Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Αν σας αρέσουν τα μυθιστορήματα και διηγήματα που βρίσκετε εδώ
τελείως δωρεάν, μπορείτε να το δείξετε κάνοντας μια δωρεά με τον πιο ασφαλή
τρόπο στο διαδίκτυο.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Πολυσύμπαντα στη Λογοτεχνία Η έννοια των πολλών, αλληλοσυνδεόμενων κόσμων
Η ιδέα του πολυσύμπαντος (multiverse) είναι, σύμφωνα με κάποιους, αρκετά παλιά. Ρίξτε μια ματιά στη Wikipedia και θα καταλάβετε τι εννοώ. Προσωπικά, όμως, δεν συμφωνώ και τόσο μ’αυτό. Μπορεί, παλιότερα, να υπήρχαν διάφορες θεωρίες για άλλους κόσμους, όμως δεν υπήρχε τίποτα τόσο συγκεκριμένο που θα μπορούσες να αποκαλέσεις πολυσύμπαν.
Νομίζω πως η ιδέα του πολυσύμπαντος είναι σχετικά καινούργια, αν όχι στη φιλοσοφία, τουλάχιστον στη λογοτεχνία (του φανταστικού, προφανώς). Διότι, σκεφτείτε, πόσα παραδείγματα ιστοριών με (κάποιου είδους) πολυσύμπαν έχουμε παλιά; Προσπαθώντας τώρα να θυμηθώ, δεν μου έρχεται καμία τέτοια ιστορία στο μυαλό. Υπάρχει, βέβαια, το Ταξίδι στη Σελήνη του ντε Μπερζεράκ, και η Αληθινή Ιστορία του Λουκιανού· αλλά αυτά δεν είναι πολυσύμπαντα ακριβώς: είναι απλώς ταξίδια σε άλλους πλανήτες, αν και με τελείως φανταστικούς, ανορθόδοξους τρόπους. Και πιθανώς να υπάρχουν κι άλλα παρόμοια παλιά κείμενα· όμως δεν νομίζω να υπάρχει κανένα με ξεκάθαρο πολυσύμπαν: ή, αν υπάρχει, δεν το έχω συναντήσει.
Έχω την εντύπωση πως η ιδέα του πολυσύμπαντος ξεκίνησε με τη Θεωρία του Χάους και – περισσότερο, ίσως, για τη λογοτεχνία και την αφήγηση – με την ψυχεδελική κουλτούρα του 1960. Υπάρχουν πολλοί που καταδικάζουν απερίφραστα τις ψυχοτρόπες ουσίες, όμως, αν δεν ήταν η ψυχεδελική κουλτούρα εκείνης της εποχής, πολλά από τα πράγματα που έχουμε σήμερα – συγκεκριμένες μουσικές, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, διαδίκτυο – δεν θα υπήρχαν. Και δεν το λέω τυχαία· αν το ψάξετε, θα δείτε ότι έτσι είναι. Αλλά εδώ δεν το βρίσκω σκόπιμο να επεκταθώ άλλο σ’αυτό το θέμα.
Η ψυχεδελική κουλτούρα νομίζω πως ήταν που γέννησε την ιδέα του πολυσύμπαντος, κυρίως στη λογοτεχνία, την ποίηση, την αφήγηση ιστοριών. Γιατί, όταν βρίσκεσαι υπό την επήρεια ψυχοτρόπων, συναντάς «άλλες πραγματικότητες» και συνειδητοποιείς πόσο υποκειμενική είναι, τελικά, η έννοια της «πραγματικότητας». (Γι’αυτό, άλλωστε, και καμιά κυβέρνηση δεν θέλει τις ψυχοτρόπες ουσίες· δεν βολεύουν όταν προσπαθείς να διοικήσεις.) Όταν αρχίσεις να μιλάς για άλλες πραγματικότητες, δεν είναι και πολύ μακριά το πολυσύμπαν. Πάρε, για παράδειγμα, το ψυχεδελικό ροκ συγκρότημα Hawkwind.
