Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Τα Ταξίδια στη Φανταστική Λογοτεχνία Η έννοια του ταξιδιού είναι πολυμορφική
Τα ταξίδια είναι κάτι που συχνά συναντάμε σε πολλά βιβλία φανταστικής λογοτεχνίας. Το πιο γνωστό παράδειγμα είναι, φυσικά, Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών, του Τόλκιν. Τα δύο τρίτα αυτής της τριλογία είναι, ουσιαστικά, ταξίδι. Τα χόμπιτ ξεκινάνε από τα μέρη τους, διασχίζουν κοντινούς τόπους, διασχίζουν πιο μακρινούς τόπους, περνάνε κάτω από βουνά, διασχίζουν ακόμα πιο μακρινούς τόπους, χωρίζονται, ξανασυναντιούνται. Υποθέτω πως ξέρετε την ιστορία. Μόνο στο τέλος Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών αποκτά ένα ύφος πολιτικοστρατιωτικής φανταστικής ιστορίας – με στρατούς να συγκρούονται, βασιλιάδες να παίρνουν αποφάσεις, και τα λοιπά. Το μεγαλύτερο μέρος είναι ταξίδι. Το ίδιο ισχύει και για το Χόμπιτ: ολόκληρο το μυθιστόρημα είναι ταξίδι.
Και το ίδιο ισχύει και για πολλά άλλα βιβλία, ή σειρές, φαντασίας. Ή είναι ένα μεγάλο ταξίδι απ’την αρχή ώς το τέλος, ή περιλαμβάνουν κάποιο μεγάλο ταξίδι, ή διάφορα μικρά ή μεγάλα ταξίδια. Ακόμα ένα πολύ γνωστό παράδειγμα, και σύγχρονο: το A Song of Ice and Fire, του GRR Martin. Περιλαμβάνει διάφορα ταξίδια, όπως αυτό του Jon Snow στον βορρά μαζί με τους άλλους Μαύρους Αδελφούς.
Μπορεί να πει κανείς ότι τα ταξίδια έχουν καταντήσει κλισέ στη φανταστική λογοτεχνία, και θα ήταν πολύ δικαιολογημένος να το ισχυριστεί αυτό. Έχουν, όντως, καταντήσει κλισέ. Ωστόσο, είναι ένα χρήσιμο και ενδιαφέρον κλισέ, που σε άλλους αρέσει περισσότερο, σε άλλους λιγότερο. Κανείς όμως δεν νομίζω ότι αντιπαθεί τελείως τα ταξίδια. Το ταξίδι έχει κάτι το μαγευτικό, όπως και οι χάρτες.
Ορισμένες φορές, ωστόσο, τα ταξίδια μπορεί να γίνουν και κουραστικά. Όλοι ξέρουμε για την περίπτωση που ο συγγραφέας περιγράφει ατελείωτα σκηνικά και περιοχές από τις οποίες περνάνε οι χαρακτήρες του ταξιδεύοντας – σκηνικά και περιοχές που δεν αισθανόμαστε ότι έχουν μεγάλο ενδιαφέρον, αλλά πρέπει να διαβάσουμε σελίδες και σελίδες και σελίδες γεμάτες από αυτά χωρίς να συμβαίνει τίποτα ουσιαστικό με την πλοκή ή με τους χαρακτήρες. Αυτό, για εμένα, είναι ένα παράδειγμα προς αποφυγή για το πώς να γράφει κανείς ταξίδια στη λογοτεχνία. Όμως υποθέτω πως ακόμα κι αυτή η μορφή γραφής ταξιδιού έχει τους υποστηρικτές της.
