Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Κάποιος γράφει μια ιστορία για την προβληματική σχέση ενός ανθρώπου με την οικογένειά του στη σύγχρονη Ελλάδα. Κάποιος άλλος γράφει μια ιστορία με βάρβαρους πολεμιστές σέναν φανταστικό κόσμο οι οποίοι κυνηγάνε να σκοτώσουν τον δράκο που έκαψε το χωριό τους. Και κάποιος αποφάσισε να βαφτίσει το πρώτο «λογοτεχνία» ενώ το δεύτερο «παραλογοτεχνία».
Ποια η διαφορά ανάμεσα στα δύο παραδείγματα, και τι θα πουν, επιτέλους, αυτές οι δύο λέξεις;
Ας προσεγγίσουμε το θέμα ετυμολογικά πρώτα, με βάση τη λογική. Λόγος + τέχνη = λογοτεχνία. Δηλαδή, η τέχνη του λόγου: του γραπτού λόγου, στην προκειμένη περίπτωση (καθώς και όπως έχει γενικά συνηθιστεί). Εν ολίγοις, λογοτεχνία είναι να χρησιμοποιείς τον (γραπτό) λόγο με κάποια τέχνη, ή με καλλιτεχνικό σκοπό.
Ας δούμε τι λέει και το Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας του Μπαμπινιώτη.
λογοτεχνία (η) 1. η καλλιέργεια του έντεχνου λόγου, η παραγωγή έργων ποίησης ή έντεχνης πεζογραφίας 2. το σύνολο των λογοτεχνικών έργων συγκεκριμένου λαού, χρονικής περιόδου ή πνευματικής παράδοσης
Δε μας λέει κάτι που δεν το ξέραμε, δηλαδή.
Ας δούμε τι λέει και το Μείζον Τεγόπουλου-Φυτράκη.
λογοτεχνία (η) ουσ. η ενασχόληση με τον έντεχνο λόγο | το σύνολο των λογοτεχνικών έργων ενός λαού ή μιας εποχής |
προφορική λογοτεχνία, το σύνολο των μύθων, αφηγήσεων, τραγουδιών που έχουν διασωθεί με την παράδοση.
Πάνω-κάτω, τα ίδια πράγματα.
Και τι θα πει παραλογοτεχνία; Παρα + λογοτεχνία. Το παρα- είναι ένα πρόθεμα που χρησιμοποιείται σε διάφορες περιπτώσεις· πχ, για να δείξουμε ότι κάτι είναι πλάι σε κάτι άλλο (παραποτάμιος), για να δείξουμε υπερβολή (τα
παραλέω), παράβαση, και για άλλους λόγους. Στη συγκεκριμένη περίπτωση (αφού η παραλογοτεχνία υποτίθεται πως είναι κατώτερη από την «αληθινή» λογοτεχνία), μάλλον θέλει να δείξει κάτι το παράπλευρο. Κάτι που δεν είναι ακριβώς λογοτεχνία αλλά μοιάζει με λογοτεχνία.
Ας δούμε τι λέει το Μείζον Τεγόπουλου-Φυτράκη.
παραλογοτεχνία (η) ουσ. γεν. όρος για να χαρακτηρίσει το σύνολο της παραγωγής έργων του γραπτού λόγου, τα οποία δεν έχουν λογοτεχνική ή γεν. καλλιτεχνική αξία
Εν ολίγοις, έτσι όπως το γράφει εδώ, και ένα άρθρο ή ένα δοκίμιο είναι παραλογοτεχνία. Ή, εναλλακτικά, μπορείς να υποθέσεις ότι
παραλογοτεχνία είναι βρισιά αν θέλεις να υποτιμήσεις ένα λογοτεχνικό έργο.
Ας δούμε τι μας λέει και ο Μπαμπινιώτης.
παραλογοτεχνία (η) το σύνολο των λογοτεχνικών έργων που δεν συγκαταλέγονται στις κοινώς αποδεκτές κατηγορίες του έντεχνου λόγου.
Αυτός ο ορισμός έχει περισσότερη σχέση με τη σύγχρονη πραγματικότητα, νομίζω. Μιλάει για
μη κοινώς αποδεκτές κατηγορίες έντεχνου λόγου.
Τώρα, βέβαια, το ποιος κάνει κάτι κοινώς αποδεκτό ή μη είναι ένα μεγάλο ερώτημα, με το οποίο θα ασχοληθούμε παρακάτω.
