Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, από τρίτους κυρίως, για απλή ανάλυση επισκεπτών (πχ, Google Analytics) και για social media (πχ, από το Twitter). Τα μόνα cookies που χρησιμοποιούμε εμείς είναι για θέματα λειτουργικότητας (πχ, για να μην εμφανίζεται ξανά αυτή η ειδοποίηση αφότου έχετε πατήσει το κουμπάκι). Κανένα από αυτά τα cookies, απ’ό,τι ξέρουμε, δεν είναι βλαβερό, και εμείς δεν εκμεταλλευόμαστε τις πληροφορίες σας με κανέναν τρόπο. Ωστόσο, αν θέλετε μπορείτε πολύ εύκολα να σβήσετε τα cookies από οποιονδήποτε browser, συνήθως πατώντας Shift+Ctrl+Del. Περισσότερες πληροφορίες για τα cookies μπορείτε να βρείτε στο www.whatarecookies.com.
Αν σας αρέσουν τα μυθιστορήματα και διηγήματα που βρίσκετε εδώ
τελείως δωρεάν, μπορείτε να το δείξετε κάνοντας μια δωρεά με τον πιο ασφαλή
τρόπο στο διαδίκτυο.
Δύο συνοικίες της Ατέρμονης Πολιτείας, η Βαθμιδωτή και η Επίστρωτη, βρίσκονται από χρόνια σε μια κατάσταση οικονομικής αλληλεξάρτησης. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Βαθμιδωτή παράγοντας, αποκλειστικά και μόνο, τεχνικούς εξοπλισμούς. Η Επίστρωτη παράγοντας τρόφιμα. Και καμιά από τις δυο συνοικίες δεν διανοείται να αλλάξει τον ρυθμό της ζωής των πολιτών της.
Μια μυστηριώδης γυναίκα με το όνομα Κορίνα παρουσιάζεται στην Επίστρωτη και μιλά με τους Εχθρούς του Πρωινού, τη μεγαλύτερη και χειρότερη συμμορία της συνοικίας, που είναι ο φόβος κι ο τρόμος των πολιτών αλλά και της αστυνομίας. Η Κορίνα προθυμοποιείται να τους βοηθήσει σ’ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο: να κλέψουν χρήματα κατευθείαν από το κεντρικό θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας των Τεσσάρων.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο που έχει η Κορίνα στο μυαλό της.
Πολύ σύντομα, τα πράγματα αρχίζουν ν’αλλάζουν για τις δύο συνοικίες καθώς οι ισορροπίες θρυμματίζονται...
Το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης αρχίζει!
Μετά από τον διωγμό των δυνάμεων της Παντοκράτειρας, οι υλικές ζημιές στη
διάσταση της Σεργήλης είναι πολλές, και η οικονομία της έχει δεχτεί σοβαρό
πλήγμα. Προκειμένου ολόκληρη η διάσταση να ορθοποδήσει, οι πολιτικοί της
αποφασίζουν να οργανώσουν το Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, που θα φέρει
χρήματα από πολλές άλλες διαστάσεις του Γνωστού Σύμπαντος.
Οι ραλίστες που θα αγωνιστούν είναι όλοι ικανοί και έμπειροι στην οδήγηση –
ήρωες των τροχών και του τιμονιού. Ανάμεσά τους είναι και η Ελοντί Αλλόγνωμη, ή,
όπως πολλοί στη Σεργήλη τη γνωρίζουν από την παλιά της ζωή ως τραγουδίστρια, η
Έκπτωτη Ελοντί. Στο παρελθόν, σε μικρή ηλικία, ήταν δόκιμη για ιέρεια της
Αρτάλης όταν οι πράκτορες της Παντοκράτειρας προσπαθούσαν ακόμα να εξαφανίσουν
τις γυναίκες που λάτρευαν αυτή τη θεά. Αργότερα, είχε μπει στους κόλπους της
Επανάστασης, αποζητώντας εκδίκηση. Τώρα, στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης,
το παρελθόν της Ελοντί θα συναντήσει το παρόν, κι εκείνη θ’ανακαλύψει
καινούργια, και ίσως τρομαχτικά, πράγματα για τον εαυτό της.
Ο Ζορδάμης, ένας παλιός εραστής της Έκπτωτης Ελοντί και δεινός ραλίστας,
συμμετέχει επίσης στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι, και έχει κάνει μια σκοτεινή και
δαιμονική συμφωνία για να βεβαιωθεί ότι θα νικήσει. Επειδή
πρέπει να νικήσει: μυστηριώδεις δυνάμεις του υπόκοσμου της Σεργήλης
βρίσκονται στο κατόπι του, και φαίνονται έτοιμες να τον αφανίσουν αν δεν τους
δώσει ό,τι τους χρωστά...
Στο Πρώτο Πανδιαστασιακό Ράλι Σεργήλης, οι οδηγοί θα τρέξουν επάνω σε
αιωρούμενες ράμπες, επάνω σε δύσκολα εδάφη, μέσα στους άγριους δασότοπους
Φέρνιλγκαν, μέσα στις καυτές ερήμους της Σεργήλης, μέσα σε παγωμένα βουνά, ακόμα
και μέσα σε μια παράξενη ενδοδιάσταση με πράσινο ουρανό και κόκκινο ήλιο...
Η Σεργήλη έχει απελευθερωθεί από τους Παντοκρατορικούς· οι κάτοικοί της
μπορούν ξανά να λατρεύουν όποιους θεούς θέλουν. Η θρησκεία της Αρτάλης έχει
αναβιώσει. Η Αριστέα, μια από τις ιέρειές της, καταφέρνει να λάβει χρηματοδότηση
από την Πολιτειάρχη της Μέλβερηθ για την οικοδόμηση ενός καινούργιου ναού στα
άκρα της εν λόγω μεγαλούπολης. Αλλά σύντομα ανακαλύπτει ότι το χρηματικό δεν
είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει. Οι Ανατολικοί Φρουροί, μια νέα
συμμορία που καταδυναστεύει τις ακροανατολικές συνοικίες της Μέλβερηθ, ζητούν
λεφτά για την προστασία του ναού – «προστασία» από την ίδια τη συμμορία, στην
πραγματικότητα. Η Αριστέα, αρνούμενη να πληρώσει, θα βρεθεί σε σύγκρουση μαζί
τους. Ευτυχώς, στο πλευρό της είναι ο Βασνάρος, ο Αγωνιστής των Δρόμων – γνωστός
και ως Τρελός Λύκος της Μέλβερηθ, κατά την περίοδο της κυριαρχίας των
Παντοκρατορικών.
Η Φάνρηβ, μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Μοργκιάνης, ήταν κάποτε, πριν
από χρόνια, ελεύθερη με δικό της πολίτευμα. Σήμερα, είναι ένα προτεκτοράτο του
Βασιλείου της Χάρνωθ. Ο λαός της είναι διαιρεμένος: μια μερίδα υποστηρίζει τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο· μια μερίδα είναι με το μέρος του παλιού Φύλακα της Φάνρηβ,
που έρχεται με στρατό από τον βορρά για να την ελευθερώσει· και μια άλλη μερίδα
των πολιτών είναι αυτονομιστές, που δεν θέλουν ούτε τους Χαρνώθιους στην πόλη
τους ούτε την επιστροφή του Φύλακα.
Οι Αιρετοί της Φάνρηβ είναι διαιρεμένοι όπως και ο λαός της, αποτελώντας
αντανάκλασή του.
Ο Άλφεντουρ αλ Έρεσναβ, Διπλωματικός Αντιπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου της
Νάζρηβ, έρχεται από την πόλη του με ελικόπτερο προς τη Φάνρηβ, καλεσμένος εκεί
από έναν παλιό του φίλο, τον Κασλάριν ωλ Μάρατεκ, Αιρετό της Συντεχνίας των
Αγροτών. Ο Κασλάριν πιστεύει πως έχει ένα σχέδιο για να σώσει τη Φάνρηβ προτού η
πόλη καταστραφεί από την οργή των αντίπαλων παρατάξεων. Και ζητά τη βοήθεια του
Άλφεντουρ, ο οποίος μπορεί να ασκήσει πιέσεις και στην Κέσριμιθ ωλ Ζαλτάρεμ, τη
Βασιλική Αντιπρόσωπο, και στο συμβούλιο των Αιρετών.
Όταν όμως ο Άλφεντουρ φτάνει στην πόλη, το κλίμα είναι ήδη έκρυθμο και, με
κάθε μέρα που περνά, χειροτερεύει. Η Αρχόντισσα Κέσριμιθ προσπαθεί με όλους τους
τρόπους – και με τα ελεγχόμενα μέσα μαζικής πληροφόρησης της Φάνρηβ – να
επηρεάσει τον λαό ώστε να τον τραβήξει με το μέρος του Βασιλείου της Χάρνωθ. Οι
υποστηρικτές του Φύλακα, που έρχεται με στρατό από τα βόρεια, πασχίζουν να
φέρουν τον κόσμο με τη δική τους πλευρά, ενώ αποφεύγουν και χτυπάνε τους
ανθρώπους των Χαρνώθιων. Και οι αυτονομιστές είναι εναντίον όλων, γεμίζοντας
τους δρόμους της πόλης με συνθήματα και απρόσμενες εκρήξεις.
Αλλά στη Φάνρηβ οι πιο επικίνδυνες ενέργειες γίνονται στα παρασκήνια. Σκιερές
μορφές στοιχειώνουν την Πόλη της Αέναης Νύχτας. Προδότες σχεδιάζουν πολιτικές
δολοφονίες. Κατάσκοποι παρακολουθούν κάθε κίνηση. Αδέλφια χάνουν την εμπιστοσύνη
που έχουν μεταξύ τους. Οι πάντες είναι ύποπτοι για τα πάντα.
Ο Πρίγκιπας Ανδρόνικος επιστρέφει στην πατρίδα του, την Απολλώνια, όπου
σύντομα ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως τα είχε αφήσει. Κάποια
μυστηριώδης, σκοτεινή οργάνωση έχει απλώσει τα δίχτυα της μέσα στο Βασίλειο, και
φημολογείται, ψιθυριστά, ότι ακόμα κι ο αδελφός του Ανδρόνικου, ο Πρίγκιπας
Λούσιος, είναι αναμιγμένος σ’αυτήν.
Ο Ανδρόνικος θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, και θα χρειαστεί να
ζητήσει βοήθεια ακόμα κι από τους επαναστάτες άλλων διαστάσεων· διότι μέσα στην
ίδια του την πατρίδα κανένας δεν φαίνεται πλέον να μπορεί να θεωρηθεί
αξιόπιστος…
Εν τω μεταξύ, οι δυνάμεις της Παντοκράτειρας έρχονται από το Βόρειο Μέτωπο,
φέρνοντας έναν από τους πιο καταστροφικούς πολέμους στο Γνωστό Σύμπαν· ενώ από
τα νότια της διάστασης τερατουργήματα επιτίθενται από την Απολεσθείσα Γη,
μαστίζοντας το Βασίλειο σαν προαιώνια κατάρα.
Στην Απολλώνια, μια από καιρό πολιορκημένη διάσταση, τα πράγματα έχουν
αρχίσει να ξεφεύγουν από τον έλεγχο…
Η Αγγελική, μια φίλη της Παντοκράτειρας, βρίσκεται δολοφονημένη στη σουίτα
ενός ξενοδοχείου, με μυστηριώδεις τομές επάνω στο σώμα της. Ο εραστής της,
Ταγματάρχης Στίβεν Νέλκος, παρότι ήταν μαζί της εκείνη τη βραδιά, μοιάζει να
έχει πλήρη άγνοια του τι συνέβη. Και οι άνθρωποι της Παντοκράτειρας δεν
καταφέρνουν να ανακαλύψουν τίποτα.
Η Ρία-Μία, η Αρχιέρεια του Κρόνου, προτείνει στην Παντοκράτειρα έναν ιδιωτικό
ερευνητή, τον Φέλιξ Χάρλω, ο οποίος ίσως θα μπορούσε να βρει τον δολοφόνο.
Ωστόσο, ακόμα κι αυτός σύντομα θα συνειδητοποιήσει πως η περίπτωση είναι
εξαιρετικά περίπλοκη και δυσεπίλυτη, και οι δυνάμεις που είναι αναμιγμένες
ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του αλλά και τις ικανότητες του μυαλού του...
Ένας ξεχασμένος κόσμος, μια διάσταση απομονωμένη από το υπόλοιπο σύμπαν.
Ένας υπερδιαστασιακός στρόβιλος – ένα
ρήγμα – σπάζει το στάσιμο πλέγμα της πραγματικότητάς του. Κι από εκεί,
έρχεται ένας μεγάλος προφήτης που θα αλλάξει τη ροή της ιστορίας του για
πάντα...
Ο Τάμπριελ, κάποτε σύζυγος της Παντοκράτειρας και μάγος του τάγματος των
Δεσμοφυλάκων, καταλήγει σαν ναυαγός σε μια διάσταση ανέγνωρη για εκείνον. Ένα
μέρος όπου κανένας δεν μιλά καμια γνωστή του γλώσσα. Μέσα στο μυαλό του, όμως,
παράδοξα, υπάρχουν εικόνες από αυτόν τον απομονωμένο κόσμο: και ο Τάμπριελ
συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να βρίσκεται τυχαία εδώ...
Μαζί του είναι η Ανταρλίδα, μια από τις Μαύρες Δράκαινες της Παντοκράτειρας
οι οποίες πλέον υπηρετούν την Επανάσταση εναντίον της. Ούτε εκείνη έχει ποτέ
ξανά δει ή ακούσει γι’αυτό τον κόσμο. Αλλά τώρα που οι δυο τους βρίσκονται εδώ,
σ’ένα ξένο, εχθρικό περιβάλλον, πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν ώστε να
ξεκλειδώσουν τα μυστικά της διάστασης που θα τους δώσουν πρόσβαση στο Γνωστό
Σύμπαν, από το οποίο ήρθαν.
Παράξενα ανοίγματα παρουσιάζονται στη Χάρνταβελ: τρύπες επάνω στα ίδια τα
τοιχώματα της πραγματικότητάς της. Από μέσα τους διακρίνεται μια άλλη
πραγματικότητα, και πλάσματα έρχονται από εκεί τα οποία δεν έχουν ξαναβαδίσει
ποτέ στη Χάρνταβελ.
Οι Παντοκρατορικοί που ελέγχουν την εν λόγω διάσταση προσπαθούν να ερευνήσουν
το φαινόμενο, η συχνότητα εμφάνισης του οποίου δεν μειώνεται αλλά αυξάνεται με
ανησυχητικό ρυθμό. Η Αρίνη’σαρ, μάγισσα του τάγματος των Ερευνητών και σύζυγος
του Παντοκρατορικού Ταγματάρχη Τέρι Κάρμεθ, έχει αναλάβει να ανακαλύψει τι
συμβαίνει, συναντώντας πολλά εμπόδια στον δρόμο της.
Αλλά και ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, ενδιαφέρεται για το
μυστηριώδες φαινόμενο γιατί η Χάρνταβελ συνδέεται άμεσα με τη δική του διάσταση,
την Απολλώνια. Οργανώνει μια αποστολή για να το ερευνήσει, και αναζητά τους
σωστούς ανθρώπους. Προσπαθεί να πείσει τον Γεράρδο να επιστρέψει στη Χάρνταβελ,
η οποία ήταν κάποτε πατρίδα του.
Ο Γεράρδος, όμως, είναι διστακτικός, επειδή είχε τους λόγους του που έφυγε
πριν από χρόνια. Ήταν ένας από τους ιερείς της Χάρνταβελ, που δεν μπορούν ποτέ
να την εγκαταλείψουν, καθώς αυτό σημαίνει τον θάνατό τους από μια δαιμονική
ακατονόμαστη δύναμη που κρύβεται μέσα τους. Αλλά ο Γεράρδος έχει επιβιώσει·
φεύγοντας από τη Χάρνταβελ νομίζει πως κατόρθωσε τελικά να διαλύσει το Εσώτερο
Θηρίο. Μπορεί, όμως, να είναι σίγουρος ότι αυτό δεν θα εμφανιστεί και πάλι εντός
του όταν ξαναγυρίσει στη Χάρνταβελ; Και είναι πρόθυμος να το ριψοκινδυνέψει για
να μάθει;
Η επιστροφή στην πατρίδα του μπορεί να τον φέρει σε σύγκρουση όχι μόνο με το
ιερατείο εκεί, αλλά και με μια δύναμη πιο διαβολική και εξαπλωμένη απ’ό,τι
μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και, φυσικά, είναι και οι Παντοκρατορικοί στη Χάρνταβελ...
Μετά τη διάλυση της Συμπαντικής Παντοκρατορίας,
ληστές και κακούργοι λυμαίνονται τα άγρια εδάφη της Φεηνάρκια:
απομεινάρηδες των στρατών της Παντοκράτειρας αλλά και γηγενείς που
προσπαθούν να επωφεληθούν από την κατάσταση. Όταν ένας έμπορος από τη
Χόλκεραλ, ο Καντάρφιλ, δέχεται επίθεση από τους ληστές της Σαρντίκα-Νοθ,
μια ομάδα μισθοφόρων έρχεται απρόσμενα προς βοήθειά του για να τρέψει
τους ληστές σε φυγή. Σύντομα όμως ο Καντάρφιλ μαθαίνει πως οι σωτήρες
του είναι κι αυτοί πρώην Παντοκρατορικοί, όπως η Σαρντίκα-Νοθ.
Ονομάζονται Ζωντανοί-Νεκροί, και αρχηγός τους είναι ο Ζαώρδιλ ο
Σκοτωμένος – ένας άνθρωπος που κανονικά θα έπρεπε να είναι νεκρός. Δεν
έσωσαν, όμως, τον έμπορο από τη Σαρντίκα-Νοθ για να τον ληστέψουν οι
ίδιοι· αντιθέτως, τον καθοδηγούν ώστε να φτάσει, μέσω επικίνδυνων
ορεινών περασμάτων, στον προορισμό του: την πόλη της Νασόλκαθ. Εκεί, ο
Ζαώρδιλ ελπίζει να βρει περισσότερες δουλειές για τους μισθοφόρους του,
αλλά ανακαλύπτει πως οι φήμες κυκλοφορούν γρήγορα και είναι πολλοί που
ακόμα έχουν έντονο μίσος για όσους κάποτε υπηρετούσαν την Παντοκράτειρα.
Ωστόσο, υπάρχει και μια γυναίκα – πρώην Παντοκρατορική κι η ίδια – που
επιδιώκει συμμαχία, αν και σκιερή. Και ο Ηγεμόνας της Νασόλκαθ σύντομα
ετοιμάζεται για πόλεμο εναντίον ληστών, και συγκεντρώνει στρατό από
μισθοφόρους κάθε είδους…
Μια επανάσταση ξεκινά, αρχικά περιορισμένη αλλά δυνατή, και σύντομα εξαπλώνεται σαν φωτιά ανεξέλεγκτη. Μια κρυφή δύναμη τη θρέφει από τις σκιές της Πόλης. Εδραιωμένες πλουτοκρατίες καταρρέουν· οι πολιτάρχες της Ρελκάμνια ανησυχούν. Τρόμος και αναστάτωση απλώνονται γύρω από τον Ριγοπόταμο, καθώς προβλέπουν πόλεμο.
Ένας μεγάλος ηγέτης έχει εμφανιστεί και η Πόλη φαίνεται να ζητά το αντίβαρό του – έναν άνθρωπο από συνοικίες αρκετά μακρινές. Εχθρικές δυνάμεις τον θέλουν νεκρό, αλλά μυστηριώδεις συμπτώσεις έρχονται για να τον συντρέξουν. Μισθοφόροι και μαχητές κατευθύνονται προς το επίκεντρο του επικείμενου πολέμου.
Δύο Θυγατέρες της Πόλης αναζητούν ένα πολύτιμο κόσμημα που έκλεψε μια Αδελφή τους – ένα αινιγματικό κατασκεύασμα μιας αρχαίας Θυγατέρας που μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στα λάθος χέρια.
Συμμορίες ξεσηκώνονται παντού, ακούγοντας το όνομα του Αλυσοδεμένου Ποιητή που έσπασε τις αλυσίδες του. Καιροσκόποι και πολεμοκάπηλοι πιστεύουν ότι έχουν κάτι να κερδίσουν. Παλιά καθεστώτα γκρεμίζονται, καινούργια παίρνουν τη θέση τους – καλύτερα ή χειρότερα;
Ένας ξεχασμένος χώρος ανοίγει, ξερνώντας πανωλεθρία και δαίμονες από άλλους χρόνους, τραυματίζοντας την Πόλη και φέρνοντας θλίψη στους κατοίκους της.
Οι Νομάδες των Δρόμων ταξιδεύουν στις οδούς και τις λεωφόρους της Ατέρμονης Πολιτείας, καθοδηγούμενοι από την Κυρά τους. Βαδίζοντας, πάντοτε βαδίζοντας. Προσελκύοντας κι άλλους από τις συνοικίες που περνούν. Ένα υπέροχο, μαγευτικό ταξίδι γι’αυτούς, το οποίο τους αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερα μυστήρια της Πόλης· αλλά δεν θα αργήσει να τους βάλει και σε τρομερά προβλήματα. Θα βρεθούν ακόμα και στο έλεος αμφιλεγόμενων δυνάμεων ενώ θα θεωρούν τους εαυτούς τους, για πρώτη φορά, χαμένους μέσα στη Ρελκάμνια.
Μια εποχή μεγάλων αλλαγών, από τον Ριγοπόταμο ώς την Ανακτορική Συνοικία...
Ένας εξερευνητής από την Απολλώνια έχει χαθεί στο Πορφυρό Κενό,
ακολουθώντας τα ξεχασμένα ίχνη για κάποιο πιθανό απομεινάρι από τον Ενιαίο Κόσμο
– κάτι που και η Παντοκράτειρα πολύ πιθανόν να θέλει να πάρει στα χέρια της.
Ο Ανδρόνικος, ο Πρίγκιπας της Επανάστασης, προσπαθεί να προλάβει ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, και να ξαναβρεί τον χαμένο εξερευνητή. Στέλνει την Ιωάννα, τη Μαύρη
Δράκαινα, και τον Σέλιρ’χοκ, έναν μάγο του τάγματος των Διαλογιστών, στην Άκρη,
μια πόλη εκεί όπου το σύμπαν τελειώνει και το Πορφυρό Κενό απλώνεται, γεμάτο
Αιωρούμενες Νήσους, Ανέμους, και ανείπωτα όντα.
Στην Άκρη, η Ιωάννα και ο Σέλιρ’χοκ θα βρουν συμμάχους – έναν καπετάνιο του
Κενού, μια Ανεμοσκόπο, έναν μονόφθαλμο κυνηγημένο άντρα – και θα ταξιδέψουν στα
βάθη του Πορφυρού Κενού, σφυροκοπημένοι από Ανέμους… και με έναν από τους πιο
επικίνδυνους πράκτορες της Παντοκράτειρας στο κατόπι τους.
Ο Κάραγγελ, Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα, επιστρέφει στη μεγάλη
πόλη φέρνοντας νέα για τη γενοκτονία της Λευκής φυλής του από μια μαζική επίθεση
Μελανών. Αποζητά εκδίκηση. Αλλά στην Ελρείσβα οι αποφάσεις δεν παίρνονται μόνο
από εκείνον. Ούτε καν μόνο από τον Βασιληά. Ο Πρωτοσπαθάριος Κάραγγελ πρέπει να
συνεννοηθεί με τον Παντοκρατορικό Επόπτη Ευρύμαχο Νάλφερ, που βρίσκεται εκεί,
κυρίως, για να ελέγχει τα ορυχεία ενέργειας της περιοχής. Οι Παντοκρατορικοί
αποδεικνύονται πρόθυμοι να βοηθήσουν τον Κάραγγελ στον αγώνα του για εκδίκηση
εναντίον των Μελανών, αλλά τα όπλα που φέρνουν είναι τόσο καταστροφικά που
κάνουν ακόμα και τον Πρωτοσπαθάριο να προβληματιστεί σχετικά με τις μεθόδους
τους. Και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρά τους για τη βοήθεια που του
προσφέρουν;
Το ένα χωριό Μελανών μετά το άλλο αφανίζεται, μέσα στις καυτές ερήμους της
Αρβήντλια, καθώς η εκστρατεία των Παντοκρατορικών ταξιδεύει σαν λαίλαπα ολέθρου.
Ταυτόχρονα, ο Ανδρόνικος, Πρίγκιπας της Επανάστασης, η Ιωάννα η Μαύρη
Δράκαινα, και άλλοι επαναστάτες σύντροφοί τους έρχονται προς την Αρβήντλια μέσω
μιας διαστασιακής διόδου στη Σάρντλι. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα τίποτα για την
καταστροφή που ο Πρωτοσπαθάριος του Θρόνου της Ελρείσβα και οι Παντοκρατορικοί
σύμμαχοί του έχουν εξαπολύσει εναντίον των Μελανών φυλών. Στόχος των επαναστατών
είναι η αποκωδικοποίηση ενός μυστηριώδους μηνύματος που, αν οι υποψίες τους
είναι σωστές, θα αλλάξει τα πάντα για την Επανάσταση και για την Παντοκρατορία
σ’όλο το Γνωστό Σύμπαν...
Η Αυτοκρατορία στη Φανταστική Λογοτεχνία Άνοδος, πτώση, και ξανά-μανά
Όταν γράφω φανταστική λογοτεχνία, δεν εννοώ μόνο την ηρωική φαντασία· εννοώ και την επιστημονική φαντασία. Μάλιστα, νομίζω πως στην επιστημονική φαντασία είναι που η ιδέα της Αυτοκρατορίας (εσκεμμένα με κεφαλαίο άλφα, γιατί αναφέρομαι σ’αυτήν σχεδόν ως κάτι το αρχετυπικό) εμφανίζεται πιο συχνά.
Το σκέφτηκα τελευταία από τα βιβλία του Simon Green που έτυχε να διαβάσω. Μια τριλογία που λέγεται Twilight of the Empire, και, πραγματικά, δεν ξέρω γιατί έχει καμιά σημασία το twilight. Υπάρχει, όμως, μια αυτοκρατορία ως υπόβαθρο και ως βασική ιδέα της πλοκής σε καθένα από αυτά τα βιβλία. Οπότε, διαβάζοντάς τα, σκέφτηκα: Πάλι διαστρική αυτοκρατορία; Πόσες διαστρικές αυτοκρατορίες έχουμε δει, τέλος πάντων, στην επιστημονική φαντασία;
Η πιο γνωστή, φυσικά, είναι αυτή στο Star Wars: η Αυτοκρατορία με τον κακό Αυτοκράτορα-μάγο με την κουκούλα και τον Darth Vader που είναι, κατά βάση, ένας σκοτεινός ιππότης-μάγος. Αρχετυπικές μορφές. Αλλά αυτή δεν είναι η μόνη διαστρική αυτοκρατορία στην επιστημονική φαντασία. Υπάρχουν εκατοντάδες – ίσως και χιλιάδες – τέτοιες. Αν όχι σε κάθε βιβλίο επιστημονικής φαντασίας, τότε σε κάθε δεύτερο βιβλίο σίγουρα υπάρχει και μια διαστρική αυτοκρατορία.
Στην επική/ηρωική φαντασία η Αυτοκρατορία δεν εμφανίζεται και τόσο συχνά· εμφανίζεται όμως αρκετά συχνά. Όπως, για παράδειγμα, στο Malazan Book of the Fallen.
Η Αυτοκρατορία είναι πλέον κλισέ ιδέα. Όπως επίσης οι ιππότες, τα σπαθιά, διαστημόπλοια, και οτιδήποτε άλλο αρχετυπικό. Δηλαδή, δεν είναι άχρηστη ιδέα. Αν και, προσωπικά, προτιμώ να βλέπω κάτι το ιδιαίτερο σε μια αυτοκρατορία. Η «τυπική» Αυτοκρατορία μού είναι αδιάφορη.
Ας δούμε μερικές μορφές της Αυτοκρατορίας στη φανταστική λογοτεχνία.
Νομίζω πως όλες οι αυτοκρατορίες στα βιβλία φαντασίας ξεκινάνε από μία και βασική αυτοκρατορία που πάντα θα είναι στο μυαλό μας ως Η Αυτοκρατορία. Κι αυτή είναι, φυσικά, η Ρωμαϊκή. Τουλάχιστον, για εμάς, τους δυτικούς, είναι κάτι που έχει εντυπωθεί στο μυαλό μας, στη συνείδησή μας, στο πώς εκλαμβάνουμε την Ιστορία. Η άνοδος της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, ο σχηματισμός της· μετά, η χρυσή εποχή της, η εποχή της δύναμής της· και τέλος, η παρακμή και η πτώση της. Αν προσέξουμε, όλες αυτές οι φανταστικές αυτοκρατορίας – ή, τουλάχιστον, οι περισσότερες – απλώς μιμούνται τη Ρωμαϊκή.
Στις ιστορίες φαντασίας, θα συναντήσεις συχνά την Αυτοκρατορία είτε ως αντίπαλο, είτε ως πολιτικοφιλοσοφική έννοια, είτε ως παρακμιακή δομή, είτε ως πάλαι ποτέ.
Η Αυτοκρατορία ως αντίπαλος είναι μια κατάσταση όπως στο Star Wars, συνήθως, όπου κάποιοι ήρωες πρέπει να αντιμετωπίσουν την Αυτοκρατορία. Εδώ έχουμε δύο υποπεριπτώσεις: η μία είναι η επανάσταση εναντίον της Αυτοκρατορίας, η άλλη είναι η αναχαίτισή της. Στην πρώτη περίπτωση, η Αυτοκρατορία έχει ήδη κυριαρχήσει (όπως στο Star Wars) και πρέπει κάποιοι να επαναστατήσουν για να τη νικήσουν. Στη δεύτερη περίπτωση, η Αυτοκρατορία εξαπλώνεται και κάποιοι πρέπει να σταματήσουν την εξάπλωσή της και να την κατατροπώσουν (όπως έγινε με τους Ναζί, που ποτέ, ευτυχώς, δεν σχημάτισαν την αυτοκρατορία που ονειρεύονταν).
Η Αυτοκρατορία ως πολιτικοφιλοσοφική έννοια στις ιστορίες φαντασίας (ή και στις συμβατικές ιστορίες) είναι όταν η Αυτοκρατορία υπάρχει και οι χαρακτήρες ζουν μέσα της, βιώνουν τα «έκτροπά» της, τα λάθη της, τις βιαιότητές της, και φιλοσοφούν πάνω σ’αυτά, αλλά χωρίς να κάνουν κάτι ιδιαίτερο για να τα αλλάξουν. Ένα παράδειγμα αυτού είναι στο βιβλίο Spartacus του Howard Fast – ναι, παρότι ο Σπάρτακος κάνει τελικά εξέγερση. Σε αυτές τις ιστορίες, οι Αυτοκρατορία απλά υφίσταται· δεν είναι βασικό θέμα της πλοκής.
Η Αυτοκρατορία στην παρακμή της είναι μια άλλη, πολύ συνηθισμένη περίπτωση στα βιβλία φαντασίας, και συχνά θυμίζει την περίπτωση της διάλυσης της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Οι ιστορίες διαδραματίζονται ενώ η Αυτοκρατορία διαλύεται γύρω από τους χαρακτήρες για διάφορους λόγους. Μπορεί η υπό διάλυση Αυτοκρατορία να είναι απλώς το υπόβαθρο, ή μπορεί να είναι και βασικό μέρος της πλοκής: μπορεί οι χαρακτήρες να δρουν ενεργά ή για να διατηρήσουν μια αυτοκρατορία που πλέον δεν μπορεί να διατηρηθεί, ή για να γκρεμίσουν πιο γρήγορα μια αυτοκρατορία στα όρια της καταστροφής.
Η πάλαι ποτέ Αυτοκρατορία είναι πιο συνηθισμένη στην επική/ηρωική φαντασία απ’ό,τι στην επιστημονική. Σ’αυτές τις ιστορίες υπάρχουν αρχέγονα ερείπια από «άλλες εποχές», και υπάρχει και η ανάμνηση μιας μισοξεχασμένης αυτοκρατορίας που ή τη φοβούνται ή την εκθειάζουν. Ίσως στην πάλαι ποτέ αυτοκρατορία να υπήρχαν γνώσεις ξεχασμένες πλέον· ίσως να ήταν πολύ σπουδαίοι τότε, σχεδόν υπεράνθρωποι. Γενικά, η πάλαι ποτέ Αυτοκρατορία έχει, συνήθως, ένα μυστήριο και μια αινιγματική γοητεία. Μπορεί κι αυτή να είναι απλώς υπόβαθρο σε μια ιστορία φαντασίας, ή μπορεί να παίζει βασικό ρόλο στην πλοκή – για παράδειγμα, οι ήρωες να πρέπει να βρουν κάποιο χαμένο αντικείμενο της λησμονημένης αυτοκρατορίας.
Η Αυτοκρατορία είναι πάντα εχθρός; Είναι πάντα κάτι το κακό;
Αν σκεφτείς ότι για να σχηματίσει κάποιος αυτοκρατορία πρέπει να υποτάξει άλλους λαούς είτε το θέλουν είτε όχι, τότε νομίζω πως οι περισσότεροι θα συμφωνούσαν ότι η Αυτοκρατορία είναι κάτι το κακό – το βίαιο, το κατακτητικό – κάτι που έρχεται να σου επιβληθεί. Κανένας δεν βλέπει με καλό μάτι κάτι που έρχεται, δια της βίας, να του επιβληθεί.
Ιστορικά, η μόνη αυτοκρατορία που μπορώ να σκεφτώ πως είχε κάτι το θετικό ήταν αυτή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, γιατί υποτίθεται, σύμφωνα με όσα ξέρουμε, ότι ο Μέγας Αλέξανδρος μπορεί να υπέτασσε τους άλλους λαούς αλλά τους άφηνε να διατηρούν τα ήθη και τα έθιμά τους και να κυβερνάνε τους εαυτούς τους όπως ήθελαν. Αρκετοί, όμως, που του είχαν εναντιωθεί αναμφίβολα θα διαφωνούσαν σχετικά με το πόσο «καλή» ήταν η αυτοκρατορία του. Κι αυτή η αυτοκρατορία, βέβαια, στο τέλος διαλύθηκε.
Σε φανταστικές ιστορίες, συνήθως, την Αυτοκρατορία που υπάρχει τώρα την παρουσιάζουν ως κάτι το κακό. Την πάλαι ποτέ Αυτοκρατορία μπορεί να την παρουσιάζουν ως κάτι το καλό (όπως του Μεγάλου Αλεξάνδρου), ή ως κάτι το σοφό, ότι τότε υπήρχε κάτι το ιδιαίτερο που πλέον έχει ξεχαστεί, ότι τότε ήταν μια «ένδοξη» εποχή ενώ σήμερα είναι μια εποχή «κατώτερη».
Είναι η ιδέα της Αυτοκρατορίας κουρασμένη πλέον;
Κατά πάσα πιθανότητα, ναι, είναι· αλλά αυτό δεν σημαίνει πως είναι και άχρηστη ή κάτι που απαραίτητα πρέπει να αποφεύγει κανείς όταν γράφει ιστορίες. Εξαρτάται από το πώς θα παρουσιάσεις την Αυτοκρατορία, νομίζω.
Προσωπικά, δεν την πολυχρησιμοποιώ. Αν δεν κάνω λάθος, μία φορά την έχω χρησιμοποιήσει: κι αυτή είναι η Παντοκρατορία στο Θρυμματισμένο Σύμπαν. Δε θυμάμαι να έχω ξαναχρησιμοποιήσει πουθενά την Αυτοκρατορία. Ίσως μόνο ως πάλαι ποτέ. Μπορεί απλά να μη με προσελκύει επειδή έχει χρησιμοποιηθεί τόσο πολύ. Αλλά δεν θα το απέκλεια κάποτε να γράψω περισσότερο για την Αυτοκρατορία.
Όποιος γράφει σήμερα, όμως, για την Αυτοκρατορία νομίζω πως πρέπει να προσπαθεί να της δίνει κάτι το ιδιαίτερο: ένα ιδιαίτερο ύφος, τουλάχιστον. Η κλασική διαστρική αυτοκρατορία που καταπίνει τους πλανήτες· η νιοστή παραλλαγή της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας· η άνοδος-πτώση ακόμα μιας κατακτητικής αυτοκρατορίας – όλα αυτά έχουν γραφτεί εκατοντάδες φορές. Η Αυτοκρατορία ζητά ένα φρεσκάρισμα.