Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Αν σας αρέσουν τα μυθιστορήματα και διηγήματα που βρίσκετε εδώ
τελείως δωρεάν, μπορείτε να το δείξετε κάνοντας μια δωρεά με τον πιο ασφαλή
τρόπο στο διαδίκτυο.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Φανταστικά Πράγματα Αυτά που, στη λογοτεχνία, (δεν) μπορείς να διανοηθείς
Στη φανταστική λογοτεχνία έχουμε τη δυνατότητα να φτιάξουμε πράγματα τελείως φανταστικά. Ή, μάλλον, ίσως να είμαι κάπως υπερβολικός. Σε οποιαδήποτε μορφή λογοτεχνίας έχουμε τη δυνατότητα να φτιάξουμε πράγματα φανταστικά. Απλώς, στη φανταστική λογοτεχνία αυτό συμβαίνει περισσότερο και πιο έκδηλα. Δεν αποτελεί, ωστόσο, ιδίωμά της, γιατί κάθε είδους λογοτεχνία είναι άσκηση της φαντασίας. Ακόμα κι όταν γράψεις ότι ένας άνθρωπος πέρασε στην άλλη μεριά του δρόμου, άσκηση της φαντασίας είναι, γιατί πρέπει να φανταστείς αυτή την απλή κατάσταση.
Η δημιουργία φανταστικών πραγμάτων, όμως, είναι κάτι περισσότερο από το να φανταστούμε και να περιγράψουμε μια κατάσταση που συμβαίνει μέσα στο μυαλό μας. Τα φανταστικά πράγματα που παρουσιάζονται στις ιστορίες μπορεί να είναι από ένα παράξενο θηρίο (βλ. ένα προηγούμενο άρθρο μου για φανταστικά θηρία) μέχρι ένα φανταστικό βιβλίο ή ένα φανταστικό χρώμα.
Όπως είπα, στη φανταστική λογοτεχνία, προφανώς, συμβαίνει αρκετά συχνά αυτή η δημιουργία φανταστικών πραγμάτων – και, μάλιστα, αναρωτιέμαι μερικές φορές γιατί δεν συμβαίνει συχνότερα. Στον μαγικό ρεαλισμό, επίσης, συμβαίνει συχνά – όπως στις ιστορίες του Μπόρχες. Αλλά – ξαναλέω – και στη συμβατική λογοτεχνία συμβαίνει: και θα καταλάβετε παρακάτω τι εννοώ – δεν μιλάω μόνο θεωρητικά.
Η δημιουργία φανταστικών πραγμάτων είναι μία από τις διαδικασίες που βρίσκω πιο συναρπαστικές. Υπερβαίνει την απλή συγγραφή υπό την έννοια ότι, ουσιαστικά, δεν χρειάζεται λογοτεχνική γραφή για να φτιάξεις ένα φανταστικό πράγμα: μπορείς απλώς να το φανταστείς και να κρατήσεις μερικές σημειώσεις (ή μη), και είναι πάλι έτοιμο μέσα στο μυαλό σου, και μπορείς και να το μοιραστείς και με άλλους ώστε κι εκείνοι ν’αρχίσουν να το φαντάζονται. Έχεις αλλοιώσει την πραγματικότητα λιγάκι.
Ο Χόρχε Λούις Μπόρχες το καταλάβαινε αυτό πολύ καλά. Είχε πει ότι δεν μπορεί να ξεχωρίσει τα πραγματικά βιβλία από τα φανταστικά, ή ότι τα φανταστικά βιβλία είναι κι αυτά πραγματικά. Ποιος ο λόγος να καθίσεις να γράψεις ένα βιβλίο, είχε πει, όταν μπορείς να το φανταστείς;
Και πράγματι, ο Μπόρχες έχει φανταστεί αρκετά βιβλία όπως την Πρώτη Εγκυκλοπαίδεια του Τλον.
Ο H.P. Lovecraft έχει γράψει επίσης για ένα φανταστικό βιβλίο, πολύ γνωστό: το Νεκρονομικόν. (Που σύμφωνα με κάποιους είναι υπαρκτό. Αλλά αυτό είναι άλλο θέμα. Ο Lovecraft νομίζω πως το έγραψε θεωρώντας το φανταστικό.)
