο πολιτισμένη εποχή του κόσμου
του Ρόλαντ, καθώς εκείνος διηγείται την ιστορία του στους
συντρόφους του. Και εδώ παρουσιάζονται κι άλλοι χαρακτήρες, καθώς
και η παλιά, χαμένη αγάπη του Ρόλαντ, η Σούζαν Ντελγκάντο. Η
ιστορία είναι πλούσια σε πλοκή, και αρκετά ερωτήματα απαντιούνται·
ο κόσμος που έχει πλάσει ο King για τον
Μαύρο Πύργο μοιάζει πιο πλήρης από ποτέ. Σε κάνει να
σκέφτεσαι ότι, τελικά, δεν ήταν όλα μια φάρσα· υπάρχει γερό
υπόβαθρο πίσω από τα πάντα. Άλλο ένα ικανοποιητικό μυθιστόρημα,
λοιπόν, στη σειρά του
Μαύρου Πύργου.
Ωστόσο, τελειώνοντας το Wizard and
Glass, συνειδητοποίησα πως ακόμα δεν είχαμε δει τι γίνεται
παρακάτω στην ιστορία μας. Διότι ολόκληρο το βιβλίο
ήταν, ουσιαστικά, μια αναδρομή στο παρελθόν. Αλλά αυτό δε με
απογοήτευσε στο ελάχιστο, καθώς πολλές ιστορίες, μέσα από το
παρελθόν των χαρακτήρων τους, κάνουν το μέλλον τους πιο ενδιαφέρον
και ολοκληρωμένο.
Έτσι, πιστεύοντας --όχι
ελπίζοντας-- για κάτι ακόμα καλύτερο, πήγα στο
Wolves of the Calla, το οποίο είναι το πρώτο από τα
τρία τελευταία βιβλία του
Μαύρου Πύργου (που ο King τα έγραψε, μεγάλος πλέον,
από το 2003 έως το 2004). Και, δυστυχώς, ανακάλυψα ότι δεν ήταν
καθόλου εκείνο που περίμενα. Κι αυτό δεν το λέω επειδή είμαι από
τους ανθρώπους που περιμένουν κάτι πολύ συγκεκριμένο από μια
ιστορία κι αν δεν βρουν
ακριβώς εκείνο που θέλουν αρχίζουν να
διαμαρτύρονται. Δεν περίμενα τίποτα το
συγκεκριμένο από το Wolves of the Calla (ούτε
από κανένα άλλο βιβλίο), αλλά αυτό που είχε να δώσει ήταν,
συγκριτικά με τα προηγούμενα βιβλία, μάλλον απογοητευτικό. Το
μυθιστόρημα κινιόταν με ρυθμό σαλιγκαριού, και η πλοκή του δεν
παρατήρησα να πετά τις σπίθες που πετούσε η πλοκή του
Wizard and Glass· ούτε κατά διάνοια. Το Wolves of
the Calla είναι μια ατελείωτη αναμονή για τη συμπλοκή που
διαδραματίζεται στο τέλος του, καθώς και για μια αποκάλυψη. Κι όταν
το τελείωσα, κάθισα και σκέφτηκα,
Αυτή η συμπλοκή και αυτή η αποκάλυψη, άξιζαν την
αναμονή; Άξιζαν την καθυστέρηση που, δήθεν, θα μας κρατούσε το
ενδιαφέρον;
Και η απάντηση ήταν, Όχι.
Δύο βιβλία μένανε, όμως, για την ολοκλήρωση
του Μαύρου Πύργου, κι αφού είχα φάει το γάιδαρο, δεν ήταν
σωστό, τώρα, να μείνω στην ουρά. Επιπλέον, όλοι δικαιούνται να
γράψουν ένα βαρετό βιβλίο, ακόμα κι ο King· τα επόμενα ίσως να ήταν
καλύτερα.