Στην αρχή, ανέφερα δύο παραδείγματα και αναρωτήθηκα ποια είναι η διαφορά μεταξύ τους. Γιατί το πρώτο να θεωρείται λογοτεχνία και το δεύτερο παραλογοτεχνία; Πραγματική απάντηση δεν υπάρχει, πέραν από το ότι το πρώτο είναι πιο
κοινώς αποδεκτό από το δεύτερο.
Παραλογοτεχνία, στην Ελλάδα, είθισται να αποκαλούμε ό,τι οι αγγλόφωνοι αποκαλούν «είδος» (genre). Εν ολίγοις, παραλογοτεχνία είναι το ρομάντζο, το αστυνομικό, το γουέστερν, η περιπέτεια, ο τρόμος, η επιστημονική φαντασία, η ηρωική φαντασία, το ιστορικό μυθιστόρημα, και τα λοιπά.
Τι, λοιπόν, δεν είναι παραλογοτεχνία; Τι είναι «αληθινή» λογοτεχνία;
«Αληθινή» λογοτεχνία φαίνεται να είναι (α) το σύγχρονο κοινωνικό ψυχόδραμα με αυτοκτονικούς μεσήλικες και (β) ό,τι τύχει να
μην θεωρείται παραλογοτεχνία για διάφορους ασαφείς λόγους. Για παράδειγμα, παρότι το
1984 του Όργουελ είναι καταφανώς επιστημονική φαντασία, πολλοί δεν το θεωρούν παραλογοτεχνία αλλά λογοτεχνία επειδή περιέχει κοινωνικούς προβληματισμούς.
Μα, αν το καλοσκεφτείς, κάθε μυθιστόρημα, οσοδήποτε απλοϊκό, περιέχει κοινωνικούς προβληματισμούς! Απλά, ορισμένα μυθιστορήματα περιέχουν περισσότερους και ορισμένα, αναμενόμενα, λιγότερους.
Χρησιμοποιώντας τη λογοτεχνία υπό αυτή την έννοια, είναι σαν να έχεις σκαλοπάτια λογοτεχνίας: λογοτεχνία Α (ή αληθινή λογοτεχνία) και λογοτεχνία Β (ή παραλογοτεχνία), με το ένα σκαλοπάτι να είναι πιο κάτω από το άλλο. Πράγμα που μου φαίνεται τουλάχιστον παράλογο, όταν θα μπορούσες απλά να πεις ότι ένα λογοτέχνημα είναι καλύτερο από το άλλο, χωρίς να υποβιβάζεις συλλήβδην ολόκληρα είδη λογοτεχνίας.
Ακόμα και το κοινώς αποδεκτό που θέτει ως προϋπόθεση ο Μπαμπινιώτης δεν είναι απόλυτα σωστό για να ξεχωρίσουμε τη «λογοτεχνία» από την «παραλογοτεχνία», διότι, για παράδειγμα, το ρομάντζο είναι, θα έλεγα, κοινώς αποδεκτό, όπως επίσης και το ιστορικό μυθιστόρημα. Κι όμως θεωρούνται παραλογοτεχνία.
Χρησιμοποιούμε έναν μειωτικό όρο για να χαρακτηρίσουμε πάρα πολλά είδη αφήγησης. Είναι, όπως είπα και πριν, παράλογο. Και παρατηρήστε ότι η λέξη παράλογο (παρα + λόγος) δείχνει κάτι το αντίθετο του λογικού, ή που, τουλάχιστον, αποκλίνει από το λογικό. Το ίδιο υποτίθεται πως κάνει και η λέξη παραλογοτεχνία: δείχνει κάτι που αποκλίνει από τη λογοτεχνία. Δηλαδή, κάτι που δεν είναι τέχνη του λόγου μια παραδοξότητα, από τη στιγμή που
απαιτείται η τέχνη του λόγου για να γράψουμε ακόμα κι ένα ρομάντζο. Δεν έχει σημασία αν το ρομάντζο είναι
καλή λογοτεχνία ή όχι· εξακολουθεί, όμως, να είναι λογοτεχνία. Και, αναμφίβολα, υπάρχουν και πολλά ρομάντζα που
είναι καλή λογοτεχνία. Για παράδειγμα, ποιος θα διαφωνούσε ότι το Όσα Παίρνει ο Άνεμος είναι καλό βιβλίο (ανεξαρτήτως αν του αρέσει αυτό το είδος βιβλίου ή όχι); Και το ίδιο δεν ισχύει για την
Τζέην Έυρ;
Η φανταστική λογοτεχνία, ασφαλώς, εμπίπτει κι αυτή στην «παραλογοτεχνία», μη κοινώς αποδεκτή και τα λοιπά και τα λοιπά. Τι παράξενα πράγματα είναι αυτά, με θεούς, δράκους, μαγείες, δαίμονες, πολεμιστές, μυστηριώδη φαινόμενα, τέρατα που περπατάνε επάνω σε πέντε πόδια και ένα πλοκάμι, και εξωτικούς κόσμους; Τρομάζω! Πρέπει να είναι παραλογοτεχνία!