Όταν μιλάω για φανταστικά πράγματα, μιλάω για τέτοια «μικροπράγματα», όχι για μεγάλα πράγματα, όπως για έναν ολόκληρο φανταστικό κόσμο, ή για μια φανταστική πόλη στον κόσμο μας. Ακόμα και τα φανταστικά όντα θα ήταν καλύτερα να μην τα συμπεριλάβουμε εδώ, γιατί νομίζω πως εντάσσονται σε άλλη κατηγορία – όπως και οι φανταστικοί κόσμοι. Τα φανταστικά πράγματα είναι τα μικροπράγματα που όμως δεν είναι και τόσο μικροπράγματα: διότι, αν το καλοσκεφτείς, έχουν σημασία, από μικρότερη μέχρι μεγαλύτερη. Ή δημιουργώντας ατμόσφαιρα απλώς ή αποτελώντας κέντρο μιας ολόκληρης πλοκής.
Θα μπορούσαμε να τα χωρίσουμε σε τρεις γενικές κατηγορίες.
Κατηγορία Α’: Φανταστικά πράγματα που είναι παραλλαγές υπαρκτών πραγμάτων. Για παράδειγμα, ένα αυτοκίνητο που δεν υπάρχει αλλά έχουμε εμείς φανταστεί το σχήμα του και τις ιδιότητές του. Αυτά είναι και τα φανταστικά πράγματα που μπορεί κανείς να συναντήσει στη συμβατική λογοτεχνία. Αντικείμενα ή ιδέες που βασίζονται σε αντίστοιχα αντικείμενα ή ιδέες αλλά τα αλλάζουν ή τα αλλοιώνουν λίγο. Σε αυτή την κατηγορία θα μπορούσε να ενταχθεί, όμως, και κάτι το πιο φανταστικό, όπως ένα άλογο με φτερά, αφού ουσιαστικά είναι μια παραλλαγή του αλόγου που όλοι ξέρουμε και την οποία μπορούμε εύκολα να διανοηθούμε. Σε πολλές ιστορίες φαντασίας, ή και σε μύθους, τα φανταστικά πράγματα που συναντάμε εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία, γιατί, αν το σκεφτείς, αποτελούν απλώς παραλλαγές των υπαρκτών πραγμάτων και τίποτα περισσότερο. Ακόμα και το μαγικό σπαθί που βρίσκει ένας ήρωας το οποίο τυλίγεται από φλόγες είναι βασισμένο σε ένα κανονικό σπαθί και στη φωτιά: συνδυασμός δύο υπαρκτών πραγμάτων που όλοι ξέρουμε και μπορούμε εύκολα να φέρουμε στο μυαλό μας.
Εννοείται, βέβαια, πως και όλα τα φανταστικά βιβλία εντάσσονται σε αυτή την κατηγορία, όμως όχι απαραίτητα και τα περιεχόμενά τους. Και το περιεχόμενο είναι που έχει σημασία, συνήθως, σε ένα βιβλίο. Τα φανταστικά πράγματα δεν περιλαμβάνουν μόνο υλικά φανταστικά πράγματα· περιλαμβάνουν και ιδέες, σκέψεις, νοοτροπίες. Για παράδειγμα, ένα φανταστικό βιβλίο που αποτελεί Ιερό Βιβλίο παρόμοιο της Καινής Διαθήκης εντάσσεται στην Κατηγορία Α’, αφού είναι κάτι που μπορούμε να διανοηθούμε βάσει ενός βιβλίου που οι περισσότεροι, ακόμα κι αν δεν το έχουμε διαβάσει, γνωρίζουμε.
Κατηγορία Β’: Φανταστικά πράγματα που δεν υπάρχουν στον κόσμο, ούτε ως παραλλαγές, αλλά μπορούμε ευκολότερα ή δυσκολότερα να τα φανταστούμε αν κάποιος μάς τα περιγράψει. Είναι, μάλιστα, εφικτό να τα ζωγραφίσουμε, αν πρόκειται για κάτι το υλικό και όχι για μια ιδέα. Σε αυτή την κατηγορία θα μπορούσε να ενταχθεί ένα όχημα που το σχήμα του ή ο τρόπος κίνησής του δεν έχει καμιά σχέση με τα υπαρκτά οχήματα· ή μια συσκευή που κάνει κάτι το οποίο δεν μπορεί να γίνει από καμία συσκευή στην πραγματικότητα, όπως ένα εξάρτημα που το φοράς επάνω σου και συνδέει τον αυχένα με την καρδιά σου και, μέσω αυτού, μπορείς να επισκέπτεσαι άλλους στα όνειρά τους όταν κι εκείνοι φοράνε μια παρόμοια συσκευή.