Και το Song of Susannah ήταν. Η
ατελείωτη αναμονή του
Wolves of the Calla
δεν υπήρχε εδώ· συνεχώς, είχα την ευχάριστη αίσθηση ότι κάτι
γίνεται, ότι η ιστορία
προχωρά. Κι εκτός αυτού, είχαν αρχίσει να δίνονται
και κάποιες πολύ ωραίες απαντήσεις στα ερωτήματα και στα αινίγματα
της σειράς. Ωστόσο, η πλοκή και πάλι υστερούσε· δεν έφτανε αυτήν
του
Wizard and Glass, και εξακολουθούσε να περιστρέφεται
γύρω από τον Ρόλαντ και τους συντρόφους του καθώς προχωρούν προς το
τέλος. Ήταν από εκείνες τις πλοκές που μοιάζουν με μια ευθεία
γραμμή: στην αρχή της γραμμής γράφει
αρχη, και στο
τέλος της γραμμής γράφει
τελοσ, και
βλέπεις τα ανθρωπάκια να φεύγουν από την
αρχη και, με
ταχύτερα ή όχι και τόσο ταχεία βήματα, να προελαύνουν προς το
τελοσ, χωρίς
πολλές-πολλές παρεκκλίσεις από τον κεντρικό άξονα, χωρίς τα
πράγματα να διακλαδίζονται, κινδυνεύοντας να μας μπερδέψουν (ή να
μας βάλουν να χρησιμοποιήσουμε λιγάκι το μυαλό μας --διαλέγετε και
παίρνετε).
Η γραφή του King, όμως, εξακολουθούσε να
είναι καλή, και οι διάλογοι άψογοι. Και, για να είμαι ειλικρινής,
αν
δεν ήταν έτσι, δεν είμαι σίγουρος ότι η ιστορία από
μόνη της θα ήταν ικανή να μου κρατήσει το ενδιαφέρον για να φτάσω
στο τέλος.
Στο έβδομο βιβλίο, The Dark Tower,
τα πράγματα χειροτέρεψαν. Δεν έγιναν τόσο άσχημα όσο στο
Wolves of the Calla, αλλά πλησίασαν. Η πλοκή του
έργου συνέχισε να είναι μια ευθεία γραμμή, που μας οδηγεί από τη
μια σύγκρουση στην άλλη, αλλά, πέραν από το πιστολίδι, ελάχιστα
άλλα πραγματικά
ενδιαφέροντα πράγματα συμβαίνουν. Και πολλές από τις
λύσεις της ιστορίας δίνονται με τρόπο βιαστικό και --ας μου
επιτραπεί ο ξενόφερτος όρος--
anti-climatic. Ένας από τους βασικούς κακούς --ο
βασικότερος, ίσως--, ο Φλαγκ, πεθαίνει πριν από τη μέση του
βιβλίου, με τρόπο που είναι σαν ο συγγραφέας να αποφάσισε να τον...
παραμερίσει. Παράλογο, αν σκεφτεί κανείς ότι αυτός ο τύπος ήταν
αρκετά πολυμήχανος για να έχει μείνει ζωντανός σε όλα τα έξι
προηγούμενα βιβλία και να έχει καταφέρει όσα είχε καταφέρει. Και
εδώ δεν τον σκοτώνει ούτε καν ο Ρόλαντ ή κάποιος από τους
συντρόφους του...
Στη συνέχεια, άλλος ένας από τους κακούς της
ιστορίας βρίσκει παρόμοιο τέλος. Αυτή τη φορά --ευτυχώς-- τον
σκοτώνει ο Ρόλαντ, αλλά με τρόπο που, και πάλι, είναι
anti-climatic και απαξιωτικός.
