Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
The Book of Skaith: The Ginger Star, The Hounds of Skaith, The Reavers of Skaith της Leigh Brackett
Είχα ακούσει πολύ καλά λόγια γιαυτή την τριλογία και, όταν τη διάβασα, οφείλω να ομολογήσω ότι απογοητεύτηκα κάπως. Όχι πολύ. Δεν είναι άσχημη ιστορία. Αλλά δεν νομίζω ότι είναι και κάτι το τρομερό. Βέβαια, σίγουρα είναι κάτι που αξίζει να έχεις διαβάσει: καμια αμφιβολία γιαυτό.
Ο Skaith είναι ένας πλανήτης στο φανταστικό σύμπαν της Leigh Brackett: ένα σύμπαν, κατά βάση, επιστημονικής φαντασίας, τύπου space opera, με μεγάλα διαστημόπλοια που διασχίζουν το Διάστημα και ταξιδεύουν σε διάφορους πλανήτες. Υπάρχει επίσης μια Γαλαξιακή Ένωση (Galactic Union). Ο Skaith είναι ένας πλανήτης μακρινός και αρκετά βαρβαρικός. Δεν έχει πολλές επαφές με το ευρύτερο σύμπαν. Έχει διαστημικό σταθμό μόνο σε μία πόλη, όπου επιτρέπεται σε κάποια εμπορικά κυρίως αστρόπλοια να προσγειώνονται. Κατά τα άλλα, δεν υπάρχει εξελιγμένη τεχνολογία στον κόσμο: δεν υπάρχει ούτε ένα πυροβόλο όπλο, ούτε μια τηλεόραση ή ένα ραδιόφωνο, ή μια ηλεκτρική σκούπα.
Αυτό μού φάνηκε παράξενο έως και τελείως αντιρρεαλιστικό γιατί, αφού
έρχονται εμπορικά αστρόπλοια στον Skaith, τι διάολο εμπορεύονται; Υποτίθεται ότι φέρνουν κάποιες ύλες και παίρνουν κάποιες άλλες ύλες, αλλά πέραν τούτου δεν δίνεται καμια εξήγηση. Και, εντάξει, καταλαβαίνω ότι ο Skaith πιθανώς να έχει ύλες που δεν υπάρχουν αλλού στο σύμπαν· αλλά γιατί οι κάτοικοί του δεν αγοράζουν ούτε ένα πυροβόλο πιστόλι; ούτε ένα ζευγάρι γυαλιά ηλίου; Μέσα στα βιβλία δεν γράφει ότι υπάρχει κάποιο σχετικό ταμπού. Ακόμα κι αν υποθέσεις ότι οι Ραβδούχοι (Wandsmen), οι άρχοντες του πλανήτη, απαγορεύουν στον πληθυσμό να αγοράζει εξωπλανητικά όπλα, οι ίδιοι λογικά θα έπρεπε να αγοράζουν αν μη τι άλλο για να είναι σίγουροι για την κυριαρχία τους.
Μέσα στην τριλογία, μόνο ένας ραδιοπομπός υπάρχει στον Skaith και παίρνει διαστάσεις σχεδόν μαγικού αντικειμένου που ο ήρωας πρέπει να κάνει ολόκληρο quest για να το βρει.
Όλα αυτά εμένα δεν μου φάνηκαν καθόλου λογικά. Καταλαβαίνω ότι σε ιστορίες τύπου sword-and-planet δεν πρέπει να υπάρχει και πολλή εξελιγμένη τεχνολογία στον πλανήτη, όμως καλό είναι να δίνεται και μια ικανοποιητική εξήγηση γιαυτό. Κι εδώ ικανοποιητική εξήγηση δεν υπάρχει.
Κατά τα άλλα, ο Skaith μού άρεσε ως κόσμος. Είναι, όντως, καλοφτιαγμένος. Οι λαοί του δεν είναι λίγοι και, δεδομένου ότι τα βιβλία είναι
πολύ μικρά, η συγγραφέας καταφέρνει να τους κάνει αξιοσημείωτα ξεχωριστούς. Ο καθένας έχει τα δικά του έθιμα, τις δικές του νοοτροπίες, ακόμα και τις δικές του ενδυμασίες. Επίσης, ο κόσμος είναι
ζωντανός: καθώς η ιστορία προχωρά, αλλάζει, οι λαοί κινούνται, κάνουν πράγματα. Δεν είναι μόνο για υπόβαθρο. Δεν είναι εκεί για ντεκόρ. Τους αγάπησα αυτούς τους λαούς.