Το ίδιο και για διάφορες ιδέες, όπως ένα φιλοσοφικό σύστημα ή η νοοτροπία των μελών μιας οργάνωσης. Μπορεί να είναι κάτι που δεν έχει παρουσιαστεί στον κόσμο μας (ούτε καν ως παραλλαγή) αλλά έχουμε τη δυνατότητα να το φανταστούμε αν μας το περιγράψουν. Δεν είναι εύκολο να φέρεις παράδειγμα εδώ, γιατί συνήθως χρειάζεται εκτεταμένη εξήγηση, ή μπορεί να φαίνεται απλώς αστείο αν το πεις με λίγα λόγια· αλλά φανταστείτε ότι οι κάτοικοι μιας πόλης μπορεί να βάζουν ένα δόλωμα στην πόρτα τους επειδή πιστεύουν ότι έτσι πιάνουν, όπως ο ψαράς, τα πνεύματα της τύχης που περιφέρονται στους δρόμους. (Δε νομίζω πως στην πραγματικότητα υπάρχει κάποια τέτοια δεισιδαιμονία, ή παρόμοια.)
Σε αυτή την κατηγορία μπορούμε να έχουμε παράξενες μηχανές, βιβλία που περιγράφουν τελείως αλλόκοτα πράγματα, οικοδομήματα φτιαγμένα όπως ποτέ ξανά, ιδέες και νοοτροπίες που φαντάζουν εξωφρενικές, και τέτοια πράγματα.
Κατηγορία Γ’: Φανταστικά πράγματα που είναι αδύνατον να περιγραφούν με τα δεδομένα και τις λέξεις του κόσμου μας, τα οποία μπορούμε να φανταστούμε μόνο συγκεχυμένα και, κατά βάση, όπως ο καθένας θέλει. Δεν μπορεί να υπάρξει κάποια σταθερή βάση σύγκρισης, ή μια απόλυτα κατανοητή περιγραφή, για αυτά τα πράγματα.
Μα, είναι δυνατόν να φτιαχτούν τέτοια πράγματα;
Φυσικά και είναι. Για παράδειγμα, το χρώμα νίρπολ. Μπορείς να το περιγράψεις; Είναι ένα χρώμα που δεν υπάρχει στον κόσμο μας. Δεν αποτελεί παραλλαγή ή ανάμειξη κανενός άλλου χρώματος. Είναι το χρώμα νίρπολ. Είναι αυτό που είναι. Δεν μπορεί ο συγγραφέας να το περιγράψει ποτέ επαρκώς στον αναγνώστη. Αμφίβολο είναι αν κι ο ίδιος μπορεί να το φανταστεί πολύ συγκεκριμένα. Τέτοια παραδείγματα μπορείτε να βρείτε στο Voyage to Arcturus, του Lindsay.
Το ίδιο ισχύει και για φανταστικές οσμές ή φανταστικούς ήχους. Αυτά τα πράγματα είναι εξωφρενικά δύσκολο να περιγραφούν – αν γίνεται καν.
Ακόμα και κάποια αντικείμενα μπορεί να εντάσσονται σε αυτή την κατηγορία. Για παράδειγμα, ο Lovecraft έχει αναφέρει γεωμετρίες που είναι αδύνατον να περιγραφούν.
Πώς μπορείς να διανοηθείς ένα αντικείμενο που δεν είναι ούτε στρογγυλό, ούτε παραλληλόγραμμο, ούτε τρίγωνο, ούτε πολυγωνικό; Ένα αντικείμενο που δεν είναι ούτε τρισδιάστατο, ούτε δισδιάστατο, ούτε μονοδιάστατο;
Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, ο συγγραφέας απλώς μας δίνει μια λέξη γι’αυτό που θέλει να παρουσιάσει και τα υπόλοιπα τα φανταζόμαστε εμείς – αν μπορούμε. Ή απλά μας λέει ότι είναι κάτι αδύνατον να περιγραφεί – περίπτωση Lovecraft.