Και καταφέρνω να τα ξεπεράσω όλα αυτά και να
φτάσω στο τέλος, όπου ο Ρόλαντ βρίσκει τον Μαύρο Πύργο. Εδώ, η
σύγκρουσή του με τον άρχοντα του Πύργου, τουλάχιστον, δεν είναι
anti-climatic· δημιουργείται η πρέπουσα ένταση και
αγωνία, και φανερώνεται έντονα ο συνδυασμός Φαρ Ουέστ με
Άρχοντα των Δαχτυλιδιών. Όταν, όμως, ο Ρόλαντ
μπαίνει στον Μαύρο Πύργο, μένεις άναυδος, με μοναδική σκέψη στο
μυαλό σου:
Αυτό ήταν;
Όλη η σειρά, όλα τα βιβλία, ήταν γι'αυτό; Μετά από τόσα που είχα διαβάσει
γι'αυτό τον Μαύρο Πύργο, περίμενα κάτι καλύτερο. Κάτι
πολύ καλύτερο από μια φτηνή αλληγορία. Όπως επίσης
περίμενα κι αρκετές εξηγήσεις ακόμα για διάφορα αινίγματα και
ερωτηματικά που είχαν παρουσιαστεί στη σειρά. Αλλά θα μπορούσα να
συμβιβαστώ και χωρίς αυτές τις εξηγήσεις... αρκεί να μπορούσα να
πω, από καρδιάς, ότι το τέλος ήταν
καλό.
Δυστυχώς, δεν ήταν. Η αξία του Μαύρου Πύργου
--για τον οποίο διαβάζαμε από το πρώτο κιόλας βιβλίο-- δεν φάνηκε,
και το τέλος του Ρόλαντ ήταν το τέλος ενός στερεοτυπικού αιώνιου
πρόμαχου, όπως είναι ο αιώνιος πρόμαχος του Moorcock ή οι ήρωες του
Eddison στο
Worm Ouroboros: χαρακτήρες που είναι καταδικασμένοι
να ζουν ξανά και ξανά, παγιδευμένοι σ'έναν κυκλικό χρόνο,
πολεμώντας και ποτέ μη σταματώντας να πολεμάνε, ξεχνώντας πολλές
φορές τις «προηγούμενες» ζωές τους. Σε άλλες ιστορίες, τουλάχιστον,
υπάρχει και μια καλή εξήγηση γιατί βαραίνει αυτή η κατάρα τον ήρωα·
στον
Μαύρο Πύργο δε φαίνεται να υπάρχει.
Ίσως, όμως, να είμαι πολύ σκληρός με τον
Stephen King. Δεν μπορώ να πω ότι σε γενικές γραμμές ο
Μαύρος Πύργος δεν με ψυχαγώγησε· δεν μπορώ να πω ότι
το γράψιμο ήταν κακό, ή ότι οι χαρακτήρες δεν ήταν καλοδουλεμένοι.
Ωστόσο, όταν κανείς γράφει μια τέτοια μεγάλη ιστορία, οφείλει να
της δώσει και το τέλος που της αναλογεί. Πρέπει, όταν έχεις
διαβάσει την τελευταία σελίδα, να κλείνεις το βιβλίο νιώθοντας ότι
έχεις φτάσει σε κάθαρση. Όχι μια κάθαρση επιτηδευμένη από τον
συγγραφέα, αλλά μια κάθαρση που βγαίνει ως αποτέλεσμα των πράξεων
των χαρακτήρων. Παρά το διόλου ευκαταφρόνητο μέγεθος του
Μαύρου Πύργου (εφτά βιβλία, που τα περισσότερα
ξεπερνούν τις 600 σελίδες), ο King μού έδωσε την εντύπωση ότι
βιάστηκε να τελειώσει την ιστορία, σπρώχνοντάς τη για να φτάσει στο
τέλος, ενώ συγχρόνως τη γέμιζε με σελίδες επί σελίδων άχρηστες
σκηνές. Εάν είχε μοιράσει το χώρο της ιστορίας διαφορετικά, εάν
είχε σκαλίσει περισσότερο την πλοκή του και δέσει καλύτερα τα
γεγονότα, ειδικά από το πέμπτο βιβλίο και έπειτα, τότε ίσως να μας
είχε δώσει ένα τέλος πραγματικά αξιόλογο. Τόσο αξιόλογο όσο και η
αρχή του
Μαύρου Πύργου.