Σκιώδη Παραλειπόμενα

του
Κώστα Βουλαζέρη

Αρχείο | RSS Feed

Αναζήτηση Μυστηριακές ΟντότητεςΠαλιά Ελληνικά Εξώφυλλα

Τυχαία

Μια στιγμή...
13 / 9 / 2023

Έχω αρχίσει να διαβάζω το Blood Song του Anthony Ryan, το πρώτο βιβλίο της σειράς Raven’s Shadow. Η πρώτη εντύπωση που σου κάνει δεν είναι κακή. Το γράψιμο κυλά άνετα, και είναι συγχρόνως και αρκετά ατμοσφαιρικό (αν και έχω την αίσθηση ότι ο συγγραφέας δεν είναι και τόσο έμπειρος με την ίδια την τέχνη της γραφής, καθώς βλέπω πολλά κόμματα εκεί που καταφανώς θα έπρεπε να είναι κάποιο ισχυρότερο σημείο στίξης, όπως άνω τελεία τουλάχιστον). Δεν μοιάζει καθόλου κακό βιβλίο. Όμως, τι γραφεί;

Είναι, γι’ακόμα μια φορά, ένας σκοτεινός μεσαιωνικός κόσμος, βίαιος, χωρίς έλεος. Είναι, πάλι, ένας νεαρός που θα μεγαλώσει για να γίνει σπουδαίος πολεμιστής με πολλούς τίτλους. Η μαγεία είναι σκοτεινή και δεν φαίνεται σχεδόν καθόλου παρά μόνο σε μύθους. Ο νεαρός μας ήρωας, στον πρόλογο, παρουσιάζεται μεγάλος πια και καθώς κάποιος τρίτος γράφει γι’αυτόν σε πρώτο πρόσωπο· μετά, από το πρώτο κεφάλαιο, το βιβλίο είναι σε τρίτο πρόσωπο, κλειστή οπτική γωνία, επικεντρωμένη σε έναν χαρακτήρα, και μας παρουσιάζει τον νεαρό ήρωα που ξεκινά να εκπαιδεύεται μέσα σε ένα πολεμικό τάγμα του βασιλείου του. Το τάγμα είναι, φυσικά, πολύ βίαιο και σκληρό. Μόνο οι δυνατοί αντέχουν. Είναι κάτι σαν «σκοτεινοί ιππότες», αν και η λέξη ιππότης δεν χρησιμοποιείται. Ένας μυστηριώδης λύκος (ναι, λύκος σε βιβλίο επικής φαντασίας· για φαντάσου φαντασία) παρουσιάζεται μες στα δάση βοηθώντας τον ήρωα για κάποιο ανεξήγητο λόγο.

Σου θυμίζουν κάτι όλ’ αυτά;

Ε, ναι, γαμώτο. Ακόμα ένα τέτοιο βιβλίο φαντασίας που είναι της μόδας τώρα εξαιτίας του A Song of Ice and Fire και παρόμοιων που έχουν κυκλοφορήσει. Ο κόσμος που περιγράφει δεν έχω μέχρι στιγμής δει να έχει έστω κάποια ιδιαιτερότητα, κάποια ιδιομορφία, κάποια «παραξενιά», βρε αδελφέ. Είναι ο Τυπικός Σκοτεινός Μεσαιωνικός Κόσμος, με τη βούλα επάνω.

Εεε, όπως είπα ήδη, το βιβλίο δεν είναι κακό. Είναι αρκετά καλό, άνετο, και ατμοσφαιρικό στην ανάγνωση. Αλλά... τι πέρα από αυτό;

Ίσως να είναι, για κάποιους, ακριβώς εκείνο που θέλουν να διαβάσουν. Ένα ακόμα από αυτά. Αλλά προσωπικά πάντα ψάχνω για το ιδιαίτερο, το ιδιόμορφο, το διαφορετικό σ’ένα βιβλίο... κι όταν δεν το βρίσκω, κάτι με χαλάει.

Ως συνήθως, όμως, θα του δώσω μια ευκαιρία. Τις πρώτες 100 σελίδες σίγουρα θα τις διαβάσω. Και μετά, βλέπουμε...

Αλλά εκείνο που, εκτός των άλλων, με εκπλήσσει είναι πώς γράφονται συνέχεια τέτοια μυθιστορήματα. Πόσες φορές αυτό το ίδιο, ή παρόμοιο, πράγμα πια;

Υποθέτω, είναι κάτι όπως και με τα βιβλία αντιγραφές του Τόλκιν την προηγούμενη περίοδο της φανταστικής λογοτεχνίας, τα οποία τώρα έχουν ελαττωθεί δραματικά.

Το ερώτημα είναι, πώς δεν βαριούνται να διαβάζουν το ίδιο πράγμα και να γράφουν το ίδιο πράγμα.

 

 

Επίσης . . .

Περί Γραφής: Συγγραφικές Ταχύτητες


Κάποιοι συγγραφείς γράφουν γρήγορα, κάποιοι αργά. Σε αυτό το άρθρο φοβάμαι πως θα είμαι προκατειλημμένος. Κάνοντας σύγκριση ανάμεσα στη γρήγορη και στην αργή γραφή, δεν μπορώ να βρω και πολλά πλεονεκτήματα της αργής. Ίσως να φταίει που πάντα ήμουν γρήγορος συγγραφέας.