Τον βασικό ήρωα, τον Eric John Stark, τον αγάπησα λιγότερο, είναι η αλήθεια. Δεν είναι κακοφτιαγμένος ως χαρακτήρας, αλλά πάντα τον αισθανόμουν κάπως απόμακρο. Είναι κάτι σαν Ταρζάν του Διαστήματος. Μεγάλωσε κάπου στον Ερμή· οι γονείς του ήταν νεκροί και ζούσε από μικρός μαζί με υπανθρώπους (κάτι σαν πιθήκους, υποθέτω). Ήταν σαν άγριο θηρίο. Τον έλεγαν NChaka, ο Άνθρωπος-Χωρίς-Φυλή. Από αυτή την κατάσταση τον έσωσε ο Ashton, ένας αξιωματούχος της Γαλαξιακής Ένωσης, που έγινε πατέρας και μέντοράς του. Ο Stark είναι τώρα μισθοφόρος που περιπλανιέται σε διάφορους πλανήτες και μάχεται επί πληρωμή.
Κλασικός ήρωας, ο οποίος δεν είχε κάτι που να με κάνει να τον αγαπήσω. Πολύ περισσότερο, για παράδειγμα, έχω αγαπήσει τον John Carter,
της Αρειανής σειράς του Edgar Rice Burroughs, ή τον
Dray Prescot. Παρότι ο Stark μοιάζει πιο ρεαλιστικός ήρωας είναι λιγότερο υπερβατικός από τους άλλους δύο που αναφέρω δεν καταφέρνει να σε κερδίσει.
Ίσως γιαυτό να φταίει και το μέγεθος των βιβλίων, γιατί το ίδιο αισθάνθηκα και για τους άλλους χαρακτήρες της τριλογίας. Μου ήταν σχετικά αδιάφοροι. Τα βιβλία είναι μικρά,
πολύ μικρά, για την ιστορία που διηγούνται. Μέσα σε τόσο λίγο χώρο, δεν μπορείς να αναπτύξεις επαρκώς ένα τέτοιο θέμα. Υποθέτω πως ο λόγος για το περιορισμένο μέγεθος είναι τα δεδομένα της εποχής που γράφτηκε η τριλογία: όλα τα βιβλία επιστημονικής φαντασίας έπρεπε να είναι μικρά.
Η ίδια η γραφή δεν είναι κακή, αλλά ούτε κι αυτή είχε κάτι το ιδιαίτερο, νομίζω. Είναι μια αρκετά λιτή γραφή, που σου λέει τι γίνεται στην ιστορία και πάει παρακάτω. Αυτό δεν είναι απαραίτητα άσχημο, όμως κάπου-κάπου αισθάνεσαι ότι δεν κάνεις επαφή με την ιστορία. Δεν έχεις τον
χρόνο. Και πάλι, πιθανώς να φταίει το μέγεθος των βιβλίων. Με τόσο μικρά βιβλία, κι όταν θέλεις να αναπτύξεις ένα τόσο μεγάλο θέμα, πρέπει υποχρεωτικά να γράψεις λιτά, κοφτά, βιαστικά. Πώς αλλιώς να γίνει; Το αποτέλεσμα, όμως, εμένα τουλάχιστον με αφήνει ανικανοποίητο.
Σε ορισμένα σημεία, η γραφή γίνεται πιο πυκνή, πιο ζουμερή, πιο εστιασμένη. Επικεντρώνεται σε κάποιες σκέψεις των χαρακτήρων, σε κάποια συναισθήματά τους. Εκεί βλέπεις ότι τα βιβλία μπορούσαν να ήταν γραμμένα καλύτερα αν υπήρχε περισσότερος χώρος. Κατά τα άλλα, μου άρεσαν οι περιγραφές των μεγάλων μαχών, ειδικά στο δεύτερο βιβλίο, όπου η συγγραφέας δημιουργεί μια τρομερή πανοραμική αίσθηση. Είναι κάτι που έχει χαθεί, σε μεγάλο βαθμό, στα σύγχρονα βιβλία φαντασίας, και είναι λυπηρό. Αυτές οι μάχες είναι, όντως, εντυπωσιακές.