Δεν είναι τυχαίο, μάλιστα, που σήμερα θεωρείται ότι η ιδέα του πολυσύμπαντος ξεκίνησε από τον Michael Moorcock. Ο Moorcock ήταν μέσα στο ψυχεδελικό ρεύμα, και είχε συνεργαστεί και με τους Hawkwind. Οι ιστορίες όλες που έχει γράψει διαδραματίζονται στο ίδιο πολυσύμπαν, και όσο περισσότερες διαβάζεις τόσο πιο φανερό γίνεται αυτό. Σε μια ιστορία, δε, αναφέρεται ότι ίσως να υπάρχουν και άλλα πολυσύμπαντα!
Το πολυσύμπαν του Moorcock είναι ένα πράγμα μπλεγμένο. Υπάρχουν διαστάσεις/κόσμοι μέσα στον χώρο και μέσα στον χρόνο. Υπάρχουν κόσμοι τελείως διαφορετικοί και κόσμοι που είναι παραλλαγές άλλων κόσμο. Για παράδειγμα, στην τριλογία με τον Oswald Bastable (The Warlord of the Air· The Land Leviathan· The Steel Tsar) έχουμε παραλλαγές της Γης σε κάθε βιβλίο, ιστορίες εναλλακτικής Ιστορίας, πώς θα μπορούσαν να είχαν εξελιχτεί τα πράγματα αλλιώς. Και αυτοί οι κόσμοι είναι μέρος του ίδιου πολυσύμπαντος όπου κυκλοφορούν ο Elric και ο Corum. Οπότε, μιλάμε πλέον για ένα πολυσύμπαν όπου μπορεί να υπάρξει το οτιδήποτε, χωρίς κανέναν περιορισμό.
Δεν είναι ανάγκη όλα τα πολυσύμπαντα να είναι έτσι. Και, όντως, πολλά από αυτά δεν είναι έτσι.
Η έννοια πολυσύμπαν σημαίνει πολλοί αλληλοσυνδεόμενοι κόσμοι που έχουν κάποιου είδους επαφή μεταξύ τους ώστε να μπορείς να ταξιδέψεις από τον έναν στον άλλο. Αυτοί οι κόσμοι συχνά αναφέρονται και ως «διαστάσεις» (dimensions, στα αγγλικά κείμενα), γιατί υποτίθεται πως το πολυσύμπαν είναι ένα πράγμα και ο κάθε κόσμος απλώς μια διάσταση αυτού του πράγματος, μια όψη του.
Αυτές οι διαστάσεις μπορεί να είναι χωρικές ή χρονικές, ή και τα δύο. Μπορεί να είναι κάτι σαν χώρες που, όμως, μπορείς να ταξιδέψεις από τη μία στην άλλη μόνο με συγκεκριμένους τρόπους. Αλλά μπορεί να είναι και παραλλαγές της ίδιας χώρας, με πιθανότητα (κατά λάθος ή εσκεμμένα) να γλιστρήσεις από τη μία στην άλλη. Όπως, πχ, να βρεθείς σε μία Γη όπου ο Χίτλερ έχει κυριαρχήσει, ή σε μία Γη που έχει καταστραφεί σχεδόν ολοσχερώς από τον πυρηνικό πόλεμο ανάμεσα στις ΗΠΑ και τη Ρωσία.
Διάσταση, υπό αυτή την έννοια, δεν σημαίνει άλλος πλανήτης· σημαίνει τελείως άλλος κόσμος. Ο οποίος μπορεί και να περιλαμβάνει διάφορους πλανήτης (ή όχι). Από τη μία διάσταση στην άλλη, μπορεί να αλλάζει ολόκληρη η κοσμολογία: να έχεις διαφορετικό ήλιο (ή ήλιους), άλλα φεγγάρια, και τα λοιπά. Το πολυσύμπαν δεν είναι το διάστημα· είναι πολλά διαστήματα (αν υποτεθεί πως σ’αυτές τις πραγματικότητας υπάρχει καν η έννοια του διαστήματος).
Θα αναφέρω κάποια παραδείγματα πολυσύμπαντων από τη φανταστική λογοτεχνία. Αυτή η λίστα, προφανώς, δεν είναι πλήρης· απλώς είναι ό,τι μπορώ να σκεφτώ ετούτη τη στιγμή.