Λέγοντας «ταξίδια στη φανταστική λογοτεχνία», μας έρχονται στο μυαλό ταξίδια όπως αυτά στον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών – χαρακτήρες που διασχίζουν πεδιάδες, δάση, βουνά, φαράγγια, έλη, πετρώδεις ερημιές, αμμώδεις ερήμους. Όμως αυτά δεν είναι τα μόνα ταξίδια. Υπάρχουν και τα ταξίδια στη θάλασσα – ένα σύγχρονο παράδειγμα είναι η τριλογία του Robert V.S. Redick (που έχω κάνει κριτική για το πρώτο βιβλίο αλλά έχω διαβάσει και τ’άλλα δύο και ήταν όλα αρκετά καλά) – καθώς και ταξίδια στον αέρα – παράδειγμα: διάφορες ιστορίες του Ιούλιου Βερν. Τέτοια ταξίδια είναι εξίσου σημαντικά με τα οδοιπορικά, και μπορεί να παρουσιάζουν ακόμα και περισσότερο ενδιαφέρον.
Εκτός από αυτά όμως υπάρχουν και πιο... αντισυμβατικά ταξίδια – ταξίδια που δεν μπορείς να σκεφτείς αμέσως ακούγοντας τη λέξη ταξίδι – και θα αναφερθώ σ’αυτά παρακάτω, καθώς και σε διάφορους τρόπους γραφής των ταξιδιών μέσα σε μια λογοτεχνική ιστορία που μπορεί να αποτελέσουν έναυσμα για σκέψη ή πειραματισμό.
Κατά πρώτον, βασικό είναι το πώς παρουσιάζει ο συγγραφέας το ταξίδι μέσα στην ιστορία που γράφει. Πιο πάνω ανέφερα έναν τρόπο γραφής των ταξιδιών που θεωρώ ανιαρό: το να περιγράφεις διάφορες λεπτομέρειες του ταξιδιού σε ατελείωτες σελίδες. Είναι, όμως, ένας τρόπος γραφής που έχει χρησιμοποιηθεί αρκετά, και δεν μπορείς να τον αγνοήσεις. Ίσως, μάλιστα, κάποιες φορές να είναι ο κατάλληλος, αν θέλεις ο αναγνώστης (και πιθανώς κι ο ίδιος συγγραφέας!) να νιώσει τόσο ταλαιπωρημένος όσο οι χαρακτήρες που διασχίζουν αυτά τα φανταστικά εδάφη.
Ένας άλλος τρόπος περιγραφής του ταξιδιού είναι το να μεταπηδάς από σημείο ενδιαφέροντος σε σημείο ενδιαφέροντος, παραλείποντας τα ενδιάμεσα που δεν έχουν και τόσο μεγάλο ενδιαφέρον ή κάνοντας μια γρήγορη αναφορά μόνο σ’αυτά. Για παράδειγμα, εστιάζεσαι στην Κρυστάλλινη Πόλη, στην επίθεση μέσα στο φαράγγι, στην τρικυμία επάνω στον Μεγάλο Ποταμό – αυτά τα περιγράφεις αναλυτικά· τα υπόλοιπα τα προσπερνάς επί τροχάδην.
Μπορείς, επίσης, να προσπεράσεις ολόκληρο το ταξίδι χωρίς ν’ασχοληθείς και πολύ μαζί του. Να γράψεις ότι ταξίδεψαν, πετώντας με αερόστατο, πέντε μέρες πάνω από τους Ατέρμονους Δασότοπους και τελικά προσγειώθηκαν στις παρυφές της ερήμου, σε μια πόλη-σταθμό νομάδων, χωρίς να αναφέρεις τίποτε άλλο.
Αυτοί νομίζω πως είναι οι πιο βασικοί τρόποι περιγραφής ενός ταξιδιού. Ένας ακόμα τρόπος – που μπορεί να θεωρηθεί, ίσως, αλλοίωση αυτών – είναι να βάλεις κάποιον χαρακτήρα να θυμάται το ταξίδι: δηλαδή, να το περιγράψεις μέσα από τις αναμνήσεις του ενώ ο χαρακτήρας είναι ήδη στον προορισμό. Έτσι χάνεται το σασπένς σχετικά με το αν ο χαρακτήρας όντως θα φτάσει εκεί που θέλει και το θέμα είναι πλέον ή αισθητικό ή πληροφοριακό. Σ’αυτές τις περιπτώσεις, το ταξίδι συνήθως περιγράφεται επί τροχάδην, ή μένοντας μόνο σε ένα, δύο σημαντικά σημεία του – σημαντικά βάσει της προσωπικότητας του χαρακτήρα που θυμάται.