Στο πρώτο βιβλίο, The Ginger Star, ο Eric John Stark φτάνει στον Skaith με μια διαστημική φρεγάτα. Έρχεται αναζητώντας τον Ashton που έχει εξαφανιστεί μυστηριωδώς σαυτό τον κόσμο. Ύστερα, τα γεγονότα ακολουθούν τόσο γρήγορα το ένα το άλλο που είχα την αίσθηση ότι κάτι λείπει, κάτι δεν πάει καλά. Πότε ο Stark ήρθε στον πλανήτη; Πότε βρέθηκε κυνηγημένος; Πότε μάθαμε ότι είναι ο Dark Man μιας προφητείας για τον πλανήτη; Πότε βρέθηκε αιχμάλωτος;
Τι γίνεται εδώ, βρε αδελφέ;
Εντάξει, αυτό δεν σημαίνει ότι η ιστορία δεν διαβάζεται. Αλλά είναι βιαστική. Ειδικά στην αρχή. Μετά, τα πράγματα εξελίσσονται πιο ομαλά, και διαβάζουμε κυρίως για ένα μεγάλο ταξίδι. Οι τόποι και οι λαοί έχουν ενδιαφέρον. Πολλοί είναι, δε, μαγευτικοί. Σε στοιχειώνουν. Δυστυχώς, ο Stark δεν κάνει τίποτα πέρα από το να είναι αιχμάλωτος και παρατηρητής.
Προς το τέλος, αυτό αλλάζει. Ο Stark δραστηριοποιείται. Γίνονται κάποια πράγματα που με έκαναν να προσηλωθώ με ενδιαφέρον στην ιστορία. Αλλά το ίδιο το τέλος είναι κι αυτό βιαστικό. Δεν λέω λεπτομέρειες γιατί δεν θέλω να γράψω spoilers. Το τέλος είναι, όμως,
πολύ βιαστικό. Σχεδόν διαδικαστικό. Πήγε, έκανε το τάδε, έφυγε... Εεεε, εντάξει.
Το δεύτερο βιβλίο, The Hounds of Skaith, είναι καλύτερο, και έφτιαξε τη γνώμη μου γιαυτή την τριλογία. Είναι, ίσως, το καλύτερο όλης της τριλογίας. Παρουσιάζει πολλά γεγονότα, πολλούς λαούς, πολλούς χαρακτήρες· όλα όσα έχει αναφέρει στο πρώτο βιβλίο εδώ μπαίνουν σε δράση. Και δημιουργείται κάτι που αξίζει να διαβάσεις. Η πλοκή πυκνώνει. Τα πάντα ζωντανεύουν. Εννοείται, βέβαια, πως το βιβλίο εξακολουθεί να είναι πολύ μικρό για την ιστορία που αφηγείται· όμως η συγγραφέας καταφέρνει αξιοθαύμαστα να εκμεταλλευτεί αυτό τον λίγο χώρο.
Στο τέλος, παρουσιάζονται και υπερόπλα. Λέιζερ, μάλιστα. Κι αναρωτιέσαι ξανά γιατί οι άνθρωποι αυτού του πλανήτη δεν είχαν αγοράσει τέτοια από παλιότερα αν μη τι άλλο, για λόγους αυτοάμυνας.
Το τρίτο βιβλίο, The Reavers of Skaith, κινείται περίπου σαν το δεύτερο, και τα γεγονότα γίνονται ακόμα πιο μεγάλα, ακόμα πιο κοσμοϊστορικά. Το σκηνικό ζωντανεύει ακόμα περισσότερο. Ή, μάλλον, δεν πρέπει πια να το λες «σκηνικό». Ο ίδιος ο Skaith μοιάζει να είναι ένας χαρακτήρας μέσα στο έργο, πιο αληθινός από τους ανθρώπινους χαρακτήρες. Και έχουμε κι εδώ, φυσικά, κάποιες εντυπωσιακές μεγάλες μάχες, αλλά όχι τόσο εντυπωσιακές όσο αυτές στο
The Hounds of Skaith.
Το φινάλε είναι, πάνω-κάτω, αυτό που περιμένεις (αν και έχει κάποιες εκπλήξεις), όμως αυτό δεν είναι αρνητικό. Δεν είναι μια τριλογία που τη διαβάζεις για την ανατροπή στο τέλος. Το όλο ταξίδι είναι που μετράει.
Νομίζω ότι τα περισσότερα προβλήματα σαυτά τα βιβλία οφείλονται στην εποχή που γράφτηκαν. Στον περιορισμό των σελίδων. Είναι πολύ δύσκολο να αναπτύξεις ικανοποιητικά κάποιες θεματολογίας μέσα σε 150-200 σελίδες, όσο καλός παραμυθάς κι αν είσαι.