Κατά πρώτον, έχουμε το πολύ γνωστό παράδειγμα του Michael Moorcock, το τεράστιο πολυσύμπαν που περιλαμβάνει όλες τις ιστορίες του, για το οποίο μίλησα παραπάνω.
Ο Mick Farren, στο The Quest of the DNA Cowboys και τις συνέχειές του, έχει επίσης φτιάξει ένα αρκετά ενδιαφέρον πολυσύμπαν, το οποίο είναι χωρικού τύπου και πολύ ευφάνταστο και παράξενο. Δεν έχει καμία σχέση με το πολυσύμπαν του Moorcock.
Στο The Keys to the Dimensions, ο Kenneth Bulmer έχει πλάσει ακόμα ένα πολυσύμπαν που κι αυτό είναι χωρικού τύπου και ακολουθεί τη λογική ότι ο ένας κόσμος, η μία διάσταση, κρύβεται πίσω από την άλλη, σαν τραπουλόχαρτα μέσα στην ίδια τράπουλα. Αυτό σημαίνει ότι αν φύγεις από τη Νέα Υόρκη, ας πούμε, θα φτάσεις στο αντίστοιχο σημείο μιας άλλης διάστασης, εκεί όπου λογικά θα ήταν η Νέα Υόρκη αν υπήρχε σ’εκείνη την πραγματικότητα. Οι αποστάσεις είναι αναλογικά όμοιες από διάσταση σε διάσταση, αλλά οι διαστάσεις τελείως διαφορετικές η μία από την άλλη. Για να ταξιδέψεις μέσα στις διαστάσεις, συνήθως χρειάζεσαι κάποιον με ιδιαίτερο, έμφυτο ταλέντο ο οποίος ονομάζεται «porteur».
Στο παιχνίδι (και στα λογοτεχνικά βιβλία) του Dungeons & Dragons, και ειδικά στο Planescape, έχουν σκαρφιστεί ένα πολυσύμπαν όπου εντάσσονται όλοι οι κόσμοι του D&D μαζί με διάφορες άλλες διαστάσεις – στοιχειακές, αγγελικές, και δαιμονικές. Πολλές από αυτές είναι λιγάκι στερεοτυπικές, παρμένες από τη μυθολογία, όπως η Άβυσσος, τα Ηλύσια Πεδία, τα Τάρταρα, και τα λοιπά. Αλλά δεν παύει κι αυτό να είναι ένα πολυσύμπαν (και το αγαπημένο μου μέρος είναι τα Outlands, που όσοι έχουν διαβάσει Planescape ξέρουν τι είναι).
Ο Stephen King έχει, επίσης, δημιουργήσει ένα πολυσύμπαν όπου εντάσσονται πολλές από τις ιστορίες του (αν και στις περισσότερες δεν φαίνεται καν, εκτός αν έχεις πολύ εμβαθύνει στον King), πράγμα περισσότερο έκδηλο στη σειρά Dark Tower. Το πολυσύμπαν του νομίζω πως είναι κάτι που περιλαμβάνει, κυρίως, εναλλακτικές πραγματικότητες παρά τελείως διαφορετικούς κόσμους (όπως, πχ, στο Keys to the Dimensions).
Στο Amber o Roger Zelazny έχει επινοήσει ένα πολυσύμπαν που αποτελείται από «σκιές», όπως ονομάζει τις διαστάσεις, οι οποίες είναι παραλλαγές, ή αποκλίσεις, του Αληθινού Κόσμου – του Amber – και ανάμεσα σε αυτές είναι και η δική μας Γη. Δεν μπορεί να ταξιδέψεις ο καθένας από τη μία σκιά στην άλλη· πρέπει να είναι κάτοικος του Amber, ή κάποιου άλλου είδους υπερφυσικό ον.
Και, αναπόφευκτα, θα πρέπει να περιαυτολογήσω εδώ, αναφέροντας και το δικό μου Θρυμματισμένο Σύμπαν, το οποίο είναι ένα πολυσύμπαν που δεν σχετίζεται με τον κόσμο μας και περιλαμβάνει διαστάσεις που δεν είναι παραλλαγές η μία της άλλης, όμως κινούνται με διαφορετικό ρυθμό μέσα στον χρόνο. Δηλαδή, μπορεί κάποιος να περάσει δέκα ημέρες σε μια διάσταση και να διαπιστώσει ότι σε μια άλλη έχουν περάσει εκατό ημέρες, ή τρεις ώρες. Για να ταξιδέψεις από διάσταση σε διάσταση φτάνει να βρεις τις σωστές διόδους: ελαστικά σημεία ανάμεσα στις πραγματικότητες τα οποία κάνουν εφικτή τη μετάβαση. Επίσης, όλες οι διαστάσεις έχουν πέρατα, σημεία που απλώς τελειώνουν: και εκεί μπορεί να ισχύει οτιδήποτε, από ένα ατέρμονο σκότος μέχρι μια καμπύλη που πάει προς τον ουρανό, ένα κρυσταλλικό πεδίο, ή κάτι τελείως σουρεαλιστικό και ακατανόητο.
*
Ακολουθεί μια χαλαρή κατηγοριοποίηση των διάφορων πολυσύμπαντων (και των ιδιοτήτων τους) στη φανταστική λογοτεχνία.
Παραλλαγές των Κόσμων. Η μία διάσταση είναι παραλλαγή της άλλης – μια εκδοχή τού πώς θα μπορούσαν τα πράγματα να ήταν αλλιώς. Περιπτώσεις εναλλακτικής Ιστορίας, ή ακόμα και αλλαγές όπως το να υπάρχουν δύο ήλιοι αντί για ένας. (Η Γη μας δεν είναι ανάγκη πάντα να είναι το κέντρο ενός τέτοιου πολυσύμπαντος. Δεν είναι καν ανάγκη να υπάρχει εκεί.)
Διαχωρισμένοι Κόσμοι. Η κάθε διάσταση είναι σαν άλλη χώρα, ή σαν άλλο μέρος του ίδιου κόσμου, όπου όμως δεν μπορείς να ταξιδέψεις εκεί με τους συνηθισμένους τρόπους, ή ίσως να μην μπορεί καν να ταξιδέψει ο καθένας εκεί.
Παράλληλες Πραγματικότητες. Η μία διάσταση είναι, κυριολεκτικά, πλάι στην άλλη σαν τα φύλλα μιας τράπουλας. Αν σκίσεις το ένα φύλλο, θα βρεις το άλλο από πίσω.
Κατοπτρικές Πραγματικότητες. Η μία διάσταση αποτελεί αντανάκλαση της άλλης βάσει ακόμα και των γεγονότων που διαδραματίζονται εκεί. Για παράδειγμα, αν γίνει παγκόσμιος πόλεμος σε μια διάσταση, αυτό επηρεάζει και άλλες διαστάσεις όπου μπορεί να γίνονται παρόμοιοι πόλεμοι ή κάτι άλλο καταστροφικό να συμβαίνει.
Ταχύτητα του Χρόνου. Η κάθε διάσταση κινείται διαφορετικά μέσα στον χρόνο: πιο γρήγορα ή πιο αργά, ή ακανόνιστα. Αυτό σημαίνει ότι, ταξιδεύοντας και περνώντας από κάποιες διαστάσεις, μπορεί να χάσεις ή να κερδίσεις «αντικειμενικό» χρόνο.
Μικρές Διαστάσεις. Όπως, για παράδειγμα, αυτό το σκοτεινό μπουντρούμι που ένα μπαούλο αποτελεί είσοδό του.
Φορητές Διαστάσεις. Όπως όταν κουβαλάς μαζί σου αυτό το προαναφερθέν μπαούλο για να το μεταφέρεις αλλού – μαζί με το μπουντρούμι. Δηλαδή, το μπουντρούμι δεν έχει σταθερή θέση σε σχέση με την ευρύτερη διάσταση μέσα στην οποία βρίσκεται. Αν πας το μπαούλο άλλου, μπεις στο μπουντρούμι, και κάπως (με κάποια μαγεία) το τρυπήσεις, θα βγεις σε ένα μέρος κάπου κοντά στο μπαούλο, δεν θα βγεις σε ένα τελείως άλλο μέρος του κόσμου.
Άνθρωποι-πύλες. Ή άλλα πλάσματα που είναι πύλες. Δηλαδή, τρόποι για να περάσεις από τη μια διάσταση στην άλλη. Έχουν την ιδιότητα να μπορούν, κάπως, να ταξιδέψουν μέσα στο πολυσύμπαν, ενώ άλλοι δεν την έχουν.
Πύλες, δίοδοι, ανοίγματα. Μέρη από τα οποία μπορείς να περάσεις για να φτάσεις από μια διάσταση σε μια άλλη. Ίσως να είναι, κυριολεκτικά, μια πύλη, ή μια πόρτα. Αλλά ίσως να είναι και ένας εξοχικός δρόμος αν τον ακολουθήσεις βαδίζοντας όπισθεν προς τα βόρεια.
Μηχανήματα (ή αντικείμενα)-πύλες. Πράγματα που σε μεταφέρουν από τη μια διάσταση στην άλλη. Μπορεί να είναι κάτι σαν «κλειδιά» που ανοίγουν τις πύλες, ή μπορεί να είναι κάτι τελείως ανεξάρτητο, όπως ένα δαχτυλίδι που το τρίβεις, λες μια μαγική λέξη, και μεταφέρεσαι σε ένα παλάτι σε έναν άλλο κόσμο ο οποίος ίσως να μη συνορεύει καν με τον κόσμο όπου βρισκόσουν πριν.
Αλλαγή της Αντίληψης. Η μεταφορά από διάσταση σε διάσταση βασίζεται στην αλλαγή της αντίληψης, δηλαδή στο πώς σκέφτεσαι ή βλέπεις την πραγματικότητα γύρω σου. Αυτό μπορεί να επιτυγχάνεται είτε με την ίδια τη θέληση κάποιου, είτε με μαγικά ξόρκια, είτε με ψυχοτρόπες ουσίες. Στο Amber του Zelazny, η μεταφορά από τη μία σκιά στην άλλη γίνεται κυρίως με αλλαγή της αντίληψης.
Ακανόνιστη Γεωγραφία. Αυτό έχει να κάνει με το πώς υποτίθεται πως συνδέονται οι διάφορες διαστάσεις αναμεταξύ τους. Είναι όπως με τις παράλληλες διαστάσεις (βλ. παραπάνω) αλλά πολύ πιο γενικό. Για παράδειγμα, το γεγονός ότι περνάς μια πύλη για να βρεθείς σε μια άλλη διάσταση, σημαίνει ότι αυτή η άλλη διάσταση βρίσκεται δίπλα στη διάστασή σου; Όχι υποχρεωτικά. Μπορεί η πύλη να είναι σαν ένας σωλήνας που συνδέει δύο απομακρυσμένες σφαίρες. Ή, μπορεί οι δύο διαστάσεις αυτές να αγγίζονται μόνο σε μια γωνία: και εκεί δημιουργείται η πύλη. Η γεωγραφία του πολυσύμπαντος έχει να κάνει με το πώς «αγγίζονται» (ή μη) οι διαστάσεις. Και μπορεί ακόμα και να μετακινούνται αναμεταξύ τους, να μην είναι σταθερές. Ή μπορεί να μην είναι ξεκάθαρη αυτή η γεωγραφία τους αλλά κάτι το συγκεχυμένο. Μπορείς να δομήσεις ένα πολυσύμπαν βάσει γεωμετρικών στερεών ή βάσει απλώς μια γενικής ιδέας ή μιας αίσθησης.
Διάφορες Φυσικές Ιδιότητες. Η κάθε διάσταση μπορεί να έχει και άλλες φυσικές ιδιότητες. Για παράδειγμα, σε μια διάσταση οι ελκτικές δυνάμεις (γνωστές και ως «βαρύτητα» στον κόσμο μας) μπορεί να είναι πιο αδύναμες απ’ό,τι σε μια άλλη. Ή μπορεί σε μια διάσταση τα πυροβόλα όπλα να μη λειτουργούν αλλά να λειτουργεί ένα άλλο είδος ενεργειακού όπλου βασισμένο στον ήλιο. Ή μπορεί η φωτιά να έχει χρώμα μοβ και γαλανό αντί για κίτρινο και κόκκινο. Ή οτιδήποτε άλλο.