*
Τα ταξίδια, στην κλασική τους μορφή παρουσίασης, έχουν αρχή (όταν οι χαρακτήρες ξεκινάνε), μέση (το μεγαλύτερο μέρος τους), και τέλος (όταν οι χαρακτήρες φτάνουν στον προορισμό τους). Αυτή είναι η συνηθισμένη περίπτωση. Μπορεί, όμως, να μην ισχύει πάντα.
Το ταξίδι μπορεί να έχει μόνο αρχή. Ή, τουλάχιστον, να μας παρουσιάζεται, μέσα από την ιστορία, μόνο η αρχή – το πώς οι χαρακτήρες αποφάσισαν να ταξιδέψουν, τι τους ώθησε να ξεκινήσουν, πώς προετοιμάστηκαν, πώς αποχαιρέτησαν πιθανώς κάποια κοντινά τους πρόσωπα, ποιους έπεισαν να τους ακολουθήσουν, ποιους κράτησαν μακριά, με ποιους τσακώθηκαν προτού φύγουν. Όλη αυτή η ένταση που υπάρχει προτού ξεκινήσει το ταξίδι – η αβεβαιότητα, η αναποφασιστικότητα ή η αποφασιστικότητα, οι ελπίδες, ο φόβος ή ο δισταγμός, οι σκέψεις και οι σχεδιασμοί. Και μετά... δεν γράφεις τίποτα για το ίδιο το ταξίδι. Το αφήνεις να εννοηθεί. Αφήνεις τον αναγνώστη να το φανταστεί.
Σε ποιες περιπτώσεις μπορεί να συμβεί αυτό; Υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις πέραν του λογοτεχνικού πειραματισμού (πχ, ένα διήγημα που περιγράφει το ξεκίνημα ενός ταξιδιού και τίποτ’ άλλο). Υπάρχει η περίπτωση του ταξιδιού να ξεκινά στο τέλος του βιβλίου· ενώ η βασική ιστορία έχει ολοκληρωθεί, ορισμένοι χαρακτήρες αποφασίζουν να ταξιδέψουν για κάποιο λόγο, να φύγουν μακριά, και το βιβλίο τελειώνει μ’αυτό, και το ταξίδι τους μπορούμε να το φανταστούμε. Μια άλλη περίπτωση είναι οι χαρακτήρες που θα ταξιδέψουν να μην είναι χαρακτήρες εστίασης για τον συγγραφέα αλλά παράπλευροι, δηλαδή να μη θέλει να επικεντρωθεί επάνω τους αλλά σε άλλους χαρακτήρες· οπότε, τότε, μας περιγράφει πώς ξεκινάνε το ταξίδι τους αλλά για το ίδιο το ταξίδι δεν γράφει τίποτα. Και ίσως οι χαρακτήρες αυτοί να εμφανιστούν αργότερα πάλι μέσα στην ιστορία.
Η αρχή ενός ταξιδιού μπορεί να έχει μεγάλη δύναμη από μόνη της, και δεν είναι κάτι που πρέπει να αγνοείται. Όπως και οι αρχές γενικά. Οι αρχές έχουν μια σχεδόν μυστηριακή γοητεία· γιατί, αφού έχει γίνει η αρχή, αποκεί και πέρα μπορεί να συμβεί οτιδήποτε.
Το ταξίδι, όμως, μπορεί να έχει μόνο μέση. Ή, μάλλον, όχι ακριβώς. Απλά ο συγγραφέας επιλέγει να ξεκινήσει από τη μέση. Αυτό είναι το κλασικό in medias res, που λένε, το οποίο είχαμε βαρεθεί να ακούμε στο σχολείο για την Οδύσσεια. Αλλά δεν είναι ανάγκη το ταξίδι να είναι γραμμένο όπως η Οδύσσεια. Το να έχει το ταξίδι μόνο μέση σημαίνει ότι ο συγγραφέας δεν γράφει τίποτα για την αρχή, ούτε για το τέλος· τα θεωρεί ανούσια αυτά. Γράφει μόνο για το ίδιο το ταξίδι με ό,τι τρόπο νομίζει, είτε περιγράφοντάς το με λεπτομερειακό, ανιαρό τρόπο, είτε με το να επικεντρώνεται σε ένα, δυο σημαντικά περιστατικά τα οποία έχουν βαρύτητα για την πλοκή της ιστορίας. Δεν έχει σημασία πώς προετοιμάστηκαν οι χαρακτήρες να ταξιδέψουν· δεν έχει σημασία το μέρος όπου έφτασαν.
Από μια άλλη άποψη, σημασία μπορεί να έχει μόνο το τέλος του ταξιδιού. Η αρχή έγινε επειδή έγινε – είναι δεδομένη. Το ίδιο το ταξίδι είναι ανιαρό, τίποτα το ιδιαίτερο. Ο προορισμός όμως έχει σημασία, είναι το βασικό. Είναι το μέρος, για παράδειγμα, που φτάνει ένας διπλωμάτης για να διαπραγματευτεί με τις φυλές της Λευκής Ερήμου. Ναι, έκανε ένα ταξίδι για να φτάσει ώς εκεί, και το γιατί ξεκίνησε σύντομα θα το μάθουμε μέσα από την αφήγηση· όλα αυτά δεν είναι και τόσο σημαντικά. Σημασία έχει το τέλος του ταξιδιού, καθώς ο διπλωμάτης φτάνει στον προορισμό του· οπότε, ο συγγραφέας από εκεί πιάνει το ταξίδι.
*
Ταξίδια υπάρχουν διαφόρων ειδών. Το ταξίδι που έχει να κάνει με τη διάνυση αποστάσεων δεν είναι παρά ένα είδος, αν και, ίσως, το πιο συνηθισμένο και αυτό που αμέσως μας έρχεται στο μυαλό όταν ακούμε τη λέξη ταξίδι. Ας το πούμε ταξίδι μετάβασης. Είναι εκείνο κατά το οποίο οι χαρακτήρες ξεκινάνε από έναν τόπο και, με κάποιο μέσο (πόδια, άλογο, τροχοφόρο όχημα, τρένο, πλοίο, αεροπλάνο, γιγάντιοι αετοί), καταλήγουν σε έναν άλλο τόπο διασχίζοντας διάφορες περιοχές στο ενδιάμεσο.
Υπάρχουν, όμως, και ταξίδια όπου οι λογοτεχνικοί χαρακτήρες δεν μετακινούνται υποχρεωτικά – ή, τουλάχιστον, όχι σωματικά. Αυτά είναι το νοητικό ταξίδι και το ψυχικό ταξίδι. Τέτοια ταξίδια ξεκινάνε από ένα μέρος και καταλήγουν σε ένα άλλο, αλλά τα μέρη δεν είναι στη φυσική πραγματικότητα. Στο νοητικό ταξίδι ένας χαρακτήρας ξεκινά, συνήθως, από μια κατάσταση μερικής άγνοιας και καταλήγει σε μια κατάσταση κατανόησης κάποιου πράγματος ή προβλήματος. Μέχρι να επέλθει αυτή η κατάσταση κατανόησης, ο χαρακτήρας θα περάσει από διάφορα νοητικά στάδια· θα είναι ένα ολόκληρο ταξίδι, αλλά θα γίνει μόνο μέσα στο μυαλό του. Δεν είναι υποχρεωτικό ο χαρακτήρας να μετακινείται. Μπορεί να είναι ακόμα και φυλακισμένος σε έναν τόπο. Μπορεί, για παράδειγμα, να είναι κλεισμένος σε μια φυλακή και να προσπαθεί να λύσει έναν γρίφο που θα του επιτρέψει να δραπετεύσει από εκεί· κι αυτή η νοητική διαδικασία – η επίλυση του γρίφου, με όλα τα στάδιά της – είναι το νοητικό ταξίδι. Το νοητικό ταξίδι μπορεί, ασφαλώς, να πάρει πάρα πολλές μορφές, και είναι αδύνατον εδώ να αναφερθώ σε όλες.
Παρόμοιο με το νοητικό ταξίδι είναι το ψυχικό ταξίδι. Δεν πρόκειται για το ίδιο πράγμα με άλλο όνομα. Στο ψυχικό ταξίδι ο χαρακτήρας ξεκινά από μια δεδομένη ψυχική κατάσταση και, περνώντας από κάποιες ψυχικές αλλαγές, φτάνει σε μια άλλη ψυχική κατάσταση. Το σώμα του δεν είναι ανάγκη να μετακινείται. Για παράδειγμα, μπορεί ένας χαρακτήρας να αισθάνεται φόβο για ένα συγκεκριμένο πλάσμα που του είναι ακατανόητο· σταδιακά, όμως, παρότι το πλάσμα εξακολουθεί να του είναι κατά βάση ακατανόητο, φτάνει στο σημείο να το αγαπήσει. Ο χαρακτήρας ξεκινά από τον φόβο (αρχή του ταξιδιού), περνά από διάφορα ψυχικά στάδια – παρατηρήσεις σχετικά με τη συμπεριφορά του πλάσματος και πώς τον κάνει να νιώθει (μέση του ταξιδιού) – και φτάνει στην αγάπη (τέλος ταξιδιού). Όπως και το νοητικό ταξίδι, έτσι και το ψυχικό μπορεί να πάρει πάρα πολλές μορφές, αδύνατον να αναφερθώ σε όλες εδώ.
Ένα άλλο είδος ταξιδιού είναι εκείνο που θα ονομάσω ταξίδι ανακάλυψης. Το ταξίδι ανακάλυψης ξεκινά από ένα σημείο πλήρους ή μερικής άγνοιας, περνά από διάφορα στάδια που αποτελούν μικρές αποκαλύψεις, και καταλήγει σε μια σημαντική ανακάλυψη ή γνώση. Το ταξίδι ανακάλυψης μπορεί να περιλαμβάνει και τη μετακίνηση επάνω σε εδάφη, ή στον βυθό της θάλασσας, ή οπουδήποτε. Μπορεί να είναι, κυριολεκτικά, το ταξίδι ανακάλυψης ενός εξερευνητή που διασχίζει μια έρημο ώσπου να φτάσει σε μια κρυφή πόλη των θησαυρών κάπου μέσα σ’αυτήν ακολουθώντας διάφορα στοιχεία. Αλλά ταξίδι ανακάλυψης μπορεί να είναι, επίσης, οι έρευνες ενός επιστήμονα μέχρι να βρει ένα όπλο για την αντιμετώπιση μιας απειλής. Η διαφορά του ταξιδιού ανακάλυψης σε σχέση με το ψυχικό ή το νοητικό ταξίδι έγκειται στο ότι το ταξίδι ανακάλυψης δεν έχει να κάνει υποχρεωτικά με μια νοητική κατάσταση, ή με ένα συναίσθημα, που αλλάζει, αλλά έχει να κάνει με τη γνώση ή την αποκάλυψη – το να βρει κάποιος κάτι καινούργιο, ή χαμένο, ή κρυφό. Δεν είναι απλά να καταλάβει κάτι που ισχύει – αυτό μάλλον θα ήταν νοητικό ταξίδι.
Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, η έννοια ταξίδι προϋποθέτει ότι οι λογοτεχνικοί χαρακτήρες περνάνε από κάποια στάδια μέχρι να φτάσουν στο τέλος, ότι δεν φτάνουν στο τέλος στιγμιαία ή απρόσμενα. Τότε δεν είναι ταξίδι· είναι μια αλλαγή μόνο.
Αποκεί και πέρα, όμως, για αυτά τα «αντισυμβατικά», ας πούμε, ταξίδια ισχύει ό,τι και για τα πιο συμβατικά ταξίδια μετάβασης. Μπορεί να περιγραφούν αναλυτικά (ακόμα και κουραστικά, ανιαρά) ή μπορεί ο συγγραφέας να τα περάσει επί τροχάδην. Μπορεί να γράψει μόνο την αρχή, ή μόνο τη μέση, ή μόνο το τέλος. Τίποτα δεν αποκλείεται.