Το πιο αλλόκοτο, όμως, νομίζω πως είναι οι ιδέες και οι νοοτροπίες που θα μπορούσαν να ενταχθούν σ’αυτή την κατηγορία. Πώς να παρουσιάσεις μια ιδέα ή μια νοοτροπία που είναι αδύνατον, τελείως αδύνατον, να την εξηγήσεις με τις λέξεις που έχουμε; Ίσως μόνο με πολύ γενικές παρομοιώσεις; Ο άνθρωπος δεν έχει τη δυνατότητα να διανοηθεί πράγματα πέρα από τα όρια της σκέψης του.
Μια εξαίρεση, παραλλαγή, ή ιδιομορφία των παραπάνω θα μπορούσε να ειπωθεί πως είναι το εξής: Πράγματα που ανήκουν στην Κατηγορία Α’ ή Β’ αλλά ο συγγραφέας αναφέρεται σε αυτά σχεδόν σαν να ανήκαν στην Κατηγορία Γ’. Δηλαδή, μιλά για αυτά ονομαστικά μόνο, χωρίς ποτέ να τα περιγράψει, αφήνοντας εμάς να τα φανταστούμε παρότι υποτίθεται πως δεν είναι απερίγραπτα πράγματα αλλά κάτι το αρκετά συνηθισμένο, όπως για παράδειγμα ένα ποτό που ονομάζεται «μαύρο ρέμα» αλλά ποτέ δεν μαθαίνουμε τι ακριβώς είναι.
*
Στη φανταστική λογοτεχνία (δυστυχώς) βλέπουμε πιο συχνά πράγματα της Κατηγορίας Α’, δηλαδή παραλλαγές υπαρκτών πραγμάτων· ή, ακόμα χειρότερα, βλέπουμε πράγματα που είναι συνηθισμένα, του κόσμου μας. Όπως όλες εκείνες οι ιστορίες που διαδραματίζονται σε μεσαιωνικούς κόσμους με άλογα, πανοπλίες, και όπλα που είναι υπαρκτά: δεν γίνεται καμιά προσπάθεια για τίποτα το πιο φανταστικό. Και μετά, έχουμε κάποια άλλα βιβλία που περιγράφουν άλογα με φτερά, θρησκείες που είναι παραλλαγές του Χριστιανισμού, και τέτοια. Όλα αυτά είναι φανταστικά πράγματα της Κατηγορίας Α’, η οποία δεν απαιτεί και καμιά ιδιαίτερη προσπάθεια από τον συγγραφέα ή τον αναγνώστη. Ιδιαίτερη προσπάθεια ως προς το να διανοηθούμε εκείνο που περιγράφεται.
Προσωπικά, το θεωρώ κακό αυτό. Όχι πως και τέτοια βιβλία δεν έχουν τη θέση τους ή τη χρησιμότητά τους. Την έχουν. Όμως νομίζω πως θα έπρεπε να βλέπουμε πολύ περισσότερα παράξενα πράγματα, αφού η δυνατότητα υπάρχει και αυτά είναι που κεντρίζουν πιο πολύ το μυαλό και μας φέρνουν σε νοητική εγρήγορση και μας κάνουν να σκεφτόμαστε με καινούργιους τρόπους.
Στο Dune του Frank Herbert, για παράδειγμα, παρουσιάζονται πάρα πολλές ιδέες που είναι της Κατηγορίας Β’, δηλαδή που πρέπει να περιγραφούν για να καταλάβεις τι είναι, δεν φτάνει απλά να κάνεις μια σύγκριση με κάτι το υπαρκτό. (Αν και περιλαμβάνει και πράγματα της Κατηγορίας Α’. Κανένα, όμως, της Κατηγορίας Γ’, αν θυμάμαι καλά.)
Στη φανταστική λογοτεχνία – ειδικά στη φανταστική λογοτεχνία – γιατί να μην ασχοληθείς με πιο παράξενα πράγματα, αφού μπορείς;