Υπάρχουν πολλές προκαταλήψεις για τους γρήγορους συγγραφείς. Υπάρχει, κατ’αρχήν, εκείνο το παλιό γνωμικό που μας λέει ότι «το καλό το πράγμα αργεί να γίνει». Όπως όλα τα γνωμικά, όμως, δεν αληθεύει πάντα. Όταν εδώ μιλάω για γρήγορη γραφή, δεν μιλάω για βιαστική γραφή, Έχει τύχει να μου πουν «Γιατί βιάζεσαι να το τελειώσεις;» ή «Άσ’ το να ωριμάσει». Αλλά ποτέ δεν βιάζομαι να τελειώσω τίποτα· απλά γράφω με τον φυσιολογικό μου ρυθμό. Και πάντα θέλω να δω τι θα γίνει παρακάτω στην ιστορία που γράφω: και ο μόνος τρόπος για να το μάθω αυτό είναι να γράψω κι άλλο. Όσο για το να «ωριμάσει», τι είναι, ρε παιδιά; Φρούτο; Η ωριμότητα έρχεται μέσα από την ίδια τη διαδικασία, μέσα από την ίδια την πράξη, όχι από την απραξία. Και η συγγραφή είναι πράξη.

Υπάρχει η προκατάληψη ότι αυτός που γράφει γρήγορα γράφει βιαστικά, δηλαδή τσαπατσούλικα, απρόσεχτα, όλο λάθη πάσης φύσεως. Δεν είναι αλήθεια. Όταν μιλάω για γρήγορη γραφή, δεν προτείνω κανείς να κάνει κάτι λιγότερο από το καλύτερο δυνατό που μπορεί εκείνη τη δεδομένη στιγμή. Ούτε να γράφει πιο γρήγορα απ’ό,τι μπορεί. Απλώς να μη χρονοτριβεί, να μη χάνει χρόνο άδικα. Δεν θα ωριμάσει αν το αφήσεις «στο συρτάρι». Το πιο πιθανό είναι ότι μπορεί να ξεχαστεί και να σαπίσει.

Η γρήγορη γραφή δεν είναι κακογραφία. Λέγοντας γρήγορη γραφή, εννοώ ότι πρέπει – φυσικά – να είναι και καλή. Δεν έχει νόημα να γράφεις κάτι αν δεν το γράφεις όσο καλύτερα μπορείς.

[Συνέχισε να διαβάζεις]

 

Επιλογές Οκτωβρίου (1/10)


Το σύνδρομο του «κεντρικού ήρωα» / William Blake & Λονδίνο / Ο βαβυλώνιος χάρτης του κόσμου / Ψεύτικοι λυκάνθρωποι στις γοτθικές ιστορίες / Οι 10 καλύτερες σκηνές μάχης στο είδος της φαντασίας (1980-1985) / Οι 10 καλύτερες σκηνές μάχης του Ray Harryhausen / Billy Graham / Ένα αρχείο με το θρυλικό περιοδικό NEW WORLDS (δωρεάν pdf) / Αόρατες πτυχές του Voynich Manuscript αποκαλύπτονται / Οι αρχαίοι Πίκτες / Η Κόλαση είναι αληθινή / Βικτοριανές συσκευές κατά του αυνανισμού / Η φανταστική τέχνη του Bob Pepper (1938 – 2019) / Ένα timeline για το Battlestar Galactica

 

Βιβλιοκριτική: Eons of the Night, του Robert E. Howard


Αυτή είναι μια συλλογή με διηγήματα και νουβέλες του Robert E. Howard τα οποία έχει επιλέξει ο S.M. Stirling. Δεν είναι ιστορίες με τους πιο δημοφιλείς ήρωες του Howard, όπως Κόναν, Καλ, και Σόλομον Κέιν. Είναι κάποιες από τις λιγότερο γνωστές ιστορίες του, οι οποίες όμως με γοήτευσαν με το βαρβαρικό μεγαλείο τους. Είχα καιρό να διαβάσω βιβλίο που να μη βλέπω την ώρα να το ξαναπιάσω για να δω τι γίνεται παρακάτω. Και ήταν διηγήματα και νουβέλες, όχι ένα ολόκληρο μυθιστόρημα. Κι όμως – ούτε μία από αυτές τις διηγήσεις δεν έτυχε να με απογοητεύσει.

Η συλλογή περιλαμβάνει τις εξής ιστορίες: House of Arabu· The Garden of Fear· The Twilight of the Grey Gods· Spear and Fang· Delenda Est· Marchers of Valhalla· Sea Curse· Out of the Deep· In the Forest of Villefère· και Wolfshead.

Οι μισές από αυτές διαδραματίζονται στο μακρινό παρελθόν του κόσμου μας, το οποίο είναι, ουσιαστικά, σαν άλλος κόσμος. Ή είναι μια φανταστική εποχή, ή μια εποχή που η φαντασία του Howard την έχει αλλοιώσει έτσι που μοιάζει σαν φανταστική. Παντού υπάρχουν εφιαλτικοί δαίμονες και παράξενη μαγεία.

[Συνέχισε να διαβάζεις]