Ξεχνάμε, όμως, ότι αυτό είναι το πρώτο είδος λογοτεχνίας που ξέρουμε. Τα Ομηρικά έπη, το
Έπος του Γκίλγκαμες, και άλλες παρόμοιες διηγήσεις άλλων λαών κινούνται όλες στον χώρο του φανταστικού. Μιλάνε για θεούς, υπεράνθρωπους πολεμιστές, τέρατα, και μαγεία. Η μόνη διαφορά είναι ότι, εκείνες τις εποχές, η αφήγηση ήταν προφορική κυρίως. Τις ιστορίες τις έλεγε ο ένας στον άλλο, προκειμένου να τις απολαμβάνει το κοινό. Μετά, ήρθαν τα βιβλία. Μετά, ήρθε το διαδίκτυο. Και μετά, ήρθαν οι συσκευές ηλεκτρονικής ανάγνωσης. Αλλά αυτό είναι ένα
άλλο θέμα.
Το θέμα που μας αφορά εδώ είναι ότι οι φανταστικές ιστορίες είναι τόσο απίστευτα
αρχαίες που μοιάζει κωμικοτραγικό έστω και να υπονοεί κάποιος ότι δεν είναι λογοτεχνία. Μα, οι φανταστικές ιστορίες είναι η
πρώτη λογοτεχνία που ξέρουμε να εμφανίστηκε σαυτόν τον πλανήτη. Διότι οι φανταστικές ιστορίες απευθύνονται σε κάτι το οποίο υπάρχει βαθιά μέσα μας· κάτι που αποζητά να βρει μια εξήγηση σε ένα κατά βάση παράλογο σύμπαν. Οι φανταστικές ιστορίες, θα μπορούσε να πει κανείς, έχουν μια ημι-θρησκευτική σημασία για τον άνθρωπο. Συνδέονται άμεσα με παραδώσεις, μύθους, και πιστεύω που υπερβαίνουν τη λογική. Δεν είναι τυχαίο που τα ιερά βιβλία πολλών θρησκειών περιέχουν πράγματα που σήμερα, με τον ορθολογισμό που μας κατατρύχει, θα θεωρούσαμε φανταστικά, όπως ανθρώπους που περπατάνε πάνω στο νερό και φαγητό που πέφτει από τον ουρανό.
Στον σύγχρονο κόσμο έχουμε κάνει το λάθος να πιστεύουμε ότι τα πάντα εξηγούνται με μερικές μαθηματικές εξισώσεις. Αλλά
δεν εξηγούνται. Σαυτό το σύμπαν υπάρχει κάτι που υπερβαίνει την ανθρώπινη λογική, όπως έχουν, άλλωστε, παραδεχτεί και όλοι οι ανοιχτόμυαλοι επιστήμονες, όταν είδαν πως όσο προχωράς τόσο περισσότερο χτυπάς σε τοίχο. Η φανταστική λογοτεχνία πηγαίνει πέρα από αυτόν τον τοίχο, γιατί ο άνθρωπος, πολύ απλά, έχει ανάγκη να μάθει ότι υπάρχει κάτι περισσότερο από εκείνο που μπορεί με τα μάτια του να δει κάθε μέρα μέσα σε μια γκρίζα μεγαλούπολη ή σε μια μικρή επαρχιακή κωμόπολη.
Αν αυτό το είδος αφήγησης, που προσπαθεί να υπερβεί το πλαισιωτικό συρματόπλεγμα της καθιερωμένης πραγματικότητας, δεν είναι λογοτεχνία αλλά παραλογοτεχνία, τότε σίγουρα ζούμε σε έναν παρα-κόσμο ή σε μια παρα-κοινωνία, υπό την έννοια ότι αποκλίνουν από αυτό που θα έπρεπε πραγματικά